Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2004-08-13, 08:34   #1
SaraMaria SaraMaria är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 10
Fotopapper för transfer till tyg

Jag funderar på att göra en fotoquilt i present. Är det någon som gjort en sådan? Har tänkt skriva ut foton på t-shirtpapper och stryka på vitt tyg och sedan sy en quilt av detta. Många bilder blir det nog!

Någon som köpt fotopapper och vet om det är någon skillnad mellan olika märken? Såg att Clas Ohlson har 10 papper för 129 kr, är dessa bra?

Går det att skriva ut flera bilder på samma papper? Storleksmässigt skulle det ju rymmas 4 bilder på ett A4-papper.

Skulle det bli snyggast med bilderna i färg eller svart-vitt? Om jag ska ha svart-vitt måste jag i så fall göra om färgbilderna till svart-vitt i datorn efter scanningen, för alla bilder är i färg nu.

Hur gör jag om bilderna så att de blir lika stora och kvadratiska? Jag vill beskära bilderna så att alla blir 10x10 cm. Går det att göra i datorn? Jag har tillgång till scanner, Adobe Photoshop 7 och färgskrivare (bläckstråle).

Många frågor!
SaraMaria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-13, 19:31   #2
IrenePanik IrenePanik är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 183
Hej!

Jag vet inget om quiltning, men transferpapper har jag provat!

Det var några år sen och just dom var inte bra. Lossnade efter någon tvätt... Men det är viktigt att stryka "lagom" mycket och följa anvisningen noga! T ex så brukar dom vara avsedda för just bläckstråle som du har, inte fotobläck eller laser. Mitt tips är att du provar på likadant tyg och tvättar provet, innan du börjar sy det "riktiga".

Självklart kan du skriva ut flera bilder på samma papper! Lättast är att du gör det samtidigt i så fall (lättare med "hela" papper i skrivaren och sällan kan man skriva på hela pappret).

Du har alltså tillgång till ett av dom främsta bildredigeringsprogrammen! Proffs överallt använder Photoshop och du kan göra "vad du vill" med dina bilder! Ändra till svartvitt, beskära, krympa osv - enkelt! Om man nu gjort det några gånger... Däremot är inget lätt utan övning, dessvärre. Kanske svårt att få ut alla bilder samtidigt, men det går!!

Hoppas du blev klokare!

//I.P
IrenePanik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-13, 20:04   #3
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Jag har skrivit litegrann om transfer-papper på sidan:
http://home.swipnet.se/hultin/dok/textil/trojtryck.html
Vad gäller bildhanteringen är det bästa att ha en hyfsat stor bild från början (hög upplösning), som du beskär till rätt format (kvadratiskt) i t.ex. PhotoShop. Minska alltså inte ner bilden i PhotoShop alltför mycket.
Sedan lägger du in bilden i Word eller Powerpoint och ändrar storlek där så att den blir precis så stor du vill ha den. Då kan du även lägga in flera bilder på samma sida och skriva ut samtidigt. Kom ihåg att ställa in spegelvänd utskrift, men det vet du säkert redan.

Lycka till! /Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-14, 08:53   #4
SaraMaria SaraMaria är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 10
Tack för svaren Irene och Gunilla

Jag ska prova med Photoshop. Jag har det inte på min egen dator så därför är jag inte så bra på det. Men att beskära fyrkantigt borde jag ju klara av.

Jag behöver ganska många papper eftersom jag har tänkt använda många foton, så det vore bra med ganska billiga papper. Ingen som provat Clas Ohlsons papper och vet om dom är bra?

Tack Gunilla för länken till din hemsida. Bra förklaring hur man stryker på där tycker jag.

Ett t-shirt tvättas ju ganska ofta medan ett täcke förhoppningsvis inte tvättas många gånger alls. Så jag hoppas att bilderna håller bättre på täcket.
SaraMaria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-14, 09:19   #5
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej Maria!
Jag har inte provat Clas Ohlsons papper, men jag har köpt transferpapper där. De brukar ha de vanliga sorterna.
Vad är det för sorts tyg du ska trycka på? Det blir säkert mer hållbart med ett "stumt" tyg än med elastiskt tyg som det är i T-shirts. Se bara till att det är ett slätt bommulstyg (ej grovt, linblandat). Det bör heller inte vara syntet.
Hur stor ska respektive bild vara? Det är lättare att lyckas med ett transfertryck ju mindre bilden är. Det är svårare att få det jämnt när man måste dra runt med strykjärnet på en större yta. Stäng även av ång-funktionen om du har ett sådant järn.
Hälsningar Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-14, 09:41   #6
SaraMaria SaraMaria är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 10
Hej Gunilla

Jag har tänkt att bilderna ska vara 10x10 cm, tror du det blir lagom eller ska jag göra dem mindre? Jag tänker prova att skriva ut 4 bilder per papper och klippa isär dem innan jag stryker.

Jag planerar att stryka bilderna på vit lakansväv. Funderar på om jag helt enkelt ska använda ett gammalt lakan eller om jag ska köpa nytt vitt tyg. Har så många fina vita lakan så jag tänkte att det kunde komma till användning.

Du har säkert rätt i att trycket håller bättre på ett tyg som inte är elastiskt.
SaraMaria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-14, 10:00   #7
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
10x10 cm blir perfekt, tror jag, om du klipper ut varje enskild bild och trycker separat. Har du gamla fina lakan, så kan du ju alltid provtrycka några rutor på dessa. Blir det bra, så är det bara att fortsätta med detta material, så spar du lite tygkostnad
Hälsningar/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-14, 10:02   #8
avslutad111024 avslutad111024 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 415
fotopapper

hej
jag har strukit fast ett foto på halvlinne blev jättebra ,,gjorde då med ett foto som jag hade stort som en A4 .
sedan sydde jag ihop det med ett annat tyg och broderade tom på bilden och bredvid.sedan gjorde jag en väska av det till en hästtokig liten tjej.

köpte fotopapper på elgiganten tror jag gav 119 kr för 5 ark.
avslutad111024 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-14, 21:44   #9
Malin.J Malin.J är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 235
Hej!! Jag har gjort ett foto quit och gett bort i present. Otroligt uppskattat. Jag lämnade in ett vitt bomullstyg till en firma som trycker tröjor mm. det kostade inte många kronor att få mina kort tryckta på tyget och det blev otroligt bra och hållbart. Jag gjorde inte rutorna lika stora utan mer som cracy quilt, det blev väldigt fint!!
Malin.J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-16, 09:47   #10
SaraMaria SaraMaria är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 10
Tack för alla svar!

Jag ska klura lite på det här och sedan prova mig fram. Jag måste bara sy klart mitt nuvarande projekt innan jag ger mig in på nästa!

Inspirationen finns åtminstone!
SaraMaria är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
fotopapper, t-shirt transfer


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons