Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Starta eget
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-10-04, 13:53   #1
Ida-Maria_L Ida-Maria_L är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 289
Question Länka till designern?

Jag håller på fixa en hemsida där jag ska sälja saker jag gjort.
Jag gör ju en del pärlbroderier och jag undrar då om jag måste skriva på min hemsida att pärlmönstren kommer från Elises pärlateljé?
Jag har skrivit att dom flesta mönstren är köpta och att några få har jag gjort själv
Men räcker det att jag skriver på vilka jag designat själv eller måste jag även skriva in att just den dockan kommer från Elises?
Eller räcker det om jag skriver att det är ett köpt mönster, å inte vars jag köpt det från?
Ida-Maria_L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-04, 14:06   #2
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 901
Copyright?

Har du rätt att sälja av deras design? Kolla in vad som står på mönstren!! Copyrighten går väldigt långt i de flesta fallen. Så kolla noga vad som står på mönstren innan du lägger ut dina alster till salu. I de flesta fall så är mönster man köper till "personligt bruk".

Annette
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-04, 14:15   #3
Ida-Maria_L Ida-Maria_L är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 289
Citat:
Ann1e skrev: Visa inlägg
Har du rätt att sälja av deras design? Kolla in vad som står på mönstren!! Copyrighten går väldigt långt i de flesta fallen. Så kolla noga vad som står på mönstren innan du lägger ut dina alster till salu. I de flesta fall så är mönster man köper till "personligt bruk".

Annette
Jo jag funderade på det oxå, men jag har sett många som säljer deras grejer på t.ex marknader och på Hemmagjort.se så då antar jag att man får sälja deras grejer.
Ida-Maria_L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-04, 14:19   #4
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 901
Copyright?

Att folk säljer på marknader osv är inte liktydigt med att man får göra det. Kolla noga innan så att du inte åker på att betala böter för att du använder en design som är till för personligt bruk. I de flesta fall så klarar man sig men det räcker med att en enda person blir avundsjuk och skriver till ägaren av designen så har den personen rätt att kräva dej på pengar.

Hoppas bara att jag skriver detta av ren omtanke. Jag gör inte saker av pärlor som du så jag är inte en av de avundsjuka! (bara på att de är så fina då )
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-04, 15:21   #5
Eva-Helene Eva-Helene är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 162
Kontakta dom först. Det gjorde jag innan jag la ut annonsen jag hade där.
Eva-Helene är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-04, 15:31   #6
dunderlina dunderlina är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 155
Jo att där är copyright på mönster är ju en sak att du inte får kopiera o sälja mönster men att sälja en färdig produkt kan du ju inte få böta för då skulle ingen få göra några alster att sälja med köpta mönster men att du redogör att det är Elizes som har designat mönstret du sytt upp är viktigt sen räcker det att du ändrar en liten detalj så är det en ny design Har sytt mycket o sålt just i pärlor Har bland annat gjort många av Elize på Broderi pärlans mönster.Men roligare är ju om du själv kan hitta på något eget *L*Men för att göra det smidigt prata med Elizes pärlatelje eller Elize på Tatting-Ting för övrigt så tjänar dom ju på att sälja matrial o är säkert glad att deras design kommer ut och sprids för då är det ju fler som ser o köper mönster o matrial Jag själv skulle bli jätteglad om jag designar och någon för designen vidare bara det står vem som är upphovsnamnet till designen.
dunderlina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-05, 09:33   #7
Ida-Maria_L Ida-Maria_L är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 289
Citat:
dunderlina skrev: Visa inlägg
Jo att där är copyright på mönster är ju en sak att du inte får kopiera o sälja mönster men att sälja en färdig produkt kan du ju inte få böta för då skulle ingen få göra några alster att sälja med köpta mönster men att du redogör att det är Elizes som har designat mönstret du sytt upp är viktigt sen räcker det att du ändrar en liten detalj så är det en ny design Har sytt mycket o sålt just i pärlor Har bland annat gjort många av Elize på Broderi pärlans mönster.Men roligare är ju om du själv kan hitta på något eget *L*Men för att göra det smidigt prata med Elizes pärlatelje eller Elize på Tatting-Ting för övrigt så tjänar dom ju på att sälja matrial o är säkert glad att deras design kommer ut och sprids för då är det ju fler som ser o köper mönster o matrial Jag själv skulle bli jätteglad om jag designar och någon för designen vidare bara det står vem som är upphovsnamnet till designen.
Jo klart det är roligare om det är saker jag gjort själv, men det är dockorna från Elises jag tycker om att göra å såna klänningar är lite svåra att hitta på själv

Så om jag förståt dej rätt så får jag sälja deras grejer på min sida om jag skriver vars jag köpt mönstret?
Ida-Maria_L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-05, 12:10   #8
dunderlina dunderlina är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 155
Ja jag sydde oxå hennes dockor väldigt fina Ja om man nu tänker Logiskt så skulle ju inte Ikea få sälja stolar mm vidare dom har ju oxå ett (designat mönster) Jag sa bara att jag sytt upp efter olika mönster.Och det som var egen design hade Jag i en grupp vid sidan om.Lycka till....
dunderlina är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons