Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Korsetter
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-10-03, 13:46   #1
Baggin Baggin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 330
för stor över bysten

Jag ska sy min första korsett och har beställt ett kit från vena cava (simp 9769) och har nu sytt upp "mock". Korsetten ska vara i ett lager med ev fodertyg. Jag syr denna korsett mest i utbildningssyfte och därför är det viktigare med ett hyfsat resultat än att den sitter perfekt på mig.

Som ni ser på bilderna så står korsetten rakt ut över bysten! Har jag gjort någonting fel? Hur mycket kan jag ändra mönstret utan att skenorna jag har blir för korta/långa? Blir det bättre när jag syr i coutiltyget? Vad ska jag göra!
Bifogade bilder
 
Baggin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-03, 13:47   #2
Baggin Baggin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 330
flörpen mitt fram är en sömsmån.

korsetten sitter snarlikt på mig.
Bifogade bilder
 
Baggin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-03, 17:08   #3
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Min erfarenhet av Simplicitys mönster är att de är något stora i höfter och byst. Dock inte SÅ stora! Jag kan inte komma på varför det ser ut sådär... men att prova en korsett på en provdocka ger ju inget bra resultat eftersom den inte är "ihoptryckbar".

Troligtvis är det hela ett resultat av dels en för stor storlek, dels av utformningen av simplicitys mönster.

Så länge du inte klipper uppe eller nere vid tyget borde du kunna använda samma skenor, och skulle de ändå bli för långa så kan du knipsa av dom och doppa ändarna i någon färg/lack för att de ska bli "mjukare"

Tror inte coutilen gör korsetten bättre med avseende på passningen, coutil är mest ett starkt och bra tyg.
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-04, 18:41   #4
avsl080923 avsl080923 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 228
Det där ser bekant ut.

Jag har sytt en korsett av samma kit från Venacava som du.

Min korsett såg också ut ungefär sådär när jag provade mönstret, fick ta in ganska mycket på sömmarna fram innan det blev bra. Håller med morrflickan om att det är bäst att prova den på dig själv, annars blir den nog för stor. Sätt några skenor i provkorsetten också så att du kan dra åt och kolla hur den verkligen sitter. Hade inga problem med att skenorna blev för långa efter att jag ändrat.

Senast redigerad av avsl080923 den 2006-10-04 klockan 18:48.
avsl080923 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-05, 09:11   #5
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Sy en provkorsett i enkelt tyg.
Sy gärna en byststorlek mindre.

Vill man att korsetten ska gå högt över bysten och är rädd att bystdelen ramlar ner kan man nypa ihop sömmarna upptill så att bysten blir mer som kupor... (Fattade någon?)
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons