Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-11-02, 22:15   #1
avslutad160201 avslutad160201 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 50
Hjälp mig att stajla om mina kläder!

Jag har en hel hög med kläder som är utråkiga så nu har jag funderat på hur jag skall kunna stajla om dem.
Jag söker därför tips på hur man kan göra. Hittar du en bild på nätet på något plagg som är omstajlat så länka gärna hit.

Jag har ingen som helst egen fantasi så jag behöver en förebild att gå efter. Jag har en massa olika attiraljer att använda, strykapå bilder och strass, massor av pärlor, spetsar och band och olika tyger.
Jag använder dock inte färger då jag inte kan rita/måla.

Snälla hjälp mig! Jag har googlat flera timmar men har inte hittat speciellt mycket.

Alla tips är välkomna!
avslutad160201 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-03, 06:35   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jag gick in på youtube.om och sökte där på making old clothes new och fick fram många filmer med tips.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-05, 16:25   #3
dreamcatcher dreamcatcher är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 255
Har också kläder som gott kunde fräschas upp. Jag har funderat på att sätta spetskaner på ärmar och kragar och längs knäppningar och fickar. En kofta t.ex... om man hittar mjuk och sladdrig men bred spets och lägger ihop den med en lika mjuk tygremsa av något tunt och genomskinligt men lite bredare eller smalare (beroende på om man vill ha lägga det över eller under)... och så rynkar man och syr fast den på insidan av ärmen någon cm innanför kanten utan att det syns på utsidan... och så likadant i kragen och längs nederkanten.... voila! Romantiskt och festligt! Jag har inte gjort det än men när jag får tid så ska det bli. På lite stramare plagg kanske spets inte passar... då kan man ju använda två remsor av ett tunt tyg eller band som inte behöver vara så mjukt och eventuellt låta bli att rynka.
Det var mina idéer.
dreamcatcher är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-06, 09:50   #4
avslutad160201 avslutad160201 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 50
Citat:
bila skrev: Visa inlägg
Jag gick in på youtube.om och sökte där på making old clothes new och fick fram många filmer med tips.

Tack för tipset. Det sysselsatte mig gott och väl i ett par timmar men ändå hittade jag inte det jag sökte.
Jag hittade mest hur man gör om kläder men jag är mer ute efter att dekorera och använda mig av ursprungsplagget.
Nästan alla bilder jag hittar så handlar det om att göra ett plagg av flera olika plagg.

Jag vill med hjälp av olika materiel göra om ett plagg utan att klippa sönder ett annat plagg. Dock kan jag tänka mig att klippa i det plagget jag håller på med.

Ett exempel, en t-shirt som har fått en färgfläck på ena axeln. Fläcken satt så till att jag inte bara kunde sätta på nån applikation men efter många om och men så kom jag på att sy dit ett ok som på en cowboyskjorta i enfärgat tyg så att det inte stack ut för mycket.

Det är sådana tips jag är ute efter.
avslutad160201 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-07, 16:18   #5
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Om du har en tröja med dålig mudd kan du sätta dit ny mudd istället.

Jag hade en gång en grå tröja med grönt tryck. När muddarna blev dåliga bytte jag mot gröna i ungefär samma nyans som trycket. Det blev ett lyft.

Jag har ett tänkt men inte genomfört projekt sedan många år: feltvätta gamla ylletröjor så de filtar ihop sig. Och sen klippa ut och göra en "lappfilt" av dem. Kanske inte det du tänkt, men det kanske får dig att tänka något annat.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons