Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-05-11, 14:10   #1
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Smile Bra och dålig sytråd

Att Güntermann och Dor Tak är bra sytråd och att Lidls och IKEAs är dålig sytråd det vet jag, men det är ungefär så långt min kunskap sträcker sig.

Hur är det med de övriga? Vilka är bra och dåliga (framför allt när gäller "luddning")?
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-11, 17:17   #2
Mariannef Mariannef är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 267
Min Berninga QE440 vill inte ha Dortak, den accepterar Gutermann och Metzler. Min gamla Bernina accepterade Dortak hur bra som helst.
Så det verkar som maskinen bestämmer!!
Urvalet på sytråd är väldigt litet tycker jag, här i Karlstad har jag bara träffat på Metzler och Gutermann. Vet inte vad som finns utöver dessa.
Mariannef är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-11, 18:03   #3
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Coats epic. Gütermann Mara och deras A-serie. Bra skit. Billigt på stora koner.
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-12, 17:23   #4
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Min gamla Pfaff älskade Ikeas tråd men inte min nya pfaff, där fnasade den upp sig. Så egentligen är det bara att prova och se vad maskinen gillar. Min broderimaskin tycker bara om blank slät undertråd den, inte den som är lite "luddig". De är känsliga som rackare de.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-12, 17:36   #5
strumpan strumpan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 582
trâd

Bra brodertrâd och även undertràd tycker jag att det finns hos http://www.m-broderiting.dk/group.asp?group=30
strumpan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-15, 13:09   #6
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Dor-tak har varit bra för 10+ år sedan men nu har de blivit sämre, de från Bibbi (TYVÄRR, vill inte dissa Bibbi, hon är underbar) är ojämnt spunna. Jag trodde länge att mina symaskiner har dåliga spolkapslar (köpte nya hela tiden), till slut tog jag och studerade tråd, och åååh, de är ojämnt spunna! Kollade alla dor-tak - samma sak! (med undantag för de gamla jag köpt lokalt)

Men de fungerar bra i overlocken.

Gutermann är bra..

Coats polyestertråd är lite dum, de funkar bra o sy med, men det går trögt när jag ska trä med trådet.

Stoff & stil fungerar bättre för mig än Dor-tak, inga problem hittills.

Ikea = nej.

IMHO

Nu när jag köper tråd så pillar jag loss en meter ungefär och drar det genom fingrarna (klämma ihop pekfinger och tummen) och känner på om det är jämnt eller ojämnt. Om det är det då köper jag inte tråden för då blir det ojämn trådspänning.

Man kan också se att det luddar förbålt mycket då kanske man inte ska köpa. Men man kan visserligen rengöra lite oftare. För det luddar ju ännu mer om man t.ex. syr i sammet. Problemet är om det är så pass luddigt att trådet "går upp" och blir klumpar, men det är nog mest de riktigt billiga skräptråden som gör så men då är de ofta ojämnt spunna också.

Dra i tråden, hållbar? Polyester är mer stark än bomull, men man kanske behöver bomull, då måste man testa.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-15, 23:13   #7
MaritaBo MaritaBo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2013
Inlägg: 38
Egentligen beror det väl på vad man ska ha sytråden till?

Tråd är ju som bekant ganska dyrt här i Sverige. Speciellt om man vill ha riktigt bra tråd.

Men jag använder gärna IKEAS och Lidls tråd (+ annan tråd som jag inte vet vad det är för märke) när jag tråcklar och syr hexagoner för hand. Det mesta plockar jag bort ändå och sy ihop hexagoner så blir det massor av stygn så det lär hålla. Brukar göra ett dragtest på tråden för att se om det håller.

Men till symaskinerna vill jag ha bra tråd som maskinerna trivs med.
MaritaBo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-16, 05:49   #8
Mariannef Mariannef är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 267
Helt klart beror det ju på vad man skall ha tråden till, men underförstått i den hör tråden är väl att den skall användas i sömnad med maskin.
Enligt mig är IKEAS tråd sämst oxh tyvärr så Dortak bort också. Har anväbt den mycket förr men min nya maskin kommer inte överens med den. Liedls tråd har jag inte testat eftersom jag inte handlar där!!
Så Gutermann funkar bäst men är dyrast!!
Mariannef är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-16, 08:16   #9
Marron Marron är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 239
Moon som är gjorda av Coats och inte är deras bästa tråd har funkat jättebra för mig både i overlocken, covern och i vanliga symaskinen. Jag köpte 1000 meters rullar, 4 av varje färg som jag ville ha, på mässan för många år sedan i stället för overlock koner. Guterman är också en bra tråd som ja använder men väldigt dyr tycker jag.
Marron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-17, 19:27   #10
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Smile

Tack för alla bra svar!

Vad säger ni om Mönlycke sytråd? De ser man ofta i drivor på loppisar. Om de inte är för gamla är de bra då?

Jag har en hel del skräpsytråd och det går fint att sy med dem i trampmaskinerna - men de kan jag enkelt öppna och rengöra inuti vid behov. Jag har ingen lust att ludda igen min nya dyra maskin som jag måste lämna in för storrengörning där av behovet att välja LUDDFRI tråd.
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-18, 05:37   #11
trine trine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 117
hej krtek.
Jag har använt Mönlycke polyester sytråd mycket. På den tiden var den bra ock jag har tråd kvar som är ganska gammal och den är fortfarende stärk. Men du får testa, för det är viktigt hur de har förvared tråden. Gammal bomull tråd är inte att köpa de blir ofta sköra av att gömmas.
vh.
trine
trine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-03, 14:34   #12
olind olind är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 63
Hej!

Har ni tips på bra (web)shop där man köper trådar?

Jag är på jakt efter lite tjockare trådar antingen i nylon eller möjligen polyester.

Tack på förhand!
olind är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons