Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Starta eget
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-12-12, 17:58   #1
HAGABRODYREN HAGABRODYREN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 210
Lace

Var igår på Plantagen i Gävle och döm om min förvåning jag hittade
lace änglar fullt acceptabla för 19.90 per styck. Nu undrar jag kan man sy detta för en tjuga?
Vad tycker ni vad är skillnaden ja jag förstår att det är import men jag tror att ingen av oss som broderar kan göra det till det priset.
HAGABRODYREN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-13, 08:42   #2
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
I och för sig är det ju tämligen enkelt att sy enfärgad lace. Kräver minimal mänsklig insats på en kommersiell maskin. Jag har vid flera tillfällen sytt 6 snöstjärnor insatta i stora 20x30 cm ramen, sammanlagt runt 120000 stygn och det enda jag behövt göra är att byta undertråd när den tagit slut. Det absolut enklaste jag någonsin broderat! (Det tar ju ett tag, men jag sitter inte och tittar på maskinen när den jobbar. Jag finns oftast inte ens i samma rum...)

När det gäller änglarna ska ju också monteras, men det är ju inte annorlunda än alla andra märkligt billiga importerade saker, t.ex. klädesplagg som det faktiskt är människor som syr ihop. Hur kan det t.ex finnas skor för under 100 kr?
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-13, 09:07   #3
HAGABRODYREN HAGABRODYREN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 210
Detta var bara en reflektion jag fick vid upptäckten av änglarna.
Jag håller med dig att det är ingen direkt precition bakom men ibland undrar man vad man gör men det får vara upp till var och en.
Som sagt det blev bara en fundering utifrån det jag såg.
HAGABRODYREN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-13, 09:21   #4
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Visst är det enkelt att brodera lace, men det går åt mycket brodertråd och en del solvy.
Slitage på maskinen och elström, så inte kan det vara någon förtjänst på de änglarna för 19,90
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-13, 09:46   #5
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Som vanligt är det mycket billigare att tillverka saker i fabriker i låglöneländer. Det är billigare från början att köpa saker och sen köper de i bulk för att få ner priset ännu mer. Syr på rejäla industrisaker. Så materialkostnaden är inte mycket.

Sen jobbar precis som det sägs de där för nästan ingenting.

Så det är därför man kan se saker för idiotbilligt. Stickade och virkade saker som tar evigheter att göra för ingenting. Kläder och skor för lägre än materialkostnad här hemma. osv.

Det är alltid så när man ska sälja handgjort. Det blir dyrare, och man får bara hoppas att folk förstår att det är viss skillnad mellan att göra själv hemma för dyr material mot fabrik.

Det är bara att göra någonting med det lilla extra som tilltalar folk och får dem att punga ut 5-10 gånger priset mot lågprisbutiker.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-13, 11:02   #6
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Om denna lace är tillverkad industriellt så behöver den inte kosta mer. Om man t.ex har en 12-huvuds industrimaskin och tar en ram som rymmer t ex 5 änglar. då har man plötsligt 60 änglar på samma tid som vi kör en,och det behövs bara en person för att sköta maskinen. Det går visserligen lite mer material åt, men oftast köps det ju in i så stora mängder direkt från tillverkare att man tjänar ändå på det.det behöver altså inte ens komma från lågavlönd arbetskraft utomlands utan kan lika gärna vara svenskt.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons