Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-10-15, 21:53   #16
Platinum Platinum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 163
Och hur håller man virk-kroken "riktigt" enligt normen?

Stickar gör jag ju inte, jag kan lägga upp maskor och fortsätta och så ser man en rätt och avig sida tror jag...de ser ut på ett sätt på en sida och på ett annat på den andra iallafall.

Virkar gör jag inte heller ofta men det händer, där kan jag åtminstone lägga upp luftmaskor, stolpar, dubbelstolpar... När jag virkar håller jag kroken som fångar tråden som ska genom maskan mot magen. Stämmer det fel med normen?
Platinum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-16, 14:47   #17
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 469
Ja. Krokdelen av nålen mot kroppen. i den platta delen,
mitt på nålen häller jag i som jag håller i en penna.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-16, 17:34   #18
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Det är skitsamma hur man gör, bara man får resultat, så det så.
Tack och lov verkar det vara mer avslappnat nu. Jag virkade innan jag skulle "lära" mig det i skolan och jag höll förstås med knivfattningen för det var det jag lärt mig och det som "alla" andra höll med på. När jag såg pennfattningen längre fram efter några år så tyckte jag att det såg tillgjort ut. Men som sagt, man ska göra så man tycker är bäst. Jag gör ju dessutom det vänsterhänt så jag får nog vara tacksam över att jag inte hade en petig syslöjdslärare trots att hon var till åren.

Stickningen däremot gör jag "högerhänt" men där tycker jag att det inte är svårt för man stickar med båda nålarna inte bara 1. Min mor försökte lära mig vänsterhänt men jag kunde aldrig lära mig det. Sedan lärde jag mig på "högerhänt" i skolan och då kunde jag. Om än stelt och jobbigt men jag kunde åtminstone rätstickning, men avigstickning var inte så kul. Jag sa till mig själv att jag får vara duktig på sömnad men inte stickning...
tills för några år sedan då bestämde jag mig att jag får lära mig sticka ordentligt.. Tack vare www.knittinghelp.com lärde jag mig igen och dessutom stickar jag "bakåt" när jag stickar de "aviga" varven, så att räta sidan alltid är åt samma håll. Och normala aviga maskorna kan jag göra med större lätthet nu. Nu har jag plötsligt vänt på det hela och föredrar stickning över virkning! Så kan det gå!

Så jag rekommderar varmt video när man ska lära sig för jag kan bara inte lära mig utifrån illustrationer/bilder... Tack internet! Virka kunde jag lära mig utifrån illustrationer, konstigt nog.

När jag var i ca 18-årsåldern virkade jag en fasligt massa virkade dukar precis som en gammal tant... haha Jag är ledsen över att de verkar ha försvunnit. Den stora gula var ju fin. Den enda som jag har kvar är den fulaste!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-16, 22:42   #19
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 469
Som jag sagt tidigare, det är du som vet vad som är rätt
för dig. Det som är viktigt är hållfastheten för formens
skull. Förr när jag virkade mycket hade jag stor fördel
av att kunna virka med olika grepp, jag blev inte lika
trött.

Jag virkade också otroliga mängder förut och har endast
ett fåtal alster kvar. Tyvärr.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-17, 08:58   #20
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Rätt eller fel finns inte. Huvudsaken det känns bekvämt!
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-02, 07:15   #21
Ellskling Ellskling är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 6
Jag tror jag håller i virknålen "fel" jag skulle vilja lära mej att hålla den på så sätt att man alltid har en spänd tråd framme. Om ni förstår vad jag menar? Nu får jag alltid "hämta" tråden. Visste jag kan fortfarande virka relativt fort och det blir snyggt. men ändå tycker jag det andra sättet att hålla ser snyggare, och lättare ut.
Ellskling är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-02, 11:26   #22
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 469
Jag upplever att jag gör mindre rörelse när jag har pennfattning/underhandsfattning än när jag virkar med överhandsfattning.

Så för mig går det nog fortare att ha en penn- eller
underhandsfattning.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons