Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-10-23, 15:11   #1
Aleara Aleara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 70
Tumvantar

Någon som har någon bra beskrivning på ett par enkla tumvantar?=)
Aleara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-23, 16:39   #2
PicnicByTheMotorway PicnicByTheMotorway är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 13
Tumvantar är det lättaste som finns att sticka
Först lägger du upp lagom många maskor på strumpstickor(jag har mycket smala händer och handleder och änvänder 48 maskor) sedan resårstickad du en mudd. Sen stickar du rätstickning, när du kommit i höjd med där tummen ska sitta stickar du in en tråd(10-14 maskor är lagom) och fortsätter sticka tills vanten är lagom lång och då maskar du av genom att lyfta över andra maskan på sticka 1 & 3 och sticka ihop näst sista maskorna på sticka 2 & 4. Sedan är det bara att sticka tummen och maska av på samma sätt. Lättare än så kan det inte bli
PicnicByTheMotorway är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-23, 19:41   #3
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Ett tips.

Jag trodde också att jag hade handleder som gillade 48 m. Men det visade sig att det känns alldeles för trångt. Det går ju runt, men det stasar nästan.

Gör en resår som du tror blir bra, sätt den sen på handleden ett tag och se om handleden håller med.

Hellre repa upp en liten resår än att upptäcka att det var för trångt när vanten är klar.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-23, 19:42   #4
Aleara Aleara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 70
Ja precis=) jag får ta o prova mig fram=)
Aleara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-23, 19:43   #5
Aleara Aleara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 70
Okej=)

Vet inte hur man gör när man stickar in en extra tråd men mamma kanske vet=)
Aleara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-23, 19:59   #6
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Hej
De maskor du ska ha till tummen stickar Du med en annan tråd, sedan fortsätter Du med den som Du stickar vanten med.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-24, 07:17   #7
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
När du stickat med annan tråd, så stickar du samma ställe med rätt tråd precis efter. (fortsätter sticka med rätt tråd där den sticker ut, som om "feltråden" satt på varvet före.)
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-24, 11:30   #8
deliana deliana är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 533
Jösses vad jag blir yr och förstår väldigt lite av förklaringen. Ska man alltså ha 4 stickor när man stickar vantar???!!!

Sen förstod jag inte hur det menades med att "lyfta över andra maskan på sticka 1 & 3 och sticka ihop näst sista maskorna på sticka 2 & 4".

Det ltåer helt grekiskt för mig :P

Ingen som snubblat på en sida med bilder på hur man gör detta?

Jag hade ju tänkt sticka et tpar tumvantar i julklapp till min bror men nu ser det så krångligt ut att jag vet inte vart jag ska ta vägen... Slutar nog med att jag _syr_ ett par vantar istället.

Senast redigerad av deliana den 2005-10-24 klockan 11:33.
deliana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-24, 11:40   #9
Aleara Aleara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 70
Jag fick en beskrivning av en tjej.. om du ger mig din mailadress så kan jag ju mejla den till dig?=)
Aleara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-24, 12:28   #10
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Hej!

Här kommer ett lååångt svar. Det blev mycket ord, men det är i brist på bild. Om du går på biblioteket och frågar efter stickböcker så finns det säkert någon som har instruktiva bilder. Ta gärna ännu mer hjälp av en sån. Jag har försökt måla med ord så gott jag kan.


Ja, man har fyra stickor. Och en femte att arbeta med. Arbetet sitter på fyra stickor som bildar en fyrkant.

Man numrerar dem efter PLATSEN de sitter på i stickningen, inte själva pinnen.

Du har antagligen en liten garnända som sitter fast i uppläggningsmaskan. Ta den som riktmärke.
När du börjar sticka vid den har du "första stickan". Sen följer nr 2, 3 och 4 på den.

Det där med att lyfta maskor har att göra med att man gör vanten smalare upptill. Man stickar inte med alla maskor upp till sista varvet och maskar av och syr ihop tvärs över bara, så att det blir fyrkantigt och fult.
Nej, man börjar minska lite efter att lillfingret tar slut, smalna av vanten.


Du kan göra en liten test innan du kör igång med stora projektet.

Sticka några varv så du får fart på det hela.
(Förtvivla inte om stickorna glider ur hela tiden, det brukar bara gälla första varvet... Ett tips kan vara att sitta med händerna nära över ett bord. Eller en liten gummisnodd vid var ände som stopp. Tas bort när den änden används.)

När det blir dags att smalna av testet så lägger du stickningen platt på bordet. Garnänden sitter i ena sidan, t ex höger.
Då har du stickorna 2 och 1 överst, mot dig, och nr 3 och 4 ligger mot bordet.

När du gjort avmaskningar ska sidorna luta lite inåt, som en husgavel. Först fyrkantiga väggen och sen gaveltrekanten ovanpå det.

Om du ritar med fingret vid din stickning så ser du att slutet på sticka 2 och början på sticka 1 ska "tas bort". (Likaså början på sticka 3 och slutet på sticka 4.)

Hur får man då bort de där maskorna?

Det enklaste är att sticka ihop maskan som sitter där på änden med maskan som sitter bredvid. Man kan "glufsa" och sticka 2 maskor som en. (Sticka "2 tills" står det i beskrivningar.)

Då ser det ut som att "den första av dessa maskor" försvinner inunder den andra. Snyggt vid minskningen på nr 2 och 4.

Men vid andra sidan "på samma gavel" kan det ju vara snyggt att "den andra av dessa maskor" försviinner inunder den första. Tvärtom alltså.

För att få den effekten gör man så här: flytta den första maskan över till den högra stickan, låt den bara "hoppa över". Sticka den andra maskan. Låt den flyttade maskan få "omfamna" den stickade: dra den över.

Gör du första minskningen vid 2 och 4 och den andra vid 1 och 3 så blir det som "ett litet smalt tak" på det där "huset"



Det blev väldigt många ord, men jag hoppas att det inte känns som grekiska längre.

GÖr det det: ta fram garn och stickor och läs parallellt med att du stickar. Då har du bilden framför dig, förutom texten, det kan göra stor skillnad!



Frågan kanske infinner sig: kan man inte sticka vantar på två stickor, så där så man stickar framochtillbaka och inte runtrunt?
Jo, det finns sådana modeller också.
Du slipper inte ifrån minskningarna, du får en tumhalva som "står ut" från vardera "långsidan", och sen ska det hela sys ihop.

Stickar du på strumpstickor (som de 4(5) stickorna kallas) så är vanten färdig när du stickat färdigt. Ingen hopsyning!!

Heja dig!
Vi kan svara på ännu fler frågor när de kommer!
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons