Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-07-14, 15:02   #1
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 472
Vill både brodera och sy vanligt.

Hej!

Har funderingar vilken om broderimaskin som jag även kan sy vanligt på.

Vilken symaskin föreslår du? Varför? Prisläge?
Varför valde du att köpa just din symaskin?
Vilken är din drömsymaskin? Hur funkar uppgradering av program m m. Har du kunnat följa med teknikutvecklingen och uppgradera din symaskin? Vad kostar det att uppgradera med programvara och nya borderier osv?

Att sy vanligt! Tunna silkiga tyger. Övermatningen finns inte på alla maskiner.
Har du saknat det på din när du sytt panellängder, silkiga tyger m m.

Jag tar tacksamt emot alla synpunkter. Stora som små.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-14, 18:56   #2
AnkiH AnkiH är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 178
Hej.

Jah har länge gått och tittat på en husqvarna designer SE, men ryggat för priset, 60000,-!!
Har tänkt att jag klarar mig bra med min vanliga symaskin, till gardiner och sådant. Brodera gör man ju ändå i soffan!!

Men nu var det dags för service på min lilla symaskin och då dök det åter upp en fråga om att byta upp till en bättre maskin. Gick in i husqvarnabutiken och frågade vad de kunde rekommendera, fick några alternativ, med priser och så, valde quilt designer 2 för 27000,-. Jag har suttit och broderat mycket sen jag köpte den i januari, och inte ångrat mig en sekund. Priset, ja som jag ser det har jag 5 års garanti, kan ringa butiken när jag vill och få hjälp, dessutom är det ett bra märke, en seriös firma.

Några rader bara, hoppas att det hjälper dig.
MVH Anki
AnkiH är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-14, 23:53   #3
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 472
All hjälp och tips tas tacksamt emot.

Ja, det hjälper. Vet inte åt vilket håll jag skall gå. Tack för att du tog dig tid!

Hälsn/Gumpan
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-15, 09:06   #4
petral petral är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 55
Quilt Designer 2

Hej
Jag har också en Quilt Designer 2.
Jag bytte in min Iris till Quilten i Okt 06.
Jag är supernöjd med den och tycker att det priset var mer överkomligt än D1.
Jag både broderar och syr med den .
jag kan brodera på den samtidigt som jag syr på min lilla Brother.
Den är väl värd varenda krona.
Vh Petra
petral är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-15, 09:54   #5
alexandrabrinck alexandrabrinck är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 235
Även jag har en Quilt Designer II, och är väldigt nöjd med denna maskin. Jag valde att inte köpa broderienheten till, så jag kan inte uttala mig om den sidan, men när det gäller annan sömnad trivs jag med min maskin. Rekommenderas!

PS: Och visst är det härligt att kunna köpa en maskin som är tillverkad i Sverige!
alexandrabrinck är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-16, 07:18   #6
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
pengarna det skiljer

mellan d1 och dq2 är verkligen förståliga tycker jag.

Dq2 är mera en symaskin som kan brodera.

men om man verkligen tycker det är kl att brodera, så har man verkligen en ovärderlig hjälp i d1ans display. skillnaden är som natt o dag tycker jag. Dq2 käns som en rose som man kan ha stora bågar i. mdan d1 är et ent nöje att brodera med, samt att den syr förträffligt...

Jag köpte min d1 begagnad hos handlar för 21.500 med ett års garanti, vilket gjorda att jag fick så oändligt mycket mera brodyrmaskin än om jag köpt en ny aq2..

För mig som inte är så rörligt blir det jobbit att alltid ha en dator tillhands för att brodyret ska bli bra. med d1 slipper jag det. ibland är hon lite färgblind, men eftersom jag ser exakt var hon jobbar så kan jag lätt inspireras av egna färger.

annat jag tycker är så himla enkelt med displayen är ju att jag verkligen ser o inte tror att nålen är rätt, när jag tex i efterskott ska lägga till ett 's dä'r jag redan innan broderat typ Annie, skitskienkelt även för fummel finger...

Mmmm jag vet jag är förälskad i min d1
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-16, 12:21   #7
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 472
Question Tack Tjejor!! HJÄLP FATTAR INTE

Tack snälla ni. Förstod inte riktigt vad ni menade. Vad är det för fabrikat som ni talar om?
Även jag är handikappad och kan inte heller ha en dator intill symaskinen. Måste nog använda mig av USB-minne.

Vad kostar resp maskin??? Om ni har möjlighet så vore jag jättetacksam om ni har möjlighet att utvidga era svar. Förstod inte vad ni menade men att sy på en brother intill. Förlåt, jag är en helnörd på broderimaskiner. Men det ser så roligt ut och du Pulvertrollet liksom jag är handikappad har insperat mig till at det kanske är ett sätt för mig att få ut min skaparglädje.

Här, på denna sidan kommer det in den ena mest fantastiska brodyren efter den andra.

Tack snälla ni för att ni hjälper jag!
Ha en underbar dag!
Hälsningar/Gumpan
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-16, 12:34   #8
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
hej Gumpan

det jag har är en husqvarna designer 1.
den kan både brodera upp till 15x36 cm

den har en helsikes massa sömmar.

ny kostar den ca 40.000, jag köpte min begagnad för 21.500.

jag har provat janome110000, men den var för pillig för mej. jag tittade lite på brother 1500 tror jag den hette.

har provar ros, platunus 955 och quild designer 2 som de ovan skrivit om alla från husqvarna.

D1 an är den som e mest lämpad för mej, jag e ganska glad åt mina disketter, då jag har svårt med små pilliga saker. så jag hoppade gärna usb minnet..

de andra modellerna av husqvarna har bara en info ruta medan d1 har en skärm du kan fixa med brodyren men faramför allt följa arbetets gång.

efter 2 fel köp valde jag att min kropp skulle styra o då bidde det en husqvarna designer one.

klart du ska skapa, det är lycka!!
kram Annie
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-18, 14:42   #9
WiKa WiKa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 480
Jag har också Husqvarnas D1, köpte den begagnad i maj hos en Pfaffåterförsäljare. Har inte broderat så mycket ännu, men det är så grymt kul!

Kan bara hålla med Trollet, D1 är toppen!

Pengarna till min maskin, tog jag från "måbra" kontot!

Lycka till, hoppas att du hittar "din" maskin snart!

KatarinaWidell
WiKa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-19, 08:33   #10
Funshine Funshine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 85
Har en bernina artista 630 som jag köpte för ett par veckor sedan. Anledningarna att det blev just den var bl.a att ljuset är överlägset ngt annat jag har sett, knälyft på pressarfoten, möjlighet att föra över broderier med usb-minne, lättnavigerad pekskärm.
Betalade 25.000 för maskin och brodyrenhet.
Funshine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-19, 12:18   #11
Avsl080403 Avsl080403 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 200
oj det blev mycket men läs det i alla fall

Hej Jag har nu en brother innovis 4000d. Jag är jätte njöd med den.

Jag har haft designer 1 och har varit så där nöjd med den. Att brodera gick ganska bra men ibland flyttade den sig ur sitt läge så att broderiet inte blev fint. konturerna blev inte alltid bra, att sy vanligt på den gick bra. Jag var inte nöjd med knapphålen eftersom den räknade stygnen och det var inte alltid som den sydde dem snyggt.

Jag bytte till brother för att den är betydligt billigare än designer se.
Jag har fått på köpet broderier från diney.
Den broderar fint, har än inte råkat ut för att broderiet har flyttat på sig och konturerna blir bra.

Att sy vanligt är en fröjd. Knapphålen blir perfekta eftersom den har en knapphålsfot där man lägger i knappen.
Den klarar av att sy i skinn och i tjockt material som jag anv. när jag syr kommunikationsmappar till personer som behöver bilder i sin kommunikation.

Det gjorde inte min designer utan jag fick sy på mammas gamla singer.
(pajade nålar hela tiden, kunde inte backa utan att nålen gick av)

Så det råd jag vill ge dig är att du ska tänka på vad du kommer att sy på din maskin, prova olika maskiner och känn efter vilken som passar just dig, testa i olika material.

När du testar att sy knapphål så vik tyget så att du har sömsmånskanten för då ser du om den syr bra även om det är lite ojämt. För på släta tyger blir alla knapphål bra.

Ja det blev mycket men jag hoppas att du orkar läsa det...
Anne-Lii/Junia

Senast redigerad av Avsl080403 den 2007-07-19 klockan 12:21.
Avsl080403 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-20, 17:29   #12
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 472
Tack!

Tack alla "Gullvänner" för Era svar.

Det underlättar oerhört.

Jag är ursprungligen Bernina freak. Har alltid trivs bra med deras symaskiner.

Finns det någon som har jämfört Bernina-symaskiner med andra maskiner. Vad har de kommit fram till för svar?

NÅgon som orkar svara på detta???

Senast redigerad av Gumpan den 2007-07-20 klockan 17:32.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-20, 17:34   #13
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 472
Vilka andra maskiner Jessica Funshine

Vilka andra maskiner har du tittat på?
Vilka var deras styrka resp svagheter som du upplevde? VIlken var mest användarvänlig?

Senast redigerad av Gumpan den 2007-07-20 klockan 17:38.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-20, 17:36   #14
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 472
SMART

MYCKET SMART!!!!

Så skall jag testa Annelii Junia. T A C K
T A C K!
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-20, 20:33   #15
Funshine Funshine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 85
ÖÖH få se nu vilka var det

husqvarnabutiken i byn rekomenderade en begangnad rose eller lilly för att testa vad jag tyckte om broderandet, läste lite om dessa men gillade inte att de har så små ramar. På nån mässa var det en annan hq kille som visade både platinum och quilltdesigner och designern men. För min del var det bara platinum som var inom räckvidd med tanke på priset. Var inte speciellt förtjust i designen med alla knappar. Framförallt har jag fått intrycket att husqvarnas maskiner är fånigt dyra i förhållande till vad de klarar av Försäljarna lyckades liksom inte visa något som inte konkurenterna också klarade av.

På samma mässa tittade jag även på en singer, denna verkade väldigt plastig och eftersom den dessutom krävde sladdförbindelse med en dator under hela broderitiden gick den helbort för min del.

Elna försäljaren hade ingen aning om vad hon sysslade med och eftersom detta inte är ett märke jag känner till brydde jag mig inte om att ta reda på någonting själv heller.

Därefter hittade jag ett berninabås och då var det liksom klart att jag var en berninamänniska, som jag sa så ljuset och knälyften är stora favoriter. kollade aurora 440 först men bestämmde mig för 630 istället mestadels på grund av att pekskärmen är lättare att styra än knapparna, sicksackbsr är också rolig att ha. Möjlighet till uppdatering lät också bra.

För säkerhets skull kollade jag även upp pfaff. Det verkar vara en bra maskin till vettigt pris men inget som sticker ut ur mängden.

Brothers maskiner gick bort pga bristen på information om dem i sverige hittade inte speciellt mycket mer information annat än disneybroderierna inte om själva maskinerna.

Tillslut ska väl sägas att jag valde maskin med hjärtat jag har inte jämfört hur bra sömmarna ser ut eller något sådant.
Funshine är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons