Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-11-11, 16:02   #1
Lindasofia Lindasofia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2013
Inlägg: 24
Stretchsöm på Husqvarna HClass E20?

Jag blir inte klok, vilken symbol på maskinen är det som motsvarar stretchsömmen som rekommenderas när man ska sy i trikåtyger?
I Pdf:en så finns det "Overlocksömmar; dubbel, vanlig och elastisk overlock.
Sedan finns det val av elastiska sömmar: förstärkt raksöm och förstärkt sicksack. Är stretchsömmen någon utav det jag har nämnt?

Här är pdf:en:
http://www.symaskinskungen.se/dokume...anual_SE_B.pdf

Det är en barntröja från Ottobre 1/2010 som jag ska sy; sömmarna sys med hemsymaskinens kastande stretchsömn och fålltillägget med hemsymaskinens tvillingnål.

Vore så glad om någon kunde reda ut begreppen, nålar har jag.
Tusen tack.
Lindasofia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-11, 16:53   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Stretchsömmen brukar se ut som mer våglik zigsack.
Förstärkt raksöm brukar ha symbolen 3 raksömmar i bredd och jag tror det borde vara något likande med zigsacken. Overlocksömmarna brukar bestå av en raksöm längt in och en typ av zigsack utanför raksömmen. Vilken som är vilken av dom kan testa på en skräpbit av elastikt tyg. Den sömmen som går att tröja bäst är den elastiska.
Fuskoverlocken är inte alls så bra som riktig overlock. Sömmarna blir ganska hårda och inte särskilt elastiska. Jag brukar föredra andra alternativ. Ofta syr jag med en smal zigsack (ca 0,5-1 millimeter bred) och utan på syr jag en vanlig zigsack. Bäst resultat får du om du syr en bit in på tyget och klipper bort det som är överflödigt. Syr du i kanten är det större risk att sömmen töjs och resultat inte blir så bra. Minst 1,5 cm sömsmån är att ha när man klipper.

När det gäller stretchtyger så måste man prova i sig fram och se vad som just passar det tyget bäst. Tygerna är så olika, den söm som är jättebra i ett tyg fungerar jättedåligt i ett annat.

Till trikå ska du använda trikå eller jersy nålar. Dom har en trubbigare spets som går vid sidan av trådarna. En vanlig nål är spetsig och tar sönder trådarna i tyget. Att en tråd går av i ett vanligt tyg går inget, men i ett stickat tyg som trikåtyger är så blir ett hål. Se till att nålen inte är skadad eller dålig på något sätt, det förstör trikå ocskå. Det syns inte alltid direkt men efter någon trätt syns hålen tydligt vid sömmarna.
Nålar till symaskin hittar du till bra pris hos Bibbis textil. Hon har även andra jättebra grejor som man behöver tillsömmad till bra pris. Hon är dessutom en mycket duktig sömmerska.

Jag får önska dig lycka till med ditt syprojekt.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-11, 17:09   #3
Lindasofia Lindasofia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2013
Inlägg: 24
Tack snälla Birgitta för din kunskap och vägledning. Det står två olika beskrivningar i respektive sytidning; kastande stretchsömn och så som du beskrivit med sicksacksöm. Har mailat Husqvarna för fler symboltydningar.
Lindasofia är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons