Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-09-27, 17:34   #1
Kaprifol Kaprifol är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2012
Inlägg: 4
Byxor bubblar sig framtill

Hej! Jag har ett par byxor som det blir stora bubblor på vid ljumskarna. Tänkte försöka sy om dem men vet inte hur. Någon som kan svara på var det är bäst att sy in dem så bubblorna försvinner? Grenen ? sidorna ? eller hur gör man Tacksam för hjälp.
Kaprifol är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-27, 17:59   #2
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Titta på det här blogginlägget.
Svårt att svara dig på så lite uppgifter. Hur ser du ut? Mage, stuss, lår, storlek? Vad är det för snitt på byxan: hög/låg midja, löst sittande, snävt kroppsnära?
Hur ser det ut bak? Vilken riktning har dina veck/bubblor? Osv.
Kan du ta en bild?
Ibland kan man ta in grensömmen för att minska på tyg som inte behövs, ibland kan man lägga in kilar i grenen för att det inte ska dra och bli veck. Har du byxor som du anser passar bra kan du jämföra. Vänd ena benet avigt, stoppa in det i det andra. Titta på grensömmen på vardera byxan. Likheter/olikheter. Är bakbyxan lång/kort osv.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-27, 22:15   #3
Kaprifol Kaprifol är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2012
Inlägg: 4
Byxorna sitter bra för övrigt, det är bara för mycket tyg vid ljumskarna. Vecken går från grenen och ut mot höfterna. Modellen är figurnära med lite stretch, normal midja bak men lite låg fram. Jag har 110 i midjemått och storlek 48. Byxorna har resår i midjan.
Kan ta bild men vet inte vart jag ska skicka eller lägga upp den här.
Kaprifol är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-28, 09:27   #4
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Du kan ta bilder och bifoga dom genom att öppna gemet och leta upp bilden där ifrån. Du hittar panelen när du svarar på ditt medelande högst upp i vertygsmenyn.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-28, 09:46   #5
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Läste du mitt blogginlägg från länken i mitt första svar? Ser det ut som på bilden i bloggen? (Klicka på den så öppnas den i ett större format) Där beror det på att byxan var utformad för en större mage som skulle ha behövt mera plats.
Bild lägger du in genom att använda bifogad fil, gemet ovan när du skriver inlägg. Välj din bild, eller flera och sedan tryck på knappen Ladda Upp. Då förs bilderna över till sysidan och då ser du det i rutan men inte i din text. Stäng uppladdningsfönstret. Här i redigeringsfönstret kan du trycka på knappen Förhandsgranska inlägg. Då får du se bilderna under texten. Nöjd? Ja då skickar du ditt svar/inlägg. Du kan inte flytta runt bilder utan får börja med gemet igen, ta bort bilderna du lagt upp och lägga in dem i önskad ordning sedan.
Bilderna nedan: först gem-listen som är knappar ovan skrivrutan, sedan den tomma rutan där du väljer filer (du kanske har svensk text på knapparna), sedan hur jag tryckt på knappen Choose file och via den dialogen valt bildfilen från min hårddisk, sedan hur det ser ut när jag tryckt på Ladda upp och är klar. Slutligen tryck på texten Stäng det här fönstret så blir du av med det, annars ligger det kvar.
(Detta tog för lång tid så Bila hann före !)
Bifogade bilder
    
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-29, 12:57   #6
Kaprifol Kaprifol är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2012
Inlägg: 4
Jag läste i din blogg och det liknar bilden där. Har tagit 2 foton som jag försöker lägga upp här också. Ett framifrån och ett från sidan.
Bifogade bilder
  
Kaprifol är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-29, 21:25   #7
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Bra bilder - sidofotot visar att du inte har några veck på bakbyxan. Framifrån ser det ut som om du har en grenlinje som är slät men att tyg veckar sig mot sidorna. Sidovyn visar att frambyxans linning lutar något framåt-nedåt och det skapar vecken eftersom det är ett överskott av tyg i sidorna. Du kan antagligen inte dra upp byxlinningen eftersom inte grensömmen räcker till då. Det innebär att om du kunde förlänga grensömmen i frambyxan ( i praktiken höja/utöka byxmönstret fram) så skulle du kunna sträcka även tyget i sidorna uppåt och vecken bör försvinna. I en befintlig byxa blir det svårt. Det kan gå att lägga in en kil i grensömmen som då flyttar ut framstycket lite och utökar grenlinjen framtill. Hur mycket man kan lägga till är beroende på tyget. Trådraken flyttas lite i sidled av kilen och fanns pressveck skulle de bli krokiga men på din modell är den effekten ganska liten.
Att få bort vecken i min lösning bygger alltså på att man lägger till tyg så att byxan faller relativt rak från vidaste punkten på buken ner mot låret och att sidsömmen är anpassad till det. Övervidden (mellan linning och ungeför 10 cm ovan knä) i framstycket ska alltså utökas så att det faller rakt och slätt.
Det syns också små veck efter sidsömmen som också visar att frambyxan (linning) skulle behöva höjas eller (frambyxan) avkortas men med vidd upptill utökad så den hänger ledigt från vidaste punkten. En höjning får du om du förlänger grenlinjen. Alternativet med sänkt linning fram kräver troligen ändå att du lägger till tyg till vidden så att veck kan slätas ut. Syr du själv borde det gå att göra en mönsterändring ganska enkelt. Jag vet inte hur lätt det är att hitta konfektion som har en sån utformning.
En lösning som med horisontell inprovning tar bort extra tyg är inte särskilt attraktiv så den lämnar jag därhän. Ett annat alternativ är att gå upp en storlek så att proportionen byxmidja och bukvidd matchar standardformgivning bättre. Finns dock risk att bakbyxan då blir för stor.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-30, 06:53   #8
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jag rekommenderar att du följer Maries råd, men att du testar dig fram och syr ett par provbyxor eller shorts (för det är ju upptill du har problem) i ett billigt tyg. (Ikea har lakan för 19 kr som fungerar utmärkt till sådan).
Testa dig fram tills du är nöjd. Du kan få sy flera prov. Rita av byxorna när du är nöjd och spara ditt orginalmönstert i bankfacket eller på annan säker plats. Använd en kopia.
Jättemycket jobb ny, men på framtida byxor spar du jättemycket jobb. Du kommer att kunna bara klippa till och sy och få byxor som passar perfekt.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-30, 11:05   #9
Kaprifol Kaprifol är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2012
Inlägg: 4
Tack så jättemycket för att ni tar er tid med att hjälpa mig men det blir svårt att fixa detta då byxorna är köpta på nätet så jag har inget extra tyg att göra en kil av. Finns nästan ingen sömsmån heller att lägga ut. Vet inte om det skulle gå att höja fram och sänka lite bak genom att sprätta upp resårlinningen och göra den smalare men det kanske inte fungerar heller. Får köpa byxor där man kan prova nästa gång
Kaprifol är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-30, 17:37   #10
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
En grenkil är inte särskilt komplicerad, syns nästan aldrig och somliga gör dem i avvikande färg som en accent.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons