Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-05-03, 20:03   #1
aniobg02 aniobg02 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 166
Hjälp med mönster......

Hejsan!
Nu måste jag få hjälp. Sitter här med ett mönster på en virkad pannlapp. Så här står det: till den här grytlappen virkas två likadana fyrkanter som virkas ihop. Detta för att den ska bli tjockare och så att man inte ska se trådarna på baksidan av mönstret. Vad jag förstår så ska man inte virka fram och tillbaka i dubbelvirkning, utan likt mönsterstickning, med lösa trådar på baksidan. Men hur blir det då? Det blir ju lösa trådar på båda sidorna eftersom man vänder på virkningen. Hoppas att någon där ute kan besvara mina funderingar, för jag fattar verkligen ingenting!!!!
aniobg02 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-03, 21:05   #2
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Hur dom lösa trådarna hamnar bestämmer du ju själv. Du lägger dem åt samma håll hela tiden.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-04, 06:07   #3
Engla Engla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 79
Har inte gjort detta så mycket då det gäller virkning, men ska man inte virka med mönstertråden, så den liksom hänger med arbetet under/bakom maskorna?! Svårt att säga då man inte har mönstret framför sig, och svårt att beskriva... Är det mycket mönster är ju risken att det blir en massa trådar att fästa.
Kanske finns nån bild som visar detta på nätet.

Mvh
/Ewa
Engla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-04, 08:19   #4
aniobg02 aniobg02 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 166
Man kunde virka in mönstertråden, men det vill jag inte göra efterson pannlappen då blir lite "prickig". Men att fästa varje tråd kommer ju att göra mig gråhårig. Nej, jag får nog helt enkelt sluta ut att virka några pannlappar.
aniobg02 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-04, 08:42   #5
Engla Engla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 79
Det är svårt att få det fint, då man virkar in trådar, och så de inte syns. Har testat för några år sedan, men gav upp...

När jag byter tråd/färg brukar jag virka in den "gammla" i några maskor och se så den hamnar på "baksidan", innan jag klipper av tråden... Då är tråden fäst klart. Testa med det. Kanske kan funka, och då behöver du inte dra med den hela vägen. Synd att behöva ge upp projekt, men ibland måste man. Men testa det jag skrev. Kan funka. Jag har nyligen köpt ett mönster till en pannlapp med en cupcake på, och där måste jag nog göra så för det är färgbyten.

Mvh
/Ewa

PS: Va kul att du också skriver pannlapp. När jag gjorde det en gång frågade folk vad det var. Fick då veta att man säger grytlapp i de flesta delarna av Sverige, men här i Norrland säger vi pannlapp... =)
Engla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-04, 20:56   #6
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Om jag förstår det rätt så virkar du en lapp. Och så en likadan lapp.

Båda lapparna har trådar av garnet som just då inte virkas med på baksidan.

Sen lägger du lapparna med baksidorna mot varandra och så virkar du en kant runt om (typ, syr ihop dem) så att de sitter fast i varandra.

Vad var problemet?
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons