Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-12-10, 11:57   #1
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Överdrag till strykbräda

Hjälp!

Min syrra har önskat sig ett nytt överdrag till sin strykbräda i julklapp.

Helst vill hon ha den svart.
Fins det något lämpligt tyg man kan använda som tål värmen, men som inte fäller på det man stryker?

En av anledningarna till att hon behöver ett nytt överdrag är att metallnätet i brädan syns igenom det gamla, så det blir rutigt när hon stryker. Jag behöver alltså något lämpligt material till "stoppning" till brädan. Jag funderade på grillvadd. Funkar det tror ni?

Tips, åsikter, tidigare erfarenheter och alla relaterade tankar är varmt välkomna.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-10, 13:00   #2
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Jag tror det heter Thermolam som du kan ha under tyget som skydd under tyget. Har tyvärr inget tips på lämpligt tyg.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-10, 14:07   #3
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Jag har vanlig bordsfilt på mitt strykbord. Men eftersom det blir rutigt skulle jag nog ha en tunn skumgummi underst för att höja upp tyget lite.

Har hon ångstrykjärn ska man ju få ut "blåset" genom rutorna och då får det inte vara för tätt. (sägs det)

På "köpe-överdrag" ser jag ofta konstmaterial och de har en tendens att leda värmen, vilket är hopplöst så: vanlig bomull som du först tvättar bort överflödet ur skulle jag rekommendera! Skulle hon behöva strýka kritvita detaljer så får hon väl lägga en bit vit lakan mellan så är hon på den säkra sidan!

Lycka till!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-10, 14:59   #4
Anna-Karin Anna-Karin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 407
Precis samma problem har jag hemma med min strykbräda. Jag bytte ut min billiga 99 kronors strykbräda av masonit (eller nått åt det hållet) mot en lite dyrare (300 kr) med metallnät. Ett nerköp kan jag säga i efterhand. Skumgummit är så tunnt att rutnätet går igenom. Tyget har redan gått sönder och brädan är så ranglig att den lätt välter. Ingen höjdare när man har småbarn omkring sig...

OK... tjockare vadd och ett kraftigare bomullstyg verkar vara en del av lösningen då, i alla fall.
Anna-Karin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-10, 18:54   #5
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag har också köpt en sån där "rutig" strykbräda eftersom det sägs vara bra för ångstrykjärn, men ibland stör jagm ig på att man kan se rutnät på känsliga tyger när man stryker. Trots att jag lägger på lager efter lager med vadd, skumgummi osv.

Tror att jag föredrar gamla klassiska spånskivebräda.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-10, 19:20   #6
avslut080512 avslut080512 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 175
Strykbrädor verkar vara förbrukningsvaror.

Jag har också en "gallerbräda" där både tyget och underlägget bränts sönder.
En spånskivebräda jag hade tidigare smulades sönder där strykytan var mest utsatt.

Inte nog med detta, fästet av plast under spånskivebrädan gick mitt itu vilket gjorde att strykbrädan föll pladask i golvet!


Och då är jag inte nån överdrivet "strykande person".
Inför nästa köp hoppas jag det kommit nåt nytt på marknaden!
avslut080512 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-10, 19:25   #7
tillis tillis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 349
Om tyget inte måste vara helt svart så kan jag rekommendera ett randigt eller rutigt tyg (tex svart med vita linjer). Använde ett bomullstyg med vävda ränder när jag klädde om min strykbräda sist och det är faktiskt himla smidigt när man ska stryka tex fållar och vill ha en rak kant... Om man som jag är lite lat vill säga och inte nålar i onödan!

Annars så håller jag definitivt på ett slitstarkt bomullstyg som tvättas först för att få ur överflödig färg.
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-08, 13:22   #8
Kejsarenavportugalien Kejsarenavportugalien är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2010
Inlägg: 1
Överdrag

För femton år sedan hade jag ett överdrag till min strykbräda
som kändes mycket hygienisk. Den var av ett grått tyg, något glansigt. Tyget var avtorkningsbart. Har letat och letat men
hittar inget sådant överdrag (de såldes separat vill jag minnas) Är det någon som vet vad jag menar? Vart kan jag i så fall hitta det? Om inte, vet någon ett lämpligt avtorkningsbart tyg som tål värme så att jag kan sy ett själv?
Kejsarenavportugalien är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-08, 18:18   #9
dreamcatcher dreamcatcher är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 255
Citat:
Kejsarenavportugalien skrev: Visa inlägg
För femton år sedan hade jag ett överdrag till min strykbräda
som kändes mycket hygienisk. Den var av ett grått tyg, något glansigt. Tyget var avtorkningsbart. Har letat och letat men
hittar inget sådant överdrag (de såldes separat vill jag minnas) Är det någon som vet vad jag menar? Vart kan jag i så fall hitta det? Om inte, vet någon ett lämpligt avtorkningsbart tyg som tål värme så att jag kan sy ett själv?
Kanske det är ett sån´t överdrag jag har. Det är inte blankt utan påminner om reflexband. Jag tycker inte att det är bra alls. Det är någon metall och jag tycker att vita tyger blir lite grådaskiga... oxid från metallen tror jag. Jag har lagt ett gammalt lakan på.

Så bra att få lite info om de där nätstrykbrädorna. Jag har tittat på dem och undrat om jag borde byta... men det tänker jag inte göra längre - tyget ska inte vara rutigt..

När spånskivan blir hopplöst förstörd (spånskiva sväller ju av fukt) funderar jag på om det kan vara en bra idé att köpa en bit form-plyfa och såga till. Det ska ju vara motståndskraftigt mot fukt. ...men den här strykbrädan har hållit väldigt länge... kanske för att jag har så tjockt med tyg på - någon filt, det där metallöverdraget (med tunn skumgummi på baksidan + 4 lager lakanstyg.
dreamcatcher är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons