Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-02-17, 23:10   #1
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Impregnering, hur bra?

Ni som impregnerat tyger hur bra är impregneringen? Det blir ju inte som en regnjacka det fattar jag också. Men kan man ta ett vanligt bomullstyg, vanlig poplin eller liknande och få ett tyg som duger till en trenchcoat?

Helst skulle man väl använda vindpoplin (poplin som är silikonbehandlad) men jag hittar inte riktigt vad jag söker där. Däremot har jag hittat en vanlig poplin och ett "fritidstyg" (beskrivs som lämpligt för sommarjacka) som jag skulle kunna tänka mig om jag kunde få det att motstå en kort rengnskur och tåla en lite blåsig dag. Vad tror ni kan jag impregnera ett "vanligt" tyg och uppnå detta?
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-18, 02:45   #2
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Jag impregnerar om mina regntäcken till hästarna efter den årliga maskintvätten och resultatet blir faktiskt bra. En hel dag i regn och dom är torra inunder. Funkar en hel säsong. Skulle det läcka lite så är det bara att spraya på lite en gång till. Kan behövs ibland i slutet av säsongen.

Jag har även gjort så med andra gamla utetäcken också och resultatet blir faktiskt kanonbra.

När ungarna var små så åkte deras bävernylonoveraller på samma behandling.

Nu finns det ju bra regnkläder, men på den tiden (början på -80) så var det lite tunnt med bra regnplagg. Både till hästar och ungar.

Jag använder det man har till markiser.

Funkar det till hästtäcken så kan jag lova att det är bra även till det du ska använda det till.
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-18, 07:06   #3
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Tack för ditt trevliga svar! Det låter ju lovande

Jag funderar på att köpa sådan där impregnering som man häller i tvättmaskinen, du kör tydligen med någon sprej men det borde väl gå bra med vilket som.

Sedan måste jag fråga om det är en massa konstiga ämnen i de här impregneringsprylarna?
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-18, 09:02   #4
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 901
Ja det är tyvärr en massa konstiga ämnen, Men det säger sig själv.

Jag själv köper enlitersburkar och häller över på blomsprutor och det fungerar bra. (till hästtäcken) Mitt gamla regntäcke som är 9 år gammat (!) blev som nytt med inpregnering.

Går det verkligen att använda vindpoplin till täcken? Undrar för jag letar bra tyg.
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-18, 09:35   #5
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Kan inget om hästar eller hästtäcken så det vet jag inte, jag ska sy en trenchcoat.

Jo att det innehåller massa konstigheter förstår jag men det jag menar (dåligt formulerat tidigare) är om de innehåller ämnen som inte är bra för hälsan.

Nu har jag surfat runt lite och hittat två olika impregneringar som ska vara ok ur både miljösynpunkt och hälsosynpunkt.

Det ena heter Nikwax och tyvärr hittar jag inte varför det är ok ur miljö/hälsosynpunkt jag läste bara att det var ok.

Det andra heter Armour och fungerar med hjälp av nanoteknik. Den baseras på silianer och innehåller inga lösningsmedel eller andra skadliga substanser. Silianer är rent kisel och det är ett av de vanligste grundämnena på vår jord.

http://www.armour.nu/default.asp?Page=Hem
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-18, 11:36   #6
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 901
Alvan du är en guldgruva på sysidan. Jag har läst mycket av dina svar i trådar och du är så klok. Jag skall kolla in dem, jag vill också ha sånt som är lite vänligare mot oss och luften.

Kram
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-18, 11:50   #7
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Nikwax är bra, jäkligt drygt också.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-18, 12:07   #8
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Asch, det handlar mest om nyfikenhet och att kunna leta information.

Ser att Jennifer han komma med ett inlägg som jag precis tänkt på. Jag undrade just hur bra dessa miljö varianter fungerar rent praktiskt.
Så jag sökte igen och från några olika källor så säger man att de fungerar bra bägge två, så jag kör på med vanlig poplin och Armour (verkar intressant med nanoteknik )
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-18, 12:10   #9
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Jag praoade på NaturKompaniet förra året och där såldes NikWax. De hade även haft andra sorter men NikWax hade visat sig så bra att de slutade med de andra sorterna. =)

Man kan både tvätta in det och spray-förstärka på extra utsatta ställen. Okej, de är dyra i inköp men de räcker länge.

Senast redigerad av VivoPlena den 2007-02-18 klockan 12:13.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-18, 19:08   #10
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Citat:
Alvan skrev:
Sedan måste jag fråga om det är en massa konstiga ämnen i de här impregneringsprylarna?
Tyvärr så står det ingen innehållsförteckning på mina flaskor. Bara att de är ozonvänliga.
Jag sprayar alltid utomhus. Akta golv för det blir halt som attan :-) Rena isbanan. Silicon kanske??

Ena märket jag har nu är Fabric protector 400 ml från Punch och kostade 115 kr
Det andra märket heter Protector 200 ml från Tarrago och kostade 50 kr.
Sistnämnda är testad och rekommenderad av välbekanta Gore Tex.

Skomakare, skobutiker tex. säljer impregneringsmedel och jag tror nog dom kan ge dig ett bättre svar när det gäller innehållet kontra miljön.
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons