Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-09-29, 23:40   #1
dreamcatcher dreamcatcher är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 255
Hemgjorda hyskor och hakar?

Hej, här kommer en fråga jag klurat på länge och letat svar på men inte hittat.
Jag vill göra egna hyskor och hakar - vilken sorts tråd ska jag använda? Jag vill att de ska tåla vattentvätt och kemtvätt utan att missfärga tyget.

Jag blir jätteglad för alla tips!
dreamcatcher är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-30, 14:49   #2
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Jag har använt stål några gånger när jag gjort hyskor och hakar till historiska kläder. Nu handtvättas dom visserligen bara och knappt det. Men annars har det funkat.
Jag har använt koppartråd också, men det är för mjukt för att ta någon större last om man inte använder jättetjock tråd och jag antar att det kommer att ge gröna utfälningar förr eller senare.

Är du rätt för rost, ärg och oxid kanske du kan lacka dom, annars?

Beror ju på vad du ska ha dom till
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-30, 16:22   #3
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Annars finns ju rostfri (och även syrafast) tråd.
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-30, 21:07   #4
dreamcatcher dreamcatcher är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 255
Citat:
Lillith skrev: Visa inlägg
Jag har använt stål några gånger när jag gjort hyskor och hakar till historiska kläder. Nu handtvättas dom visserligen bara och knappt det. Men annars har det funkat.
Jag har använt koppartråd också, men det är för mjukt för att ta någon större last om man inte använder jättetjock tråd och jag antar att det kommer att ge gröna utfälningar förr eller senare.

Är du rätt för rost, ärg och oxid kanske du kan lacka dom, annars?

Beror ju på vad du ska ha dom till
Hm, nä koppartråd kommer nog att vara för vek. De här hakarna måste hålla för lite belastning och ärg vill jag inte ha. Lack på stål är kanske vägen att gå. Undrar bara lite över om lacken kan flagna.. men om jag frågar i färghandeln så vet de. ..och om jag använder en jättestadig tråd så att lacken inte spicker.

Tack för tips!
dreamcatcher är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-30, 21:20   #5
dreamcatcher dreamcatcher är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 255
Citat:
carlm skrev: Visa inlägg
Annars finns ju rostfri (och även syrafast) tråd.
Tack för tipsen :-)
Är det två olika sorter? ..och har du (eller möjligen någon annan här på forumet) koll på om rostfritt är helt rostfritt eller bara motståndskraftigt mot rost. Jag har hört att i saltvatten rostar också rostrfritt... men det är ju/väl en särskilt extrem miljö som inte är i närheten av tvättvatten och kemtvätt?
dreamcatcher är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-01, 02:19   #6
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
"Rostfritt" är normalt snarare rosttrögt och rostar om man utsätter det för tillräckligt mycket fukt, syre och salt. Men det tar betydligt längre tid på sig an vanligt stål. Så så länge du inte låter kläderna ligga blöta långa tider i streck lär det inte vara något större problem.

Kemtvätt, däremot har jag ingen anign om hur det funkar med. Det bästa där är nog att helt enkelt fråga på närmsta kemtvätt.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-02, 10:02   #7
dreamcatcher dreamcatcher är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 255
Citat:
Lillith skrev: Visa inlägg
"Rostfritt" är normalt snarare rosttrögt och rostar om man utsätter det för tillräckligt mycket fukt, syre och salt. Men det tar betydligt längre tid på sig an vanligt stål. Så så länge du inte låter kläderna ligga blöta långa tider i streck lär det inte vara något större problem.

Kemtvätt, däremot har jag ingen anign om hur det funkar med. Det bästa där är nog att helt enkelt fråga på närmsta kemtvätt.
Ok! Då kan ju rostfri tråd vara bästa aspiranten ändå. Jag ska hitta en kemtvätt och gå dit och fråga. Jag har sökt och sökt på nätet efter information om det... men kemtvättar verkar inte ha så stor webbnärvaro. Jag ska gå och fråga!

Tack för tipsen! :-)
dreamcatcher är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons