Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-10-14, 16:54   #1
Ciczi Ciczi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 59
Semestra i Marocko

Hej

JAg och min sambo har bokat en semesterresa till Marocko, Agadir över nyår.

Nu undrar jag om det finns nån här inne som varit där och har något bra tips att dela med sig av?

mvh Ciczi
Ciczi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-14, 18:54   #2
aaaaaa aaaaaa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 447
Har varit där 2 ggr.
J...... efterhängsne. Det finns en stor marknad (souk) i kanten av A, gå INTE in did utan guide. (Var förbjudet att gå ensam när jag var där), guiderne håller undan de värsta och mest efterhängsne, men de leder dig också till affärer där de får lite procenter på det du eventuellt köper. Sent på kvällen finns det en mycket bra marknad i den del av byn som ligger längst bort från stranden räknat, (alltså inåt landet ka man väl säga) har glömt vad byselen heter. De flesta är trevliga människor men undantag finns. Pruta som f.. De springer ändå efter dig og ger dig et nytt pris om du går där ifrån. Vi härifrån vill inte verka otrevliga, men det är ett spel. Vill du inte handla säg du ska vara där i 2 veckor och kommer igen nästa vecka (då du rest hem) då bruker de låta dig var i fred. Hyr en bil och åk utanför A det liggar bl.a. en mycket fin golfbana där de har nkt go mat till vettid peng. Kamelturen till flamingoerna är rolig.
aaaaaa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-15, 10:26   #3
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Har varit där och aldrig mer!!
Några tips på vägen är att klä på dig ordentligt på stranden. Folket/männen där gillar lättklädda damer och tränger sig gärna innanför skinnet på dig om du visar för mycket. Ska ni besöka Marakech så ta några Valium innan för stämningen är mycket hetsk och de små guiderna gör allt för att du ska bli galen. Försäljning sker av narkotika och dom hetsar dig med att hela tiden gå och slå på dig och uppmana dig om att se upp. Fruktansvärt irriterande!! Spännande med landet var den inhemska marknaden dit bara ortsbefolkningen gick. Vi kikade in och dom trodde vi var UFO´n som vågade oss dit
När du släcker lyset om natten så kommer alla kryp fram och taket formligen kryllar av alla godsaker som kan trilla ner i sängen.

Bästa med landet enligt mig är deras te. Mintté med massor av socker, deras nationaldryck. Gillar du ett glas vin till maten så är du unik i landet. Spiritosa är snuskigt dyrt och inte alls populärt att förtära.

Låter det som en hemsk resa jag haft så stämmer det. Hoppas du får det riktigt skönt och slipper gubbarna med ormar som dom slänger om halsen på dig. Allt för ett foto som du måste betala. Är dom allt för påstridiga så skäll ut dom som kvinna för det är dom inte vana och tappar då hakan och ger sig iväg.

Ha en trevlig resa som jag hoppas blir bara lugn, fin och avkopplande för er.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-16, 13:25   #4
SusannaH SusannaH är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 34
Nä, så hemskt är det inte tycker jag. Vi var där i februari och det tråkigaste var att det var för kallt för att bada.
Annars, visst, en del springer efter en och vill sälja saker, men om man inte låtsas om dem blir det inget problem.
Kan rekommendera Mille et une Nuit (kanske stavas så ) det är en restaurang lite längre upp i staden , vid busstationen ungefär. Mysigt och god och prisvärd mat. Nackdelen är att man inte kan beställa in alkoholhaltiga drycker, det får man göra på turistrestaurangerna. Vi åt även flera gånger bortom taxistationen, i närheten av souken, det var också mycket bra, om man vågar! (där äter nog inte så många turister)
Souken är i alla fall väl värd ett besök, med eller utan guide. Vi tyckte inte att det var nåt problem utan guide, man får bara passa sig lite- bjuder nån på te måste man i princip köpa nåt i hans butik och då gäller det att pruta!
SusannaH är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons