Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-07-12, 10:11   #1
Nillasy Nillasy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 10
Question Vilken maskin ska jag välja?

Har aldrig ägt någon vanlig symaskin utan bara lånat maskiner av nära och kära. Testat lite olika. Alltifrån äldre kvalitetsmaskiner till nyare billigare med betydligt sämre kvalitet.

Köpte mig en overlock (Janome MyLock 744D från SMD, England) som jag är jättenöjd med!

Nu står jag ändå här utan en vanliga symaskin och behöver således komplettera med en sådan. Söker efter tips och erfarenheter!

Syr främst barnkläder i trikå och stretchiga tyger. Eftersom jag har overlocken behöver jag nu en vanlig raksömsmaskin som syr förstärkt raksöm eller någon lämplig stretchsöm. Använder också mig ganska mycket av tvillingnål för att fålla och sy kantband i trikå. Vill ha automatisk knapphålsfunktion samt några roliga dekorsömmar som man kan använda att fålla t.ex. nederkanten av tröjor med.

De maskiner jag tittat på är:
- Janome Jubilée 85, men som jag förstått det finns den inte kvar annat än i få exemplar hos vissa handlare utan har ersatts av
- Janome Decor Computer 4100.
- Husqvarna Emerald 183

Vad ska jag tänka på? Tips och erfarenheter?
Nillasy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-13, 10:42   #2
GLa GLa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 110
symaskin

Hej!
Jag är nog inte till nån hjälp, för jag tänker själv köpa symaskin en overlock o en broderimaskin. Nu undrar jag om det är någon av er som har en Janome Memory Craft350E eller Memory Craft 200E o vet vilken som är bäst, och en My Lock 644D och om det är lönsamt att beställa från England om garanti o sådant fungerar här i Sverige.
Tacksam för svar
GLa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-13, 10:44   #3
GLa GLa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 110
Val av symaskin?

Hej!
Jag är nog inte till nån hjälp, för jag tänker själv köpa symaskin en overlock o en broderimaskin. Nu undrar jag om det är någon av er som har en Janome Memory Craft350E eller Memory Craft 200E o vet vilken som är bäst, och en My Lock 644D och om det är lönsamt att beställa från England om garanti o sådant fungerar här i Sverige.
Tacksam för svar
GLa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-13, 10:52   #4
GLa GLa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 110
Val av symaskin?

Hej!
Här är jag inte till nån hjälp, för jag är själv på gång att köpa ny symaskin en broderi o en overlock. Har kollat på nätet på Memory Craft 350E o Memory Craft 200E, någon som vet vilken som är bäst? Sen My Lock 644D
Sen undrar jag om någon vet om det lönar sig att köpa från England och om garanti o sådant fungerar här.

Hoppas någon kan tipsa mig.

Alla här är ju så duktiga, så jag är opptimist o hoppas på hjälp.

Glada sommarhälsningar till alla
GLa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-13, 15:11   #5
Nillasy Nillasy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 10
Citat:
Gullvie skrev: Visa inlägg
Hej!
Här är jag inte till nån hjälp, för jag är själv på gång att köpa ny symaskin en broderi o en overlock. Har kollat på nätet på Memory Craft 350E o Memory Craft 200E, någon som vet vilken som är bäst? Sen My Lock 644D
Sen undrar jag om någon vet om det lönar sig att köpa från England och om garanti o sådant fungerar här.

Hoppas någon kan tipsa mig.

Alla här är ju så duktiga, så jag är opptimist o hoppas på hjälp.

Glada sommarhälsningar till alla
Jag köpte min MyLock 744D från SMD, England och är jättenöjd med det valet. Det blev billigare och servicen var kanon! Du kan ju höra om du får bättre pris ifall du köper båda maskierna hos dem. Jag prutade lite och bad att få slippa tråd- och saxkittet man får till men fick istället båda tillbehörspaketen med alla extra pressarfötter.

Har läst några trådar om 644 resp 744 och det verkar som att många är väldigt nöjda med sina 644. Den största skillnaden som jag förstått är att 744 har friarm. Beror väl på vad man syr osv men jag skulle nog ha kunnat klara mig utan den. Små bebiskläder osv är ändå så små att det blir krångligt att få dem runt friarmen och det går lika bra att vränga plagget och sy från kanten på insidan istället. Hoppas du förstod hur jag menar.
Nillasy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-14, 19:19   #6
GLa GLa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 110
Citat:
Nillasy skrev: Visa inlägg
Jag köpte min MyLock 744D från SMD, England och är jättenöjd med det valet. Det blev billigare och servicen var kanon! Du kan ju höra om du får bättre pris ifall du köper båda maskierna hos dem. Jag prutade lite och bad att få slippa tråd- och saxkittet man får till men fick istället båda tillbehörspaketen med alla extra pressarfötter.

Har läst några trådar om 644 resp 744 och det verkar som att många är väldigt nöjda med sina 644. Den största skillnaden som jag förstått är att 744 har friarm. Beror väl på vad man syr osv men jag skulle nog ha kunnat klara mig utan den. Små bebiskläder osv är ändå så små att det blir krångligt att få dem runt friarmen och det går lika bra att vränga plagget och sy från kanten på insidan istället. Hoppas du förstod hur jag menar.
Hej o tack för tipset.
Förstår precis hur du menar, när jag gick sykurs för många år sedan, sydde jag på trampmaskin o där finns ju ingen friarm.
GLa är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
husqvarna emerald 183, janome dc 4100, janome jubilée 85


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons