Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-01-23, 13:31   #1
Sandraww Sandraww är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2013
Inlägg: 4
Question Undertrådshjälp till en nybörjare!

Hej. Först vill jag bara börja med att säga att jag vet att det antagligen finns flera trådar liknande detta men jag behöver snabbt svar (och har bifogat en bild), därför gjorde jag en ny tråd, hoppas det är ok!

Jag har nyss fått min första symaskin av min sambo (även om den har några år på nacken ) men jag har ett problem och det är att jag inte får upp undertråden. När jag tittar medans jag vrider för att nålen ska gå ner så ser det ut som att nålen är för kort .. (Det är här min bild kommer in) tänkte att jag bifogar en bild så att ni kan se vad jag yrar om, för lättare hjälp
http://razzi.me/p/939188 där finns bilden !
Så där långt ner går nålen, det är därför jag funderar om den är för kort. Den hamnar liksom aldrig riktigt bära undertråden känns det som!
Tack för hjälpen! (Märket är AEG om det skulle göra någon skillnad)
Sandra
Sandraww är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-23, 13:36   #2
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Det ser normalt ut men undrar om du har satt i undertråden i spolhållaren rätt? Har du handbok att titta i?
Titta här för en bild av hur det fungerar
principbild
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-23, 13:38   #3
Sandraww Sandraww är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2013
Inlägg: 4
Citat:
marie.s.g skrev: Visa inlägg
Det ser normalt ut men undrar om du har satt i undertråden i spolhållaren rätt? Har du handbok att titta i?
Nej någon sån fanns inte hmm jag satte i plastgrejen med tråden i behållaren och sedan fanns något spår man kunde följa och sedan hamnade tråden i ett hål, eller vad man ska kalla det.. Kan fixa bild om det underlättar haha
Sandraww är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-23, 13:45   #4
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Nålen är nog inte problemet. Det set ut som att den går normalt långt ner.
Vet du om maskinen gick bra innan du fick den? Har den stått stilla länge? I så fall, varför blev den stående?

Om den gick bra fram tills du fick den och ingen hänt i transporten så beror felet antagligen på något som du har gjort och är därmed förhoppnignsvis lätt åtgärdat. Det kan vara så enkelt som att du råkat trä fel, att spolen är dåligt spolad eller felaktigt isatt.
Har du någon bruksanvisning? Annars, skaffa en! Äldre maskiner är inte lika självförklarande som nyare och man kan inte alltid bara gissa sig till hur man ska trä och använda dom. Ibland kan man till och med skada maskinen om man gör fel. Så att skaffa och hålla ordning på en bruskansvisning är det första du ska göra.

Om maskinen inte funkade innan du fick den, eller du inte vet vilket, så kan det vara något som hoppat ur läge eller är fel ihopsatt (efter en rengöring, till exempel). Det kan vara svårt att se själv och i så fall kan det nog vara läge för en service.

Edit: Såg nu att du inte har någon manual. Är du säker på att du satt i spolen på rätt håll i spolkapseln? Har den bra trådspänning?
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-23, 13:50   #5
Sandraww Sandraww är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2013
Inlägg: 4
Vet tyvärr inte hur den fungerade innan jag gick den.. Har provat byta håll på tråden med men det gjorde ingen skillnad. Följde en video på youtube och jag gjorde lika som henne kan det spela roll när man spolat på undertråden? Alltså om jag har förmycket/förlite och måste man fästa tråden på särskilt vis?
Sandraww är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-23, 13:57   #6
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Nej, mängden undertråd på spolen spelar ingen större roll, så länge det inte är så mycket att det "sticker upp" över spolens sidor och tar emot mot spolkapseln.

Men svara gärna på dom andra frågorna jag ställde också, så är det lättare att hjälpa dig. Hur är det med trådspänningen? Fjädern i spolkapslar kan vara väldigt ömtålig och det räcker att den tidigare ägaren råkat ta i lite för mycket en gång i ett försök att spänna den för att den ska ha blivit deformerad.
Trä spolkapseln och dra lätt i trådänden. Går det trögt eller lätt?
En tumregel för vissa spolkapslar (vet itne om det gäller för din med) är att om man håller i trådänden när polkapseln är trädd ska man nätt och jämnt kunna lyfta spolkapseln från bordet utan att spolen snurrar.

Hur gör du i övrigt när du förösker plocka upp tråden. Hur lång ände har du ute av övertråden? Av undertråden? Håller du i övertråden ordentligt?
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-23, 14:07   #7
Sandraww Sandraww är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2013
Inlägg: 4
Oj förlåt, jag skriver från mobilen just nu, lite rörigt med allt hehe vad är trådspänning och vart kollar jag det? Om spolkapseln är undertråden du menar så går det ganska trögt.. Om det är övertråden, så går det lätt.

Jg har provat att hålla i alla trådar olika hårt, ingen tråd, en åt gången. Ingen skillnad vad jag kan märka..
Hoppas jag inte missade något nu..
Sandraww är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-23, 14:58   #8
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Undertråden är själva tråden. Spolen är rullen som undertråden sitter på och spolkapseln är metallgrejen du sätter in spolen i och sen sätter i maskinen.

Övertråden ska vara opåverkad av sin trådspänning när pressarfoten är i uppfällt läge, så den ska vara lös. För undertråden däremot reglereas trådspänningen av en liten fjäder som sitter på själva spokapseln. Du kan inte se hu härd trädspäningsfjädern är spänd utan det känner du beroende på hur träg tråden är att dra ut. Kolla det som jag beskrev. Lägg den trädda spolkapseln på bolrdet och lyft i trådänden. Sannolikt är du i ungeffär rätt region om du precis kan lyfta spolkapseln i tråden utan att spolen snurrar och släpper ut mer tråd. Det senare kan variera dock, eftersom det beror på hur tung spolkapseln är och jag har inte koll på din typ av spolkapsel i huvudet.
Är du osäker, så pilla itne på fjädern i onödan. Det kan mycket väl vara så att den är lagom där den är och det är en ömtålig del, som sagt. Det kan du kolla närmre sen när du fått igång det hela, men det är ett senare problem.

Jag tycker fortfarande du ska sakaffa en manual. Det kan finnas till nedladdning på nätet. Sök lite här på forumet, jag vet att det varit uppe förr.

När man plockar upp undertråden brukar man göra så att man drar ut en bit an övertråden (pressarfoten ska vara uppfälld) och håller i den ordentligt. Sen vrider man handhjulet lugnt och fint ett varv så att nålen går ner och upp igen. Om allt går väl ska undertråden följa med upp som en ögla. Är det så du gör?
Man måste ha en liten bit undertråd ute också, annars "tappar" övertråden änden eftersom den då inte kan bilda någon ögla. Men man får se upp så man inte råkar klämma fast undertrådsänden när man sätter in spolkapseln.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-25, 10:39   #9
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 617
oftast ska spolen gå motsols när man trär den.. när tråden hänger ner så ska det bildas en nia...
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-25, 12:02   #10
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Maskinen behöver kanske en servis. Efter en sådan brukar dom bli som nya. En servis brukar kosta runt 600-800 kr.

Ursäkta, men AEG är inte världens bästa märke på symaskin. Brukar säljas som lågprismaskin i varuhus.

Försök att lämna tillbaka maskinen. För den verkar inte att fungerar.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-28, 09:14   #11
Joppen Joppen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 164
Det du beskriver är typiskt för en felinställd gripare.
Du kan kontrollera genom att ta bort spolkapsel spole och hållaren för griparen. Vrid de två svarta låsen av nylon så kan du ta bort allt.

Slå av strömmen.
Lägg maskinen ner.
Lägg i griparen.
Välj Zig-Zag söm.
Vrid handhjulet och kontrollera att griparen passerar nålen strax över nålsögat. Passerar griparen under nålsögat kan inte tråden tas upp. Kolla både vänsterläget och högerläget.

Är det en felinställning så ser du det lätt.
Griparen måste då justeras.
Är felet litet kan du fuska med att ändra nålhöjden istället.
Joppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons