Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-12-12, 21:14   #1
Memmel Memmel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 184
Trädning av Janome Cover pro?

Nu har jag äntligen packat upp min Cover Pro och ikväll tänkte jag i alla fall trä den, så kanske det blir tid att provsy imorgon...
Jag funderar på en sak när jag ska trä griparen: När tråden gått igenom trådspänningsbrickorna så ska den rakt ner och "hakas" i mojängen som sitter bredvid trådspänningsknappen. Hur ska den sitta där? Tittar man underifrån så finns det en liten ståltrådsaktig hake och sedan en metallhake - hur ska tråden dras i förhållande till dessa?

Hälsn. Anette
Memmel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-14, 13:17   #2
Memmel Memmel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 184
Puffar lite för min fråga...

Trädde om maskinen igår. Det ser ok ut på rätsidan när jag syr men undersidan får inte det karakteristiska rutmönstret. Sömnaden flyter på bra, inga trådar som går av eller liknande. Jag får känslan av att det är något jag missar i själva trädningsproceduren. Är det någon som har något "tänk på det här-tips" eller som känner till någon sida på nätet där man kan se hur man trär? Har sökt på youtube men inte hittat något, tyvärr.

Hälsn. Anette
Memmel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-14, 13:55   #3
Hello Hello är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2008
Inlägg: 92
Nu har inte jag samma maskin som du, men när det ser ut så som jag fattar din beskrivning, så hjälper det ofta att skruva ur nålarna och skruva i dem igen. Sitter de det minsta snett så kan inte trådarna fläta sig om varandra som de ska. Så det kan ju vara nåt att testa om du redan har testat att trä om trådarna Lycka till!
Hello är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-14, 20:25   #4
Memmel Memmel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 184
Tack för tipset, men tyvärr gjorde det ingen skillnad.

Jag har tagit en bild för att visa hur avigsidan ser ut - den är inget vidare skarp men ändå... Rätsidan ser jättefin ut.
Någon som har någon idé? Vad är det jag missar?
Bifogade bilder
 
Memmel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-15, 08:43   #5
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Vad har du trådspänningen på? Jag har haft samma maskin och kommer ihåg att det som står i bruksanvisningen inte blev bra. Jag brukade ha 2 2 2 3 i trådspänning
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-15, 10:16   #6
Memmel Memmel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 184
Tack Gullum! Det ska jag hem och prova i eftermiddag.

När man petar i sömmen så verkar det som att gripartråden samlas på mitten av sömmen på baksidan, det ser liksom kedjesömsaktigt ut.

Gärna fler idéer om någon har...
Memmel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-15, 14:35   #7
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Måste hem och titta lite närmare på hur det ser ut på min maskin, men min första tanke är att det ser ut som nålarna har för lös trådspänning i förhållande till griparen. Jag skulle kolla nålarnas spänning först. Att tråden verklign ligger i där som den ska.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-15, 21:22   #8
Memmel Memmel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 184
Jag vet inte om jag ska skämmas eller bara vara riktigt glad att problemet löst sig under kvällen

Jag laborerade rejält med trådspänningen men inget hjälpte. Höger nåltråd blev lite bättre men under vänster nåltråd blev det som en kedjesöm - konstigt. Ingen tillstymmelse till snygga rutor. Till sist provade jag att byta nålar - jag vet ju att nålarna ofta är problemet när det strular, men maskinen är ju helt ny och därmed också nålarna - och då fungerade det! Pinsamt att jag inte kom på det direkt, men eftersom jag inte använt maskinen så tänkte jag liksom inte tanken.

Tack för responsen hello, gullum och sotis! Jag lär väl återkomma med mer funderingar

Nu blir det mjuka paket till jul - härligt!

/Anette
Memmel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-16, 06:31   #9
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Du ska vara riktigt glad och inte skämmas ett dugg! Skönt att höra att det löste sig!
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons