Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-10-04, 20:49   #1
Sagakatt Sagakatt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2012
Inlägg: 35
Tips på bra symaskin

Är ny här på forumet och skulle vilja ha lite råd och tips.

Har funderingar på att köpa en ny symaskin, har idag en gammal Husqvarna zig-zag. Jag har inte så mycket erfarenhet av sömnad och har hittills mest sytt gardiner. Vill nu lära mig mer och funderar på vad för maskin som kan vara lämplig, har tittat lite på Husqvarnas jubileumsmaskin.

Jag vill kunna sy i både tunt o kraftigt tyg, quilt och även gärna lite dekorsömmar.

Tar tacksamt emot tips på lämplig symaskin och vad jag ska tänka på i mitt val.

Tack på förhand
Sagakatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-04, 21:25   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Gå in i en symaskinsbutik och ta en titt på maskinerna och provsy.

Huskvarna och Janome har många olika och bra modeller.

Det är så olika vilken maskin man gillar, så det går inte ge ett råd om "att den eller den" maskinen ska Du köpa.
Man måste känna sig för vem som känns bäst.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-04, 21:39   #3
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Det har skrivit ganska mycket om symaskiner och köpa symaskiner. Kolla igenom äldre inlägg, så hittar du massor
Bra maskiner idag är Janome, Brother och Bernina (ej Bernette som är en lågprisvariant). Många av Janomes och Brothers pressarfötter passar till båda dessa maskiner och även Elna. Så det finns massor tillbehör att uppgradera sin maskin med.

Husqvarna har ingen egen tillverkning numera utan köper upp diverse symaskiner där dom får dom billigast. Olika modeller har olika pressarfötter och spolar. Ingen standard finns.

Gå runt och kolla i olika butiker och provsy olika märken. Ta god tid på och sov minst en natt innan du slår till. Det är en livkamrat, den allra bästa vän som du ska skaffa.
Satsa ordentligt och låt det svida i plånboken om det behövs. Vänta och spar hellre än att köpa någon billig kompromiss.
Undvik dom billigaste modellerna, köp kända märken, när symaskiner kommer upp i 2500 kr klassen börjar dom bli bra, men satsa gärna betydligt mer.

Symaskiner finns från 599 kr (Ikea knappast värd att kalla symaskin, tveksamt om det går att sy på den) upp 80 000 kr (då får man en symaskin som man kan brodera ganska stora broderier och sy vanligt på.

Det är viktigt att personkemin mellan ägare och symaskin stämmer.

En butik som har mycket olika märken av Symaskiner är Stockholms sycenter. Brother hittar i Västerhaninge hos Sypressen.

Senast redigerad av bila den 2012-10-04 klockan 21:58.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-06, 09:30   #4
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Jag går också i symaskinstankar. Jag hade tänkt att jag skulle åka till syfestivalen i Stockholm och gå runt och provsy en massa maskiner under samma dag. Just nu försöker jag fundera på vad jag tycker är viktigt och vad som der extra plus, för jag antar att det finns så många olika att välja på att det blir svårt att välja. Så här långt har jag kommit i vad jag vill veta om maskinen:

Motorstyrka - den måste klara flera lager demin och andra kraftiga tyger när jag syr byxor och tygväskor (på denna punkt fallerar min nuvarande maskin)

Garanti - jag köper en ny maskin och den ska bannemej hålla - länge. Finns det servic-planer till symaskiner som det finns till bilar? Typ så man kan bevisa att man skött den ordentligt?

Ljudvolym (men frågan är om jag klarar att avgöra det på en mässa...)

Pressarfotshöjd - det ska gå att lyfta relativt högt så att det är lätt att få in tyget.

Plats till höger (vad nu det heter) så att man får in ordentligt med tyg där om man måste när man syr.

Nålens placering. Kan man sy både till höger och vänster? Stannar nålen direkt när man släpper trampan? Kan man välja att den ska stanna uppe eller nere? Om inte vad gör den?

Friarmens tjocklek

Belysning

Extra tillbehör - det ska finnas mycket extra tillbehör att köpa till om jag vill lära mig nått nytt i framtiden

De vanliga sömmarna räcker, men det skulle vara skojigt med ett alfabet.

Kanske ett plus att kunna sy knapphål i ett steg istället för 3 och möjlighet att sy i knappar (det sistnämnda har jag aldrig gjort på maskin)
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-06, 09:47   #5
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Det låter som Du "beskriver" min Janome 6600P
Det är Horizon 7700 som är efterföljaren till den nu
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-06, 11:39   #6
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Besök gärna mässan och gå runt och provsy, men köp ingen maskin där. Det risk att du köper en maskin från en säljare som inte bor här utan långt bort i landet. För att få utbildning och support ska du vända dig till säljaren, som kanske finns i en annan del av landet.
Ta med egna tyger, som du vill testa. Som provtyger brukar dom ha snälla bommulltyger, så ta med lite elaka tyger, tunt, sladdrigt, elastiskt och tjocka tyger.
Sedan brukar man inte vara nykter helt vid sina sinnes bruk på mässor, det är så mycket att man blir berusad av alla intryck.
Låt inte säljarna hets fram en val.
Ta god tid på dig ta visitkort och sök upp säljaren efter mässa. I regel har dom mässpriser även efter mässan.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-06, 12:14   #7
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Citat:
Dahlia skrev: Visa inlägg
Det låter som Du "beskriver" min Janome 6600P
Det är Horizon 7700 som är efterföljaren till den nu
Nja... jag har en budget också... en Horizon ligget på runt 15-20 tusen och det är över min budget.
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-06, 17:16   #8
Sagakatt Sagakatt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2012
Inlägg: 35
Tack för alla tips som kommit

Jag kommer att besöka mässan i Stockholm för att prata med försäljare o titta på olika märken. Efter det får vi se vad jag bestämmer mig för

Roligt o spännande det här
Sagakatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-08, 16:01   #9
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Tänkte göra iorning lite testlappar att provsy på syfestivalen. Den första jag gjort iordning är grovt vävt tyg i många lager - så som jag brukar sy fast handtagen på tygväskor. Här är många "handtag" på rad så man kan jämföra olika maskiner.

Ska ha nåt provaktigt i trikå också, men jag vet inte riktigt vad - förslag?
Bifogade bilder
 
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-10, 13:41   #10
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jättebra det du gör! Inte så många tänker så långt.

Trikå... Prova gärna att sy tvärs över, vik upp en fåll och sy med nån täcksöm (ta ev med egen tvillingsnål om du vill testa det) och se om det sträcks ut eller inte. Det är ofta problemet med vanliga symaskiner.
Sy också fejkoverlocksömmar om du inte har overlock och se om det blir bra. Är det elastiskt, dvs tråden brister inte när man drar i tyget? Blir det bra och slät eller blir det utsträckt och vågigt?
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-10, 19:58   #11
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Bra tips att ta med tvilling nål! Det gör jag.
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-10, 20:22   #12
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Då är du mycket mer välförberedd än de allra flesta.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons