Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-12-28, 17:32   #1
mussetis mussetis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 64
tips på hur man hittar rätt storlek

nu kommer jag med mina dumma frågor om mått igen! sömmerskor borde väl ha bra koll, tänker jag.

jag har så svårt att hitta rätt storlekar när jag köper kläder, och köper rätt mkt på nätet, varför jag undrar om ni har lite tips. jag tycker heller inte om provhytter, det är så tråkigt, men handlar man ute har man iaf den chansen att hitta rätt..

min antagelse är att alla har lite asymmetriska kroppar, alla kan ju inte ha de exakta mått som snitt-storlekarna propoar, vilka tydligen är ungefär
Tröjor, blusar, klänningar och kjolar m.m.
XS S M L
Storlek 32 34 36 38 40 42 44 46
Bystvidd 76 80 84 88 92 96 100 104
Midjevidd 60 64 68 72 76 80 84 88
Stussvidd 84 88 92 96 100 104 108 112
XL 2XL 3XL*
Storlek 48 50 52 54 56 58
Bystvidd 110 116 122 128 134 140
Midjevidd 94 100 106 112 118 124
Stussvidd 117 122 127 132 137 142

enligt H&M..

det kanske finns fler som har asymmetriska mått ( t ex olika på olika ställen), och har tips? tänkte att vi här kan tipsa varann om knep för att skaffa rätt storlek, oavsett mått. ni får gärna komplettera tråd med egna mått för att hitta ngn med samma som kanske hittat ngt trix.

jag kom hem med dyra plagg från rean och hade inte provat alla, t ex tycker jag det känns tråkigt att prova cardigan och liknande eftersom det är ett basplagg som man borde kunna veta vilken storlek man har, men 4 plagg av 5 satt fel..

mina mått är ungefär 88 axlar, 92-94 byst, 73 under byst, 64 midja, 92 höftben och 100 rumpa, 84 innerben, hög midja/säte och allting sitter hit&dit. stor byst/breda axlar gör att min form försvinner i en del plagg i strl 40/42, medan min smala midja nästan aldrig syns eftersom jag oftast inte kan köpa plagg i storlek 38 och mindre (midjan är strl 34) pga överkropp. kjol och byxor blir nästan alltid fel, speciellt kjol, eftersom jag har mkt stor rumpa (i förh till resten av kropp givetvis ) köper jag under 38 sitter den ok på midjan, men går inte över rumpan, köper jag över 38 går den över rumpan, men hänger nere vid knäna.

är det bara jag som har de här problemen? varför utgår snitt-måtten från att alla är lika jämna överallt? kan tänka mig att det finns en hel del variationer på det här. hur gör ni?
mussetis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-28, 17:36   #2
mussetis mussetis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 64
jag skulle inte bry mig mycket om det inte var så att detta gäller ungefär var och vartannat plagg..
mussetis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-28, 17:56   #3
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Ja det är inte helt lätt. Men jag skulle satsa på att få det rätt över bysten och sedan med hjälp av skärp eller med en broch dra ihop överflödigt tyg i midjan. Om du nu kan sy så kan du ju även sy dit insnitt om så behövs.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-28, 18:03   #4
mussetis mussetis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 64
det funkar ibland, problemet är att jag har "hög midja" och långt säte vilket gör att jag ser lite ut som en bowlingkägla med skärp om man nu ska klaga. :P blir lite styltigt liksom, skärp är bättre om man har rakare midja. tycker inte om skärp så värst, obekvämt, skulle hellre vilja att de går in en bit men inte är helt tajta, och inte helt raka.
jag brukar sy in saker, men speciellt när det gäller toppar och tröjor vore det skönt med tips på vilka skärningar som är bra t ex, så man slipper leta igenom 10 typer av plagg för att hitta en juste cardigan/tröja.. som inte ser säckig el. fyrkantig ut. och med kjolar kan man sy in i midjan, men sen är det puffigt runt höften (men tajt på rumpa), och tycker det är krångligt att bryta upp mönstret hela vägen. ofta är det ju mkt insnitt och dekoration och så på kjolar. det blir liksom hafsigt med de flesta plagg om jag köper standardmått, om jag inte letar igenom 10 st, orkar inte alltid lägga ner den tiden, vore bra med snabbtips.

Senast redigerad av mussetis den 2009-12-28 klockan 18:17.
mussetis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-28, 18:06   #5
mussetis mussetis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 64
egentligen vill jag nog mest klaga på storlekstabellerna och tycker det är trevligt om ni vill klaga lite också.

men folk kanske har jämna kroppar, i snitt?
mussetis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-28, 19:25   #6
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Jag ligger nästan exakt på måtten för stl 36, en cm mer på rumpan bara men inte sjutton passar kläderna allltid för det.
Olika affärer har dessutom olika mått och inget säger att olika 36r från olika affärskedjor är lika stora....Irriterande!
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-28, 21:07   #7
mussetis mussetis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 64
vad typiskt.. precis, det är ju olika överallt med..
jag är nog ovanligt fasc. av folks kroppar. jag har gjort väldigt mkt kroki och målar en del och tycker om människokroppar för de är aldrig likadana och har så många rörelser och uttryck. jag gillar när det är olika. men i storlekar är det ju snittet som gäller.
mussetis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-04, 21:17   #8
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Jag har relativt smal midja (66 cm) mot 97 cm i byst. Min lösning har varit att _alltid_ gå efter midjemåttet när det kommer till överdelar. Annars ser det bara konstigt ut. Så, en 34 eller 36, lite beroende på modell. Går inte bysten in, då kommer inte plagget passa, oavsett storlek. Det i sin tur gör att det enbart är stretch som gäller, men, det får man nästan ta.

Nertill är mitt egentliga problem min rumpa. Jag har smala höfter, men en rejäl utstickande rumpa, och till det väldigt smala höftben, som ju sitter där linningen ofta sitter. Samma sak gäller ofta där. Går inte rumpan in så blir det inget, vilket även här resulterar i mycket stretch, och små storlekar.

Och, det är ju ofta där man hamnar när man inte riktigt passar in, i stretchområdet. Tyvärr.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-02, 14:10   #9
mussetis mussetis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 64
till imipe: det är ungefär så jag har det med. putig rumpa och upptill 15 cm extra i linningen. men du har ännu lite större bröst, och hur gör du när du köper toppar? mitt problem är att om de passar över brösten, så är de sladdriga över axlarna och nästan omöjliga att ha på sig eftersom jag "tappar" axlarna. och det känns rätt obekvämt med plagg som inte följer kroppen utan hänger lite halvbra. har du kanske något tips på hur man kan göra insitt och sy in tröjor?
sen behöver man även sy in i midjan litegrann. vet inte hur man gör det heller.
hur syr man in linningen i byxor utan att de ser plufsiga ut?
alla tips på olika insnitt tas gärna emot..!
mussetis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-02, 14:12   #10
mussetis mussetis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 64
[QUOTE=Jimipe;130014]Jag har relativt smal midja (66 cm) mot 97 cm i byst. Min lösning har varit att _alltid_ gå efter midjemåttet när det kommer till överdelar. Annars ser det bara konstigt ut. Så, en 34 eller 36, lite beroende på modell. "
kommer inte i något under 38, oftare 40.

brukar ni andra komma i kläder ni köper bra? har ni tips på insnitt..?
mussetis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-04, 13:20   #11
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Citat:
mussetis skrev: Visa inlägg
till imipe: det är ungefär så jag har det med. putig rumpa och upptill 15 cm extra i linningen. men du har ännu lite större bröst, och hur gör du när du köper toppar? mitt problem är att om de passar över brösten, så är de sladdriga över axlarna och nästan omöjliga att ha på sig eftersom jag "tappar" axlarna. och det känns rätt obekvämt med plagg som inte följer kroppen utan hänger lite halvbra. har du kanske något tips på hur man kan göra insitt och sy in tröjor?
sen behöver man även sy in i midjan litegrann. vet inte hur man gör det heller.
hur syr man in linningen i byxor utan att de ser plufsiga ut?
alla tips på olika insnitt tas gärna emot..!
Jag går som sagt efter midjevidd, punkt slut. Går inte bysten in då, då är det fel modell. Jag har nästan bara överdelar från H&M i trikå, och det fungerar utmärkt, fast jag har ungefär 15 cm för mycket uppåt framtill. Koftor är i stretch och i övrigt munkjackor. Är det inte trikå av något slag är det nu för tiden totalt kört. Det går bara inte.

För några år sedan gick det då. Då får man ta genvägar. Den första är att aldrig förvänta sig att kunna knäppa överdelar i stumt material. Blusar knäpps till strax över bysten, och bärs med ett linne under. Kavajers knäppning ska aldrig gå upp till bysten. Osv. Genom att hålla sig till den regeln får man lite extra utrymme upptill. Samma sak med allt annat i stumt tyg. Jackor överlever man genom att gå upp någon storlek och köpa en med skärp i midjan. I vissa fall kan man ha tur och hitta klänningar eller blusar med smock i midjan. Det brukar hjälpa en del då det då ofta går att gå upp i storlek och på så sätt få mer utrymme för bysten, fast plagget fortfarande passar i midjan.

Ytterligare ett tips som gör det lite lättare, skaffa bra bh:ar. En bra bh passar till att börja med (vilket innebär att den när man köper den inte går att knäppa på innersta hakar och att den har samma höjd baktill som bandet framtill eller lägre), men den puttar också bysten framåt. Du ska inte känna att du har bröstmellan armarna och bröstkorgen på sidan. Allt sådant ska puttas framåt till framsidan. Det ger dels en betydligt bättre siluett, men, det gör också att det är lättare att röra sig och att man kan klämma sig i mindre storlekar då vidden kommer högre upp.

Samma sak gäller byxor. Försök hitta sådana som det är _mycket_ stretch i så att det finns rumputrymme i stretchen. Och undvik sådant som går högt upp i midjan. Det går bara inte.

Om överdelarna är för stora över axlarna så har du tagit en för stor storlek. Vad har du för mått? Jag går ofta hellre ner en storlek extra, än upp en om jag ligger emellan. Då det alltid är tajt över bysten ser det bättre ut om det är tajt hela vägen än om det är tajt upptill men löst nertill.

Att sy om ett plagg för att man är för kurvig blir sällan bra. Köper man ett plagg som är för stort blir det extremt mycket arbete, då allt måste sys om. det finns _inget_ som stämmer ändå då en större storlek kanske passar runt bysten, men avståndet mellan insnitten kommer ändå vara för stort, precis som allt annat. Köper man något som är för litet finns det inte tillräckligt med tyg.

Jag har gjort som så att jag syr allt som ska går upptill i stumt tyg. Jag provar inte ens klänningar eller blusar då jag bara blir så deprimerad över att jag inte kommer i upptill. Det är ingen idé. Och i övrigt är det stretch, trikå och ännu mer trikå som gäller.

Så, försök få till ett bra mönster som passar dig. Sedan går det snabbt att få till plagg som är bra. Och du kommer aldrig ha känt dig så snygg.

Om du trots allt inte ser det som ett alternativ så kolla in www.bravissimo.com. De gör kläder för en större byst, upp till svensk J/K-kupa från DD.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-04, 13:26   #12
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Om du trots allt ska sy in så är det på blusar och överdelar nästan alltid bättre att sprätta i sär i alla egentliga delar. Ett extra insnitt hjälper inte då du behöver ta in hela vägen i ryggen. Vill du göra det enkelt för dig, så är det några steg. Tänk dig två lodräta linjer, som börjar baktill, längs insnitten som brukar vara på en blus och som fortsätter över axlarna, genom bystpunkten och ned längs midjan och ner till änden nedtill. Det blir en prinsesskärning. Längs den ska du ta in. Vid bysten, nästan ingenting allt, men i övrigt så mycket som behövs. Sitter plagget efter det fortfarande konstigt är antagligen ärmhålet för stort. Då behöver du göra ett insnitt in i ärmhålet. Har du ärmar är det här det blir jobbigt, så, det vill du i allmänhet nog helst undvika.

Gällande nederdelar, leta efter sådant som inte har en linning upptill. Och finns det en linning, undvik knappar och typisk jeanslinningar. Finns det en linning måste du sprätta bort den först. Sedan, ta in så mycket som behövs. Oftast är det bäst att ha plagget på sig och nåla insitt medan plagget är på. Då ser man direkt om det passar. Sedan, titta på hur mycket linningen behöver tas in. Ta bort det, antingen i änden, eller genom göra ett veck i mitten.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons