Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-11-17, 15:38   #1
Jacksson Jacksson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 58
Question Vad kan en overlock?

Jag är jättesugen på att köpa en overlockmaskin. Vet egentligen inte varför eftersom jag inte ens vet vad en sådan kan mer än göra snygga sömmar som i köpeplagg. Men de måste ju kunna mer än så. Kan någon berätta för mig vad de kan? Gärna så en gröngäling som jag förstår. Kan inte namnen på olika sömmar... Vilka maskiner är att rekommendera och vilka märken ska man akta sig för?

Tack på förhand från en ny medlem.

(Råkade posta samma inlägg i symaskiner innan jag såg att det fanns ett speciellt forum för overlock. Kanske kan en moderator ta bort det andra)
Jacksson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-17, 17:27   #2
Ankungen Ankungen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2003
Inlägg: 288
Först och främst är det tiden och finishen som är det viktiga med en overlock, tycker jag. Det går såååå mycket snabbare att overlocka än att första sicksacka och sedan sy ihop med raksöm. Dessutom blir resultatet mer proffsigt.Förutom själva ihopsömnaden av olika delar så är overlocken bra på avslut tex rullfåll. Det är en söm som är liten/smal och tät. Genom att ändra på differentialmatningen så kan man få rullfållen att bölja och avslutet ser då ut som ett salladsblad i kanten. Kan vara väldigt fint på tunna tyger som annars är luriga att fålla. Man kan klara sig fint utan overlock men har man en gång börjat då är det svårt att gå tillbaka till den vanliga maskinen. Att klara sig utan vanlig symaskin, det går då rakt inte.
Ankungen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-18, 08:55   #3
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
drömmenatt kunna sy blev sann med en overlock

jag kan inte sitta så länge o sy och att då kunna göra allt der där i ett enda drag o snabbt blev min räddning. att vända o trixa med stora tygsjok är ingen hit i mitt liv, med overlocken behövs det bara en gång...

man säger att over locken har en massa begränsningar, men jag har kommit på att man kan lura den rackarn lite oxå.
eftersom den klipper alla kanter så får man ju fnula en hel del.

men visst det är enkalre att sy blixtlås, sy linningar, sy i elastiskt matr, jag har den genialiska resårfoten oxå, som för mej innebär skillnaden att kunna sy i en resår eller att behöva be nån annan att göra det.

jag har janomes snik variant, med den kan man ju bara sy 3-4 trådiga overlock sömmar, flatlock , samt rullsöm. men åh så mycket jag har lyckats sy tack vare denna härliga maskin..
när jag kompleterade med en coverstitch så använder jag bara min vanliga symaskin till att su knapphål typ...vilket e tur för dåkan den ju brodera istället fniss

ett gott råd gå till en symaskins handlare o fråga om du får sy lite där, ta med dej lite kinkiga maerial, sy fast organsa på spets mm och jag tror nog du kommer hem med en overlock....
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-18, 21:32   #4
raincat raincat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 24
Det är overlocksömmen man vill åt. Det är den näst mest användbara sömmen efter raksöm. Det brukar gå att sy ett tiotal andra sömmar på overlockmaskiner, men jag brukar sällan använda dem, precis som jag sällan använder något annat än raksöm på min vanliga maskin.

Det som gör en overlockmaskin så bra är att den klipper och överkastar kanterna samtidigt så att sömmarna blir så där fina och perfekta som på köpta plagg. Overlocksömmen är dessutom elastisk och overlockmaskiner är väldigt bra på att sy i elastiska tyger (minst lika bra som vanliga maskiner är på att sy i oelastiska tyger).
raincat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-19, 06:54   #5
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Ännu en fråga i debatten -vad är en coverstitch?
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-19, 07:32   #6
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Coverstitch är på min maskin antingen kedjesöm, tvillingsöm eller trillingsöm (1-3 nålar) och blir på undersidan en täcksöm.
Jag har en kombinationsmaskin som kan sy med 5 nålar och 8 trådar samtidigt, dvs samtidig säcksöm och overlocksöm.
Den söm jag gillar mest är nog wave-sömmen som är en otroligt snygg och dekorativ variant av overlocksöm.
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-19, 08:09   #7
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Om man ska välja mellan overlock och coverstitch - vad väljer man då för dom tar väl ut varandra, eller?
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-19, 08:57   #8
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
du

en overlock o en coverstich kan inte göra samma saker så de kompletterar varnda. men om man orkar ställa om o pilla en massa så kan man välja en kombinerad, som kan allt, för min del måste jag säga att det aldrig skulle gå. jag syr lite på den ena o än den andra..

men om jag bara hade att välja på en ekonomiskt skulle det vara en overlock, kar man en symaskin som syr gyfsad tvillngsöm så duger ju det kanon det oxå. men för o slippa ställa om maskinerna betalade jag gladeligen 4000 för min coverstitch.. så både min cover o min overlock blev tillsammans 6000 men då fick jag väldans bra pris
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-19, 09:06   #9
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Tack för svaret. Har nämligen en gammal Elna 4-trådig overlock som efter service funkar helt utmärkt men jag saknar instruktionsbok till den där man kan läsa vad den kan och inte kan för den kan säkert mycket mer än vad jag lyckats lista ut. Får nog bli ett inlägg i något lämpligt forum här på sidan på en efterlysning av en instruktionsbok. Fast man blir ju sugen på nytt när man ser vilka bra priser du fått på dina båda maskiner trollet.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons