Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-11-24, 08:43   #1
Frida_L Frida_L är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 93
Stretchtyg - ska sömmarna sicksackas?

Hej!
Jag har just tvättat alla mina tyger och är nu redo att kasta mig över alla mina projekt. Jag tänkte börja med en topp i stretchtyg. En sak jag har märkt är att tyget inte repar upp sig, och vissa toppar ser man ju har råa kanter, så nu undrar jag om jag måste sicksacka alla kanter på insidan? Anledningen till att jag frågar är att jag inte har någon overlock, och det lilla jag har försökt sicksacka i stretch har inte blivit så bra, kanten liksom rullar ihop sig.
Frida_L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-24, 08:46   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Trikåer brukar man inte sicksacka, behövs inte. Däremot så om man inte har en overlock så syr man ihop plaggen med smal sicksack eller en så kallad overlocksöm som brukar finnas på lite mer moderna maskiner, aldrig raksöm. Men det visste du kanske redan...
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-24, 09:42   #3
Frida_L Frida_L är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 93
Vad? Nej, förklara mer. Min symaskin är helt ny (Janome DC3050), så den har alla möjliga sömmar. Ska jag inte sy axelsömmar, sidsömmar med raksöm? Det finns en "taggig" raksöm på maskinen som ligger lite snett, jag trodde att det var den jag skulle använda. Men du menar att jag ska kasta kanterna på en gång, eller? Då får man klippa bort sömsmånen först?
Frida_L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-24, 10:10   #4
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Eftersom trikåtyg är just strechigt så ska du inte använda raksöm då det är en söm som är stum och därmed lätt kan spricka då den inte följer med tyget. Man kan använda den "taggiga" sömmen men den är inte lika bra som någon av de andra lite bredare sömmarna. Du ska sy ihop ditt plagg med en stretchig söm och det har du flera stycken att välja på på din maskin. Jag skulle välja söm 34 eller 36 men alla från 34-46 borde funka, du får testa vad som verkar bäst.

Du behöver ju inte kasta kanterna, sömen du kommer använda är dock av den kastande typen men det är inte därför du använder den. Men då sömen är lite bred så behövs ju sömsmån ändå. Sömsmånen behöver vara som bredden på sömmen ungefär.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-24, 12:07   #5
Frida_L Frida_L är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 93
Okej, tack. 36 är en smocksöm och 34 heter lappverk, så det är kanske inte riktigt samma sömmar vi pratar om? Det kanske är fållsöm nr 12 jag bör använda. Det står i mönstret att man ska sy varje söm två gånger med raksöm, jag antar att det är för att det inte ska gå upp. Men det behöver jag väl inte bry mig om ifall jag använder fållsöm.
Tack än en gång, jag är novis och vill så gärna att det ska gå bra för mig, så att jag inte tappar sugen.
Frida_L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-24, 14:37   #6
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Den sömmen tror jag inte på. Jag hittade bara en översikt på ryska, vilket jag inte kan, men har du ingen som heter typ overlocksöm eller liknande. Hur som så spelar det inte så stor roll vad den heter bara den strechar lite. Sömmar som går lite kors och tvärs brukar göra det så jag skulle fortfarande satsa på nr 36. Fast det är ju lite svårare att avgöra när man inte har maskinen och kan testa. Om du inte hittar en overlocksöm så funkar en smal sicksak alldeles utmärkt också (stygnlängd 1,5 och bredd 1,5 brukar bli bra)

Är verkligen mönstret gjort för strechtyger? Vad rekomenderar de för tyger i beskrivningen? Jag har aldrig hört talas om ett mönster för stretch tyger där man ska sy med raksöm.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-24, 15:58   #7
Frida_L Frida_L är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 93
Det är ett mönster från Butterick, B3344. Jag får väl prova mig fram. Tack för hjälpen, skönt att det finns någon man kan fråga.
Frida_L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-24, 16:18   #8
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Fint mönster, vilken modell tänker du sy?

Tycker fortfarande att det är konstigt att de skriver raksöm för de skriver ju faktiskt att man ska använda jerseytyg. Jag har sytt massor i jersey och jag rekomenderar som ovan.

Ett annat tips, i fall det inte står, är att sy fast en bit vanlig bomullstyg i axelsömen. Det gör att tyget inte töjer sig utan håller fint över axeln. Det kan vara vilken skräp bit som helst, klipp bort överflödet.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-24, 16:59   #9
Frida_L Frida_L är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 93
Tack för tipset, ska se om jag klarar det Jag tänkte sy modell C eftersom den verkade lätt. Sedan ska jag försöka med modell B, tror jag. Rynkningen fram skulle visst göras med en lös bit av tyget, lite som du skriver att man ska göra med axelsömmarna, antar jag (fast utan rynkor till axlarna, förstås). Och någon gång ska jag sy modell E, fast med trekvartsärm. Jag har hamstrat tyg och längtar efter att sätta igång!
Frida_L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-24, 17:35   #10
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Bra val och lycka till! Hör av dig om du behöver hjälp på vägen
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons