Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-12-12, 17:32   #1
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
När man inte alltid lyckas...

Jag blir så ledsen... Sydde för en tid sedan en klänning. Mönstret var ritat utav en vännina utifrn mina mått. Den blev bra, men med en del ändringar för att få den att sitta bra.

Har nu äntligen gjort alla ändringar på klänningen och sätter på mig den och tänker att nu ska den åtminstone sitta lite bättre än sist.. men nej. Lika illa och jag vet inte vad jag ska göra. Brösten är så stora så att axelsömmen glider fram och det ser inte snyggt. Det glipar ovanför brösten vid armarna... Det bular sig över höfterna.. Snart ger jag upp. Just nu så känns det som om jag kastar ut skiten och gör ngt annat. Sömnadsmässig lyckades jag få till allt, inga veck eller konstigheter..
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-13, 05:58   #2
barkle barkle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 454
Låter som att mönsterkonstruktionen inte blivit helt lyckad och med de fel du beskriver låter det knepigt att få till. Har inget bra råd tyvärr, lycka till.
barkle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-13, 07:11   #3
Adonia Adonia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 112
Det låter som om du skulle behöva ett betydligt större bystinsnitt. Tyvärr är det inte mycket man kan göra åt det när klänningen redan är utklippt, utan det är sådana ändringar som man helst ska ha sytt upp en toile för att kunna ändra på bästa sätt.

Tyvärr är inte mönsterkonstruktion så enkelt som att man bara sätter in sina egna mått i en formel, och så vips har man ett mönster som sitter perfekt. Människokroppar är så varierade att ingen har lyckats sammanfatta dem i en formel som funkar för alla kroppar. Jag har själv en kropp som avviker avsevärt från konfektionsstandarden, och jag har testat ett antal olika mönsterkonstruktionssystem, men inte ett enda har gett perfekt passform, utan jag har alltid fått göra större eller mindre förändringar efter toileprovningen.

Jag tycker att man ska se på mönster som man konstruerat efter individuella mått som utkast. Passformen blir med största sannolikhet bättre än om man bara hade tagit en färdig konfektionsstorlek, men helt felfritt kan man absolut inte räkna med att det blir.

För att återgå till din klänning:

Var sitter bystinsnittet på klänningen? Under armen, ut i ärmhålet, eller upp mot axeln? Om du har prinsessskärning skulle du kanske kunna ta in det som glipar i ärmhålet där. Har du bystinsnittet någon annanstans kan jag inte komma på något annat än att du får sy ett nytt insnitt av det som glipar. Inte den snyggaste lösningen, men du slipper iallafall glipandet. Den snyggaste lösningen är att vimma bort överflödet vid ärmhålet mot bystinsnittet, men det kräver att du syr upp klänningen i ett nytt tyg.

Är det hela axelsömmen som glider fram, eller är det (som jag skulle gissa) bara yttre axelspetsen?

Du säger att det bular sig över höfterna, är det på sidorna eller framtill?

Tycker inte att du ska ge upp än!
Adonia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-13, 09:54   #4
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Har fått stöd av min vännina i ämnet. Så det löser sig säkert, men det är så trist när man ser framför sig hur fint det blir och så passar det inte alls när det kommer på.

Problemet är att hela klänningen är sydd på skrådd och det är inte det lättaste. Detta är en ren utmaning på tålamod och perfektion. Jag har sytt länge och aldrig varit med om ngt mer pilligt och svårarbetat projekt.

Det var min vännan som hjälpte mig göra de "små" justeringarna som skulle göra att det blev bra. Hon är utbildad på mönsterkonstruktion och ser med blotta ögat vad som behöver ändras. Hon var grymt imponerad att jag fått till det så snyggt då hela kjolen och framstycket är på skråden. Det blir ofta massa veck och rynk.

Rynket över höfterna beror på att det är på skrådden. Jag kan inte heller ha en BH under som stödjer upp bysten, pga att det är en klänning med drapering i ryggen. HAr inte heller nga bystveck eller inprovningar då det är på skrådden.

Ville bara avreagera mig lite. En promenad i blåste gjorde att jag tyckte att klänningen satt ganska ok iaf. :-)
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-13, 10:05   #5
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag tror du har en lite perfektionistdjävul på axeln, eller så har min djävul rymt till dig. Jag brukar försöka ignorera henne men det kan vara svårt för hon är så enerverande.

Klänningen sitter nog rätt bra, fast om du funkar som jag, så har man hängt upp sig på något så ser man bara det. Om ni rättar till det där sista kommer det säkert bli bra!
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-13, 10:58   #6
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Ja, perfektionist djävulen har nog gjort besök. Idag är en ny dag. Har precis provat klänningen igen och det ser inte så illa ut, men det krävs nga justeringar. Synd är att man har svårt att nåla och tråkla på sig själv, mycket lättare när ngn annan gör det.

Som min väninna trösta dig med när jag beklagade över att jag har för stora bröst och att det är dem som ställer till det. "Det skulle ju aldrig varit en utmaning då!" Sant, och jag är säkert nöjd när det är klart och jag har lärt mig massor på hur man fixar till det.
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-13, 12:08   #7
AnnaB AnnaB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 92
Det finns bh:ar som bara sitter frampå, alltså helt rygglösa (vet inte riktigt hur de sitter fast i ärlighetens namn). Jag tyckte mig skymta sådana på H&M häromdagen, det kanske kunde vara något?
AnnaB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-13, 12:24   #8
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Man tejpar fast den. Det finns tejp för brösten också och det är sådant det får blir i mitt fall.
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-13, 16:47   #9
Mirja Mirja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 197
om du är högbystad rekommenderar jag silvertejp, den är hållfastare än vanlig brösttejp. Tänk bara på att duscha av den, jag vet en tjej som kom hem efter ett par glas vin och slet bort den. det gjorde sjukt ont.
Mirja är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons