Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-01-19, 19:11   #1
J.U. J.U. är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2012
Inlägg: 46
Nybörjarfrågor om kantbandsfoten till CoverPron

Ja, här kommer några riktiga nybörjarfrågor. Har knappt testat min fina maskin, men börjar ändå med att modifiera den till 3-vik efter fantastiska tutar på nätet (Kokalal samt Brallan), är det dumt? Har redan klippt ut en lång och fin 3,1-3,2mm-remsa. Jag syr i jersey (rävar i helikoptrar) och kantar med mudd från Tygaffären i Göteborg. Har även från Stoff och stil, men den förstnämnda var rundvävd, vilket var käckt när jag skar ut remsan. Använder Clearview-foten.

Först undrar jag hur den ska vika sig. Är det något som ska ske automatiskt? Min viker sig bara en gång på mitten.

Jag hade inställningarna 6643, diffen på 1 och stygnlängden på 4. Tanken var att ha 663 som Brallan hade i sin tut, men det råkade visst bli 4. Hur som helst då rynkade sig tyget. Fel inställningar?

Jag har försökt att placera kantbandaren enligt manualen som följde med den, dvs att remsans vänsterkant ska hamna mellan vänsternålen och mittennålen. Dock använde jag vänster och mitten, och i efterhand inser jag att jag borde ha flyttat bandkantaren lite till vänster.

Hur gör jag när jag för in tyget inuti remsan? Ska den så långt in som möjligt? Ska tyget komma ända fram till pressarfoten, och hur gör jag isåfall det?

Mitt tyg gled ur remsan efter ett tag, vad gör jag åt det? Jag är vänsterhänt, så finns det några tips för sådana som jag tar jag tacksamt emot dem!

Många och förmodligen dumma frågor blev det. Hoppas ni har överseende.
J.U. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-19, 21:12   #2
J.U. J.U. är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2012
Inlägg: 46
Just det, en fråga till: hur gör ni när ni sytt färdigt? Man kanske vill byta färg på mudden eller göra något annat än att bandkanta ...
J.U. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-19, 23:20   #3
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Mitt svar kom två gånger så jag har raderat det här. Måste skiva något för det går inte att ta bort det annars.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-19, 23:24   #4
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
När du för in tyget ska du klippa tyget spetsigt som ett V. När du för in tyget är det lättare om du använder något spetsigt verktyg typ en pinsett, pinne eller dyligt.
En del tyger är jättesvåra att få fin bandkanting.
Sedan finns det olika bandkantningfötter. En del är för fast tyg andra för stretch.
Börja allt att sy en testbit innan du syr på rikigt, där kan du ställa in bandkantaren och stygnen så att det passar i just det tyget. Du syr i.

Stretchtyger är väldig olika att sy i, så man måste testa tyg man syr.

Sedan är ett träning som gäller. Öva på skräpbitar.

Mitt råd är du lär känna maskinen innan du börjar på med bandkantning och andra avancerade saker.

Det finns även andra sätt att avsluta med. Ett enkelt och bra sätt är att sluta med mudd. Du kan göra mudd av tyget i valfri bredd. Använd det stretchigaste riktingen på tyget till mudden längd.

Det går också att vika en fåll och sy med cover.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-20, 09:19   #5
J.U. J.U. är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2012
Inlägg: 46
Ja, jag kanske ska göra lite fållar till att börja med.


Jag klippte tyget till ett V, men gjorde efter att jag skrivit inlägget någon ändring som jag tror har gjort att det blivit 3-vikt. Det är lite svårt att se, för stygnen är jättelösa på baksidan, och på framsidan var de helt ojämna i såväl riktning som längd. Har inte maskinen framför mig, men jag tror att de senaste inställningarna var 66(ingen nål)2. Stygnen på ovansidan blev bättre, men baksidan inte lika mycket. Ska fortsätta att mixtra med rattarna, kanske det blir bättre.

Mudd är det jag avslutat med hittills. Har använt tvillingnål med rätt fult resultat, så jag köpt maskinen mest för bandkantningens skull.

Det är krångligt det här, men roligt!
J.U. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-20, 09:53   #6
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Fick du inget utbildning på maskinen när du köpte den. Gå till baka till butiken och be att få utbildning på maskinen. Det brukar ingå när man köper i butik.
Det är lite dyrare att köpa i butik än på nätet, men utbildningen speciellt om man är nybörjare på den typen av maskin brukar var guld värd. Man kommer igång utan en massa problem. Sedan kan man alltid gå tillbaka och fråga.
Att köpa en maskin på nätet bara för att den är billigare, som man inte kan använda fullt ut eller har stora problem med att använda är slöseri med pengar.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-20, 11:25   #7
Talla Talla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 135
Jag har den ordinarie kantbandsapparat till min CP som viker bandet både på framsidan och på avigsidan, dvs ingen skärkant som syns på avigsidan. Man kanske behöver göra annorlunda för 3-vik? Jag gör som det står på förpackningen till kantbandsapparaten. I alla fall för min apparat behöver jag klippa av den översta spetsen, så att nedre kanten blir spetsigare. Det går bra att dra den igenom själva apparaten med hjälp av pincetten, som Bila säger. Kantbandsremsan ska vara vänt med avigsidan mot dig. Sedan är det viktigt, när du fått spetsen igenom, att dra kantbandsremsan bakåt, perpendikulärt till "nosen" av kantbandsapparaten och under foten(nålen och foten är uppe). Jag brukar dra några cm, för då ser jag att kanterna på kantbandet hamnat i de spår som viker dem och du kan se att vikningen fungerar. Du kan testa och dra remsan före du skruvar på apparaten på maskinen. I början tyckte jag att det var svårt att pilla med kantbandet med manicken påskruvad Nu behöver jag inte skruva loss den när jag trär igenom.
Clear view foten borde fungera. Jag använder centrerad guide fot, som är också genomskinlig. Det sitter en skena i mittskåran av foten som jag skruvat bort. Jag tror den är samma som Clear view, men med en skruv på sidan för skenan.
Jag brukar sy någon cm på den biten som ligger redan under foten. Sedan för jag in plaggets kant in i mittspringa på apparaten. Man kan säga att jag leder det där hörnet där kantbandet ska börja in i mittersta skåran. Sedan matar maskinen både tyget och kantbandet själv. Du behöver inte (kanske även bör inte?) dra tyget själv genom kantbandet fram till foten. Det är maskinens jobb Jag behöver bara hålla/styra tyget så att den inte glider ur skåran. Min genomskinliga fot är lite längre än den metallfoten som följde med kantbandsapparaten. Den sitter mycket närmare apparatens "nos", så kantbandet kommer direkt ur "nosen" och under foten. Det finns inget mellanrum där den kunde glida åt höger eller vänster, så jag behöver inte ens sitta med pincetten och styra kantbandet till rätta, som jag har läst på olika bloggar att man behöver göra. Det finns ingen plats att få in pincetten där
Att tyget rynkade sig kanske berodde på inställning på differential matare? Generellt för mig brukar fungera 0,5 på diffen, när jag kantar jersey (bomull/elastan) med muddväv. Men det kan du ju testa på någon spillbit. Testa också att sy med olika pressarfotstryck, för det är det som ansvarar hur bra maskinen flyttar tyget.

Jag själv köpte maskinen på nätet, eftersom jag inte har någon butik i närheten ändå. Det går att lära sig maskinen, bara man inte stressar sig själv. Man får fundera och kolla och testa (tur att det brukar finnas massor med tygbitar att testsy på ). Sådant tar ju tid, så det ska man ha klart för sig, så att man inte bli besviken, varken på sig själv eller på maskinen. Det ska fungera till slut.
Talla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-20, 12:18   #8
J.U. J.U. är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2012
Inlägg: 46
Åh, vilka bra tips, tusen tack! Jag blir så glad när jag läser utförliga instruktioner. Ofta kan det varas självklarheter för någon som är van, men så är inte fallet här ...

Jag köpte i affär här i Göteborg. Det ingår en kurs, men affärsinnehavaren sa att jag skulle träna lite på den själv först. Åker nog tillbaka snart.
J.U. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-22, 07:54   #9
Doriz Doriz är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 25
Lite mera frågor från en novis till :)

Håller med er andra att det bara är att testsy på massa smålappar , kanta bitar å sy massa fållar tills det sitter ordentligt .
Nu till min fråga jag tyckte att själva kantbandningen blev mkt lös . Sladdrig kant i halsen blev inte bra alls . Hur kan man påverka detta , vad jag förstått ska ju själv kantbandaren styra det automatiskt . Har ni några förslag på vad det kan vara som jag missat .syr med jesrey och mudd
Doriz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-22, 10:37   #10
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 617
du kan hålla emot tyget lite och sträcka så det inte blir för löst när du kantar..
Grundinställningarna på maskinens sömmar är 4.4.4.3 att gå upp till 6 kan bli för mycket - där får man trixa sej fram.. Kan vara olika beroende på tyg, tråd, maskin mm...
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-03, 20:38   #11
Talla Talla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 135
Angående sladdriga kanten. Kan det vara differentialmatningen som inställt lite fel för de tygsorter du syr med? Generellt brukar jag försöka att låta maskinen sköta matningen och har jag de rätta inställningarna på diffen och pressarfotstrycket, så blir det rätt elasticitet på kanten. Låter helt otroligt, men det är det som är det roliga med CP med kantbandsapparaten. Det har jag förstått efter jag har sytt med dem ett tag. För i början, efter jag köpt maskinen, tyckte jag inte så mycket om den. Just min syr inte snygga sömmar på jersey med 4-4-4-3 på trådspänningen (på avigsidan alltså) och det tog ett tag att finna de inställningar som fungerar. Jag ville ju inte att resultatet skulle se sämre ut än när jag sydde på vanlig symaskin. I början tog det ju dessutom mycket längre tid att sy samma moment på CP än på vanlig symaskin. Nu känner jag maskinen och vet, när jag behöver t ex hjälpa över sömmarna för att den inte ska missa tråden på avigsidan. Så nu går det fortare att kanta på CP och framförallt enklare än med vanlig symaskin.
Talla är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons