Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-01-25, 08:43   #1
Lingling Lingling är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 171
Något som sytt åkpåse/overall till baby?

Vi väntar barn i slutet på april; har redan en vinteroverall i stl 74 eller liknande (kanske är liten i vinter ...) kan man ju använda som en varm sovsäck om det skulle vara verkligt kallt.

Vädret i april - maj är ju inte förutsägbart, och inte sommaren heller precis, men jag funderar på om jag skulle försöka sy en åkpåse (en sån där med ärmar och kapuschong, men inga ben, kanske ett hål för babyskyddet, att ha när det blåser kallt, närmast en vindsäck med ärmar; ladda med varma saker under om det behövs.

Fleece eller vindtyg/poplin? Fodrat? Blixtlås kardborreband ...
En sommaroverall eller en åkpåse?

Någon som har provat? Erfarenheter?
Lingling är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-25, 08:49   #2
la_lune la_lune är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 158
Exclamation MiaG

Fråga henne!
Jag såg att hon lagt in en bild på en grymmt mysig åkpåse i foto-albumen.
Hon verkar ha mycket erfarenhet av att sy barnkläder.
la_lune är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-25, 13:24   #3
Annika74 Annika74 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 271
Grattis till den väntade bebben!

Är själv mamma till två små gryn, den nyaste bara två och en halv månad!

Så här tycker jag: en tunn fleece-overall i minsta storleken räcker gott i början. Då blir det inte så klumpigt att spänna fast barnet i en bilstol heller om man behöver det. Min lillkille fick en jättefin (och svindyr) overall från Polarn o Pyret, som han blir fullkomligt vansinnig när man stoppar honom i... Han får bara svårt att röra sig i den, medan den lånade fleece-overallen är perfekt!

Till sommaren hade jag hellre satsat på nåt tvådelat i vindtyg, möjligen med tunt trikå- eller bomullsfoder. Då kan du använda båda delarna ihop eller var för sig, vilket du vill. Antagligen har du ändå "heltäckande" kläder under, som ex body och liknande, vilket gör att det inte blottas bar hud även om ytterplaggen glipar nånstans.
Det blir dessutom en smidig dress att ha på när man ligger i vagn, men inte för varmt, och lätt att öppna och öka på ventilationen. Bebisen är ju inte så stor heller i sommar att den kommer att kunna sitta själv, vilket gör att ett overall-behov inte är särskilt stort. Och kommer ni att placera barnet på marken, kommer det antagligen att vara så varmt att det inte behövs något ytterplagg.

I senaste numret (nr 2) av Vi förädrar finns en bild på s 11 av en fleece-filt med "fötter". Den idén skulle du ju kunna sno... Ser du bilden så förstår du!

Det här är i alla fall min åsikt, hoppas det kunnat vara till någon nytta!

Lycka till!
Annika74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-31, 09:25   #4
Lingling Lingling är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 171
Tack för svar!

Funderade lite till och har bestämt mig f a sy en liten åkpåse i fleece, ev ett par små fleecebyxor också eller om jag stickar såna i alpackagarnet får se beroende på vad som går fort och behändigt ...
Tänkte använda mig av egenritat mönster a la Kerstin Lokrantz & co, med lite från Dockans nya kläder, men; Kom på att jag har en mönsterbok liggande jag aldrig använt med basmönster för barn av Anita Gunnars, någon som använt den?

Köpte iaf en bit fleece i lördags ska testa att sy en mössa till sonen först, se vad jag och maskinen tycker om såna tyger ...
Lingling är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-03, 09:10   #5
Anni Anni är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 101
Hej! jag sydde en kombinerad overall/åkpåse till grannens dotter. Jag sydde den i fleece och fodrade den med vanligt bomullstyg. Mönstret är från Ottobre 3/2003 (en jättebra tidning med många söta modeller, även till "spädisar")
Den ser som en overall men överdelen på framstycket knäpps omlott med kardborreband och nederdelen ser ut som ett framstycke på en sparkbyxa som viks ner när man tar på bebisen.
Det är svårt att förklara men den här modellen är praktisk, både att ta på och att ha i bilstol.
Hälsningar Anni
Anni är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons