Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Korsetter
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

 
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2006-02-12, 14:33   #1
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
Öljetter - dåliga verktyg!?

Nu ska jag första gången på tio år sätta öljetter i min första korsett. Problemet är följande:

1. Jag får inte till något hål genom tyget (canvas + vliselin (mellanlägg) + bomullsmix (mycket stumt tyg). Försökte först med en håltagare som jag köpt, men den gjorde bara en rund ring på tyget.. inget hål överhuvudtaget! Sedan försökte jag med verktyget som följde med öljettsattsen - ingen lycka där heller. Därefter hämtade jag en gammal spik och hamrade igenom den.. ja, det blev ju hål, men alldeles för litet förstås.. Därefter tog jag en skruv och skruvade igenom. Givetvis blev hålet fult och inte så värst stort.

Hur ska jag göra för att få ett ordentligt hål? Och nej, jag tänker inte köpa någon syl! Jag har fått nog ut av att köpa en massa verktyg och grejer.. absolut inga fler inköp för mitt projekt!


2. När jag väl hade fått till ett hål (på något konstigt sätt, efter en halvtimme) skulle jag sätta dit öljetten. Mina öljetter har en framsida och baksida. Verktyget som medföljer öljetterna är värdelöst.. när jag väl bankat med hammaren på öljettverktyget lossnar öljetten ändå! Efter ett tags ytterligare hamrande satt öljetten där, men framsidans "strut" som förmodligen borde vika sig över baksidan, den står fortfarande upp! Jag bankade på bara struten och den lade sig ner över baksidan.. dock blev det inte speciellt snyggt.

Hur ska jag sätta i en öljett?


Mina öljetter och verktyget är av märket Falk. Verktyg som jag har hemma är: håltång, hammare, sax, spikar, skruvar osv. Jag har inte råd med att köpa fler verktyg eller grejer för detta projekt och tänker inte köpa några superproffsiga verktyg, då jag inte kommer att hålla på med detta speciellt många gånger.

Ledsen för den aggressiva tonen i detta inlägg.. är bara så trött på att kasta pengar i sjön. Och detta är ju slöseri med tid. Har andra saker att göra än att försöka sätt in en öljett per timme.
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons