Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-11-23, 12:37   #1
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
stadga upp överkant klänning

Jag håller på med en 1800-tals klänning i empirestil till en kund.

Nu har jag fått problem med att överkanten "bångnar" neråt.
Kjolen på klänningen är ganska tung, (i bomull-sammet med massa rynkningar) så bandet som ligger ovanför bysten orkar inte riktigt hålla uppe allt.

Har förstärkt bandet med extra mellanlägg men är ändå rädd att ovankanten ska hängas ner.
Kan man sy i ett stadigt bommullsband i ovankanten? eller kommer det inte heller att hjälpa?

Finns det något annat jag kan göra för att avhjälpa detta?
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-23, 21:41   #2
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
En bild hade hjälpt.

Är det att överkanten är för stor, så att den inte sluter an mot kroppen som den ska?
Kanske är tyget för mjukt och livet behöver ett extra lager för stadgans skull?
Eller är formen på livet fel?
I så fall kommer det inte att hjälpa att förstärka bara överkanten, utan hela livet behöver åtgärdas.

Ska överkanten ligga slätt mot kroppen går den kanske att nåla fast den i korsetten här och där, som nödlösning?
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-24, 09:43   #3
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Hela klännigen är i ett tyngre material än som förmodligen var meningen i mönstret. och jag tror att det är därför som överdelen hänger ner sig.

Själva livet är rynkat ovan och under byst och sitter bra - förutom att det nog drar sig lite neråt mitt fram även under byst.
Men det är det blå bandet ovanför bysten (i bild 2.) som känns för mjukt för att hålla sig rakt.
Hon har tyvärr ingen korsett under att fästa i.
Bifogade bilder
 
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-24, 13:13   #4
freja71 freja71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 926
Hej.

Jag tror att metall- eller plastskenor skulle funka.
Om man syr in dem i ett fodertyg i klänningen så kommer den hållas uppe och bandet behöver inte bära upp allt.

Mvh
Ann
freja71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-24, 14:21   #5
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
stående korsettskenor i livet?
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-24, 15:37   #6
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Tyvärr är skenor inget alternativ till den här klänningen.
I vanliga fall använde jag (nästan) alltid skenor för att staga upp livet, men det går som sagt inte här.

Var på stan och letade efter något sorts styvband men de i butiken kunde inte hitta något lämpligt. Det får inte bli för tjockt och klumpigt heller.
Har för mig att det ska finnas något sorts styvband som man pressar på, och att det då blir riktigt stadigt och bra. Eller är det kraftigt mellanlägg jag ska leta efter?
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-25, 06:35   #7
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Du kan ju börja med att sy i ett stadigt foder. Sy det slätt och anpassa det efter kroppen på den som ska bära klänningen. Då fördelar du lasten jämnare över hela livet och klänningen behöver inte längre "hänga" bara i det smala bandet.

Jag tror att korsettfjädrar kan vara rätt väg att gå, särskillt om kon inte ska ha korsett under. Du kan fästa dom i fodret och göra det percis hur stadigt du vill. Det ligger ju slätt under yttersta lagret (som jag tolkar som rynkat på din skiss) och kommer inte bygga tillräckligt för att synas igenom.
Dessutom kan ett stadigt foderlager hålla brösten på plats. Bara ett lager rynkat tyg, utan foder, kommer inte göra det (om inte bäraren har extremt fast eller liten byst som inte behöver något stöd) utan brösten kommer hänga fritt under.

Varför tror du inte att skenor skulle funka?
Och varför ska hon inte ha korsett under?
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-25, 10:43   #8
freja71 freja71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 926
Hej igen.

Det går även att sätta en plastskena på tvären dvs. vågrätt.
Det gör att överdelen inte glappar eller sjunker ihop och korvar sig.
Jag gjorde det på en klänning med ganska djup,rak urringnin och det funkade utmärkt. Jag fick tipset på en amerikansk sysida. Jag ska se om jag hittar den igen.
freja71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-25, 10:47   #9
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Jag vet inte vart jag skulle sätta skenorna när det varken finns sömmar fram, eller foder att fästa dem i.
Kunden vill inte ha korsett under då hon ska bära klänningen när hon dansar historisk dans. Hon tycker även att on har för små bröst + är för gammal för korsetter och dylikt. (Jag försökte övertala henne i början men det gick inte)

Eftersom jag inte gjort mönstret själv så tycker jag det är svårt att få till ett fodermönster som inte skulle vara rynkat fram. (men jag kan ju självklart försöka).
Kruxet är att jag bör ha klännigen klar till på onsdag då hon ska använda den på lördag, och jag har inga fler provningar förutom slutprovningen.

Hur mycket skenor tror du att jag kommer att behöva? Det kommer inte bli korsettfjädrar utan rigelineband 1,5cm breda.
Bör de sitta på rad bredvid varandra (med ett par cm mellan)över hela framstycket, eller tror du det räcker med skenor över bysten och mitt fram?
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-25, 11:58   #10
freja71 freja71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 926
Svårt att svara på men det bör ju räcka med framdelen (såvida bakdelen inte är pösig)
Någon mer som vet?
freja71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-26, 05:33   #11
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Om du använder rigilene, så tänk på att dom är rätt klent och desstuom kan böja sig i sidled också. Dessutom tappar det fort formen, så se det som en "lösning" med rätt kort livslängd.
Att sätta en skena i kanten kan nog hjälpa lite granna rent visuellt, men det kommer ju inte att förändra att lasten inte är jämnt fördelad, för som jag förstår det är det det som är det verkliga problemet. Men använd i så fall åtminstonne gjutna plastskenor som inte tappar formen så lätt. En rak stålskena är bättre när det gäller att hålla formen, men kanske blir för styvt om du sätter den i kanten, så att det ser onaturligt ut.

Jag hade nog i alla fall gjort ett foder. Du har väl kundens mått i alla fall? Utgå från dom och gör ett enkelt livmönster. Passformen är ju inte superkritisk eftersom det sitter under yttertyget. Och är bysten inte allt för framträdande är det inte så svårt. Självklart hade du behövt provningstillfällen för att få det perfekt, men nu är det som det är.
En annan nödlösning kanske skulle kunna vara att modda en modern sportbehå att ha under och fästa klänningen i.

Ytterligare en variant är att utgå från klänningens livmönster. Göra en arbetskopia och sen vika bort vecken och öppna en inprovning på lämpligt ställe. Det blir mer eller mindre samma sak som att kontruera ett grundmönster fast du går bakvägen istället, om du förstår hur jag menar?

Jag hade defenitivt fodrat både fram och bakstycket. Att fördela lasten jämnt kommer göra mer för att lösa problemet än att fokusera på symtomen. Särskillt om plagget ska hålla sig snyggt när man rör sig i det och inte bara när man står rakt upp och ner framför spegeln eller kameran.
Om du sätter skenor i fodret gäller samma sak. Hade skenorna varit där för att platta till börsten, till exempel, hade det varit logiskt att sätta fler fram, men om det handlar om att hjälpa till att bära upp vikten från kjolen så är det mer rationellt att placera dom jämnt hela vägen runt. Annars riskerar man att bara flytta problemet till ett annat ställe på plagget istället.

Tyvärr kan man inte riktigt vänta sig att ett plagg ska klara sig på egen hand utan tillräckligt stöd från underkläder och utan att ha någon stadga i sig själv. Särskillt tunga plagg. Gravitationen är tyvärr inte valfri. Så kanske får du ta ett snack med kunden om dennes förväntningar och förklara hur det funkar. Man får ju vara relatistisk.

Och som van korsettbärare begriper jag inte varför det inte skulle gå att dansa i korsett? Och för gammal? Det finns väl inga åldersgränser, heller? Jag är inte ute efter att tjabba med dig, jag vet hur det är att försöka sy till folk som inte förstår hur saker och ting funkar, men det låter väldigt mycket som fördomar snarare än välgrundade önskemål.
Däremot förstår jag ju om du inte hinner tillverka någon tills på onsdag, men då är vi lite tillbaka på det här med orealistiska förväntningar.

Hoppas det löser sig för dig, hur som helst.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-26, 16:46   #12
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Nu är det här för sent förstås men jag tycker också att det är jobbigt med folk som förväntar sig perfekt passform historiskt sett men vägrar ha korsett.

Kanske lura lite och säga nej det här är ingen korsett, är det linne att ha under...
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-26, 17:57   #13
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Ja, det kan var knepigt att få folk att förstå vikten av rätt "uppbyggnad".
I detta fallet är nog tyvärr felet mitt eget, som inte sa till ordentligt redan från början.

Så nu är det bara att "lösa problemet" och tänka på att vara mer bestämd nästa gång.

Har idag bestämmt mig för att stadga upp livdelen med ett "foder" i bomullsväv och att sätta en vågrät skena i överkanten.
Själv hade jag viljat stadga upp hela överdelen med skenor, men kunden är ute efter ett mjukt och skönt plagg och utryck.
Aja, nu ser det bra ut på dockan iallafall.
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-26, 18:44   #14
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Tja vill kunden ha mjukt och skönt plagg så får hon acceptera att det inte sitter som smäck... Kanske tänka på 1930-talet för henne.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons