Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-07-13, 18:22   #1
cayila cayila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 23
Sticka runt istället för i två stycken

Hej kära stickare!

Jag har tänkt att jag skulle sticka mig en lång tunika, men vill gärna sticka den runt på rundstickor istället för ett fram- och bakstycke för att lättare kunna släpa med mig denna på resa göteborg - umeå tur och retur. Hur ska jag tänka när det gäller att lägga upp maskor?

Enligt mönstret skall jag lägga upp 142 maskor för framstycket och lika många för bakstycket = 284 totalt. På fram och bakstycket är de yttersta maskorna kantmaskor. Drar jag bort 4 maskor från uppläggningen = 280?

Tacksam för svar!
cayila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-13, 18:51   #2
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Citat:
cayila skrev: Visa inlägg
Hej kära stickare!

Jag har tänkt att jag skulle sticka mig en lång tunika, men vill gärna sticka den runt på rundstickor istället för ett fram- och bakstycke för att lättare kunna släpa med mig denna på resa göteborg - umeå tur och retur. Hur ska jag tänka när det gäller att lägga upp maskor?

Enligt mönstret skall jag lägga upp 142 maskor för framstycket och lika många för bakstycket = 284 totalt. På fram och bakstycket är de yttersta maskorna kantmaskor. Drar jag bort 4 maskor från uppläggningen = 280?

Tacksam för svar!
Det beror ju lite på hur det är tänkt att de ska sammanfogas.Men om de skulle sys ihop som vanligt skulle jag utesluta de fyra maskorna (glöm inte markörer i båda sidorna så att du vet var avmaskiningarna ska ske).

/Tina
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-14, 08:49   #3
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Lägg upp allt utom kantmaskorna, dom behöver du inte om du rundstickar. När du kommer till armhålet behöver du dom när du återgår till 2 stickor och delat arbete.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-14, 09:13   #4
cayila cayila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 23
Tack så mycket för svaren, påbörjar stickäventyret på tåget ikväll!
cayila är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons