Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Historiskt inspirerad sömnad
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-09-12, 09:16   #1
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Empir-klänning av detta tyg?

Hej!

Jag har hittat ett jättefint linnetyg, gräddvit med ljust blågrå ränder (ränder ca 1,3 cm breda). Det är ett relativt tunt linne och jag funderar på att sy en empirklänning av det, men jag är inte så haj på vilka (tyg)mönster som användes. Är randigt ok? (Annars blir det 1700-tal av det hela! )

Tackar och niger på förhand!

Jennie
Bifogade bilder
 
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-14, 08:16   #2
SarahW SarahW är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 82
Först ska jag säga att detta inte är den period jag har bäst koll på, så andra kan ha bättre råd att komma med...men jag skulle säga att det beror väl lite på vad du ska ha den till och vilken typ av klänning det ska vara. Bland medel- och överklassen verkar det ha varit bomull, siden och i viss mån ylle för hela slanten när det gäller klänningar - i alla fall i det bevarade materialet, och om man ska tro på vad det står i bevarade brev och modejournaler. Jag skulle i vilket fall inte välja linne till en balklänning, utan i så fall till en enklare klänning för dagbruk (enkel behöver inte betyda odekorerad).

Hur det var i de lägre klasserna vet jag inte - en linneklänning låter inte helt otänkbar för mig, men det är bara min högst ovetenskapliga gissning.

Annars är smalrandigt helt ok för empiren Fint tyg - var hittade du det?
SarahW är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-14, 08:19   #3
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Nej någon balklänning har jag inte tänkt mig, mer en vardagsklänning/promenadklänning. Jag tänkte att linnet påminde lite om muslin, så det kanske är fattigmansvarianten?

Gott att randigt funkar! Tyget är ett loppisfynd - 5 m för 50 kr! Ibland ska man ha tur...
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-14, 08:33   #4
SarahW SarahW är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 82
I så fall låter det väl bra att använda det.

Vilket flyt att hitta ett sånt trevligt tyg så billigt - grattis!
SarahW är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons