Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-09-18, 18:45   #1
Miyo Miyo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 8
Sy i trikå

Har länge funderat på att skaffa mig en overlock-maskin för att kunna sy i trikå utan att behöva bråka så mycket med maskineländet. Var inne hos en symaskinsförsäljare, men hon hävdade bestämt att det inte går speciellt bra att sy i trikå med en overlock-maskin heller, utan att man måste ha två speciella trikå-maskiner för att klara ut det där. Detta innebär således att jag skulle behöva köpa en maskin för att kunna sy raksöm och en för att kunna kasta kanter. Och behöva punga ut med uppåt 15000 kr!

Stämmer detta verkligen? Är det någon som har tips på bra maskiner som inte kostar två månadslöner och som ändå syr bra sömmar?
Miyo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-18, 19:04   #2
mariehaglund mariehaglund är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 53
jag använder en overlock när jag syr i trikå. hushållsmaskinen med tvillingnål när jag fållar mina plagg. det går jättebra! inte ska du behöva fler maskiner än så...
mariehaglund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-18, 20:04   #3
orkanlia orkanlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 46
jag har oxå overlock till trikå. det finns sömmar o inställningar som är till för trikå. förstår inte varför det inte skulle gå. jag har en hysklock 936 husqvarna den är super bra! den kan du göra täcksömmar med oxå! (tvillingnål)
orkanlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-18, 20:29   #4
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Jag har några olika overlocksömmar på min Husqvarna quiltdesigner II som funkar alldeles utmärkt till trikå. Så då borde det gå ännu bättre med en overlock!

Den försäljaren du har varit hos verkar ha varit ute och cyklat fullständigt. Verkar inte varken kunnig, serviceminded eller speciellt seriös heller. Ville kanske inte sälja något, det är ju rätt vanligt nuförtiden tycker jag, inte bara bland symaskinsförsäljare.

Kontakta fler försäljningsställen och ge inte upp.

Lycka till!
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-19, 06:01   #5
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Nä hon verkar inte kunna sin sak. Syr nästan bara i trikå och har en Pfaff 4862. Har haft Hyskylock 936 som Karolina har men jag vill varna lite för den. Vissa tycker den är jättebra men vi är flera som haft problem med speciellt täcksömen på den modellen. Pfaffen har gått som kanon!
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-19, 13:24   #6
Winberg Winberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 247
Smile

Det finns alltid måndags exemplar. Det bästa är att tessta själv besök mässor där brukar finnas olika märken passa på och då brukar man kunna köpa till bra priser också.
Winberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-22, 07:17   #7
Miyo Miyo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 8
Tack så mycket för era tips och råd! Skönt att veta att det inte var jag som hade fått allt om bakfoten och att man visst kan klara sig på en maskin som inte kostar en förmögenhet.

Eftersom jag är en fattig student skulle jag helst köpa en begagnad maskin, och igår hittade jag en annons på en Huskylock 901 för 3200 kr (här på sysidan). Läste lite om den att det kan vara krångel med trädning och trådspänning, men undrar ändå om den kan vara lämplig som nybörjarmaskin?
Miyo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons