Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Bassymaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2024-05-05, 08:33   #1
silverskimmer silverskimmer är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2024
Inlägg: 1
Smile Husqvarna Prisma 960

Hej alla!
Här kommer en liten undran såhär på morgonkvisten. Jag har fått överta en äldre symaskin, en Husqvarna Prisma 960, som jag tycker fungerar relativt bra och jag har kunnat använda den för hobbysömnad senaste åren. Nu har jag fått ett presentkort på ca 5k som ska användas inom kort. Då har tanken ändå väckts om jag kanske ska köpa mig en nyare symaskin (denna har trots allt rätt många år på nacken). Jag syr endast som en hobby, oftast enklare sömnader såsom att jag syr enklare klädmönster eller lagar textiler. Dock vill jag gärna ha en symaskin som står sig många många år framåt, och som inte heller är väldigt svår att hitta till exempel reservdelar till vid behov.
Så min fråga är, är det någon som har erfarenhet av långvarigt bruk av Husqvarna Prisma 960, och vet ifall det är en symaskin som är duglig i sig för vardagligt bruk? Eller finns det folk som istället kanske har åsikten att det nu är ett bra tillfälle att uppgradera sig till en nyare symaskin, att den modellen jag har nu kanske är lite för gammal för att kunna användas i många år framöver?

Tacksam för alla råd!
silverskimmer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-05-06, 11:56   #2
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 471
Hej!
Ursäkta uppfattade jag saken rätt, du har en Prisma 960 och ska köpa en till?

Den är ju till åldern kommen, datasymaskin, kretskorten går och det blir allt svårare att få tag i reservdelar... Det fanns inte att få tag på reservdelar till min systers Prisma 980 så...

Du har ett presentkort om 5 000 kr som du skall nyttja. Personligen skulle jag välja att satsa på en mekanisk symaskin. De är ändå hållbarast. Sjäv föredrar jag Berninas symaskiner. Schweiz tillverkade dyra maskiner. Men i andra hand så är de ett mycket prisvärt köp. Starka maskiner.

Vill man inte ha en Bernina kan man kolla på en manuell Pfaff till exempel. Husqvarna 2000 med mönsterkopparna skulle jag hoppa. Dessa plastkoppar går sönder, de är ju äldre än Prismamaskinerna och plast vittras sönder.

Min erfarenhet är att du får mycket mera symaskin och hållbarare maskin om du köper en mekanisk begagnad än en ny datasymaskin.

Hade du haft en nyare symaskin hade jag föreslaget att du skulle köpa en overlockmaskin. Då blir det ännu roligare att sy. Lycka till! Hoppas att du hittar en maskins om du tycker om, fungerar och du är glad över.

Så går mina tankar kring symaskiner.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons