Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-10-13, 10:05   #1
Eva-Helene Eva-Helene är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 162
Hur mycket tar man betalt???

Jag stickar och virkar på beställning - dukar, sockar, mössor, överkast m.m. m.m. Det alltid återkommande problemet är : hur mycket ska man ta betalt? När jag stickar dukar brukar jag väga det färdiga arbetet (efter stärkning/sträckning) och sätta "sticklönen" till 1 kr/gram (när jag stickat i 12/3-garn - sedan tillkommer ju garnkostnaden. Tycker ni att det låter rimligt? Och hur i all världen ska man beräkna "lönen" när man stickat ett överkast? Kan ju inte gärna ta t.ex. 75 kr/hekto eller? Har någon något förslag på hur man ska beräkna hur mycket man ska ta betalt som "hobby-handarbetare"?
Eva-Helene är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-13, 10:53   #2
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Minimilön är ju trots allt 90kr/h, men då skulle man aldrig få något sålt är jag rädd Du kanske kan göra något överslag på hur många timmar det kan ta, och ta en viss timkostnad? Eller räkna kvadratdecimeter på det färdiga och ta typ 30:-/dm^2

Jag har också funderat på att börja sälja det jag stickar, men då åker det skäliga priset ut genom fönstret. Sedan är jag nybörjare och inte särskilt snabb heller. För en medeldekorerad mössa skulle jag väl ta 250-300:-, material ej inräknat, och det skulle ingen betala misstänker jag.

Det är en svår fråga! Det gäller att ta ett pris så att man känner att man inte blir utnyttjad, och samtidigt vara så billig att folk vill köpa.
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-13, 11:06   #3
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Om man räknar per yta så stämmer det ju inte med tidsåtgången. Tjockt garn fyller en yta fortare än tunt garn.

Räkna istället ut hur många maskor du gör per tidsenhet och uppskatta hur många maskor det handlar om.
Plus ev blockningstid och i början planeringstid.

Presentera sen priset innan du börjar och få det accepterat så att det inte blir nåt tjafs i efterhand.

Jag har räknat ut och presenterat pris, men ännu inte fått någon kund. Inte för att kunden tyckte det var ohemult, bara för mycket för dåvarande kassa.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-13, 11:27   #4
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Ah, tänkte inte på garnets tjocklek =)
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-13, 11:36   #5
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Dom smyckestillverkare som jag känner tar 2 eller 3 gånger materialkostnaden.
Så gör jag också med mina örhängen.
Tid är svårt att räkna när man har det som hobby.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-14, 11:17   #6
mittens mittens är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 198
Jag tar materialkostnaden x 6 ungefär för mina vantar, men annars så får man väl ta vad man känner att känns bra, jag tycker att det är jättejobbigt när jag skall säga ett pris på något som jag själv gjort.
mittens är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons