Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Handbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-11-09, 13:34   #1
snobben snobben är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 85
reliefbroderi

Hej hopp!!

Undrar om det finns någon som provat på att brodera med olika stygn & metoder?
Köpte en bok där jag läste lite om relief broderi, där man använder sig av bla typ 3D effekt med upphöjningar.
Sökte lite på nätet men hittade inget.... någon som vet nått !!
snobben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-09, 18:06   #2
emmatrollet emmatrollet är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 68
Jag vet lite om hur man kan göra upphöjda broderier men jag har inte hört ordet reliefbroderi förut.
Det jag kan är Trapunto och Matelassé som är en slags quiltning, eller vaddstickning, där man liksom stoppar upp sitt mönster med vadd eller garn. Det kan göras på olika sätt, genom att sprätta upp hål i tyget och peta in vadd eller sy runt ex. snören.

Sen kan man använda stygn som fyller upp bra, tex plattsöm, klumpsöm, flätsöm och knutar. Beroende på vad man har för garn och hur tätt man syr så blir det en reliefverkan.

Det finns säkert fler sätt, men det är vad jag kommer på nu.
emmatrollet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-10, 10:24   #3
klaas klaas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 95
Jag brukar brodera på garnbitar , ull plus allt möjligt! En warning dock svärmor kan ju lätt fastna bland ullen där och det vill vi ju inte! mvh klaas
klaas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-10, 10:37   #4
snobben snobben är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 85
Re: reliefbroderi

Hej & tack.... textil skulptur det låter kul.... vad är det för nått mera konkret?

Ha en bra dag ....
snobben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-10, 21:13   #5
emmatrollet emmatrollet är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 68
Jag antar att du menar mina textila skulpturer...?
Det kan vara lite olika, men jag gillar att jobba stort och tredimensionellt. Det är roligt att experimentera och använda olika tekniker tillsammans och det blir ofta en slags skulpturer till sist. De stora och färdiga saker som jag gjort är en "plast- och pärlbroderipelare" som är inspirerad av isskulpturer samt ett par 2 m. höga vingar i flera lager siden. Sen har jag många planer på andra stora grejer på tema vatten och luft. Men vi får se när det blir gjort...
Har du provat lite reliefbroderi nu?!
emmatrollet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-11, 14:57   #6
snobben snobben är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 85
det låter kul, nje jag har inte tagit mig för än... vill så mycket men ingen ork just nu.. gravid i v.29 .
Håller på med en liten stickad jacka just nu som måste hinna bli klar :-).Annars har jag alltid hundra saker på gång, målar annars oxå i olja ...
snobben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-11, 18:14   #7
xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 69
Ett sätt är att bygga upp en textur med broderi är att sy flera stygn över varandra. Man kan tex börja med grova stygn i botten och sedan ta tunnare och tunnare trådar. I slutet syr man stygnen i de redan sydda stygnen, man går inte ner i bottentyget om du förstår vad jag menar.
Man kan också bygga upp med tjockare botten, tex ha volymvliselin på baksidan av bottentyget, eller en tunn vadd, eller filt. Man kan också bygga upp med flera lager tyg mm mm

Jag vet inte om det är detta du menar, men det verkar som du var ute efter lite olika broderitekniker, och ville få lite struktur, istället för ett platt broderi.

Jag har precis köpt två härliga böcker där man lär sig att testa massa olika sygn i olika kvaliteter och att göra härliga bottentyger. Du kanske redan känner till dem, men det är i alla fall:
"Creative Embroidery" designs, textures,stitches
av Jan Beaney och Jean Littlejohn
och
Stitches: New Approaches
av Jan Beaney
Båda från Batsford

Dessa damer har ju gett ut massa böcker och gjort massa härliga grejer inom det fria broderiet. Där är ju England så långt före oss, liksom inom den mer fria artquilten
xxxxxxxxxx är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons