Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-10-14, 19:23   #1
CeciliaNilsson CeciliaNilsson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2008
Inlägg: 29
Tråden går av

Hejsan. Tänkte kolla om någon vet varför tråden bara går av hela tiden. Köpt den på stoff & stil. Har ni några tips om vad man kan göra för att undvika att den går av skulle jag bli väldigt glad. Efter 5-6 gånger på ena sidan av en tröja tappar man lusten att fortsätta sy. Tackar på förhand.
CeciliaNilsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-14, 19:59   #2
zopp zopp är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 67
Vet inte orsaken men det är stoff och stils tråd som gör det. Tog så lång tid innan jag fattade det. Var beredd att hiva alla maskinerna åt fanders! Speciellt broderimaskinen! Stoff och stils broderitråd är det något konstigt med. Hela maskinen strejkar.
zopp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-16, 01:38   #3
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Stoff o stils trådar har ganska dåligt rykte. Testa lite andra märken och se om bekymmret finns kvar.
Rengör maskinen också, för en del dålig tråd flockar av sig något alldeles enormt och det kan ställa till problem för maskinen över lag.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-16, 07:23   #4
Ababe Ababe är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 19
Vänd trådrullen

Hej!

Tycker inte att jag har haft problem med SoS tråd, har inte testat brodertråden, men den vanliga+overlock har alltid funkat för mig. Man kan vända på trådrullen för att se om det blir bättre. Kolla nålen också.
Ababe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-16, 19:38   #5
mortilltre mortilltre är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 52
Jag måste hålla med Ababe. Jag använder också så gott som uteslutande Stoff och stils tråd, vanlig polyestertråd och deras overlocktråd och jag har aldrig haft problem med tråd som går av. Det problemet hade jag däremot de få gånger jag använde Ikeas bomullstråd (finns numera på tippen). Så jag undrar om det verkligen är i själva tråden som felet ligger. Nog kan det finnas andra anledningar till trådar som går av?!
mortilltre är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-16, 22:29   #6
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
Jag har också använt en hel del tråd från Stoff o Stil o inte haft problem, vare sig med sy eller overlock tråden.
Köpte maskinbroderi tråd också men den svarta går bara av hela tiden men dom andra fungerar som dom ska.
Men jag har köpt andra "märkes" trådar o det har hänt där också att jag fått en dålig rulle. Köpte en Guterman röd som gick av hela tiden men har köpt ny efter det utan problem....
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-17, 10:32   #7
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 470
Är tråden jämn? Går den av när du drar i den?

Hej!

Använder också Stoff och Stils sytråd för vanlig sömnad och overlock och har inte heller haft något problem.

S&S tråd är inte av samma höga kvalitet som andra trådar. Därav priset. Om du drar ut tråden och lägger den mot t ex ett vitt papper så ser du att tråden inte är lika tjock hela vägen och att tråden är mer luddig än andra trådfabrikat.

Det kan påverka din sömnad. Om jag vore du skulle jag vidtaga följande åtgärder.

Dra i tråden, går den lätt av i jämförelse med andra trådar?
Byt nål
Kolla att du trätt maskinen rätt
Storrengöra maskinen och olja den.
Rengöra speciellt noggrannt i trådspänningen och ta bort ev ludd som släpps från tråden.

Hör av dig så får vi veta hur det går
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-17, 16:53   #8
CeciliaNilsson CeciliaNilsson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2008
Inlägg: 29
Tack för alla tips....

Tack för alla tips jag fått. Konstigt nog är det bara den svarta tråden som går sönder, har aldrig varit med om att färgtrådarna gått av.... Pratade med s&s och dom tyckte det var konstigt. Gav tipset att vända på rullen vilket jag också gjorde men nu funkar inte det heller. Får ta och prova en annan sorts svart tråd kanske.
CeciliaNilsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-21, 13:48   #9
Symaskinovin Symaskinovin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 3
Jag har haft det där problemet med flera trådmärken -gamla och nya. Har oftast visat sig vara fleinställning på maskinen (väldigt ofta sonen varit framme när jag vänt ryggen till... han gillar att vrida på alla knappar där och visst är det bra med textilintresse från de smås håll, men....) - oftast är det trådspänningen som jag får fixa med.

Lycka till.

Jag VET hur vansinnigt irriterande det är!!!
Symaskinovin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-06, 20:47   #10
AnnicaW AnnicaW är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2008
Inlägg: 28
Angry Tråden går av

Varför blir det aldrig bra????!!!
Har en Bernina Artista 180 som jag nästa alltid får problem med när jag broderar. Broderitråden går alltid av, den liksom tvinnar upp sig och går av. Har inga problem när jag använder den som symaskin.
Har idag gjort ett broderi på ett linne och har tråd Gütermann Sulky, 4-5 gånger gick tråden av till ett litet broderi.

Ibland har jag lusta att kasta ut maskinen!!!!

Vad gör jag för fel?!
AnnicaW är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-13, 13:31   #11
alij alij är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 27
Hade också problem med att råden tvinnade sig och fastnade tills jag läste en annan tråd på forumet om att brodera lace. Där tipsade en fiffig människa om att fästa en galge högt ovanför maskinen ovanför trådhållaren och låta tråden löpa i kroken!
Jag provade direkt igår och det fungerar kanon! När jag tänker efter så är det ju inte konstigt att tråden blir mer och mer tvinnad eftersom trådrullen inte snurrar när tråden ska av!
Den svarta tråden går oftast av hos mig också men det tror jag beror på att den oftast används till konturer och då nöts av men jag har provat att sänka farten och då fungerar det bättre.
alij är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-13, 15:35   #12
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Är det en bobin så prova ställ den på golvet. Tråden behöver en längre sträcka på sig för att inte tvinna ihop sig.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-13, 21:03   #13
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Lite tips Annika!

Äger också en bernina 180 broderar en hel del.

Ett måste Trådställning av något slag. Finns att köpa som tillbehör.
Tråden måste löpa rakt upp och "tvinna" av sig.
Jag sätter också en liten frigolitbit i öglan på trådställnigen
som tråden glider bredvid. Garanterat inget "tvinn" kvar sen.

Prova att använda grövre nål, tål tyget det går det utmärkt.
Grövre nål har större öga, mer plats för tråden att komma förbi
utan problem. Ha alltid strechnål i trikå!!!

Har märkt att när maskinen syr små detaljer syr den snabbare.
(vansinnigt dumt)
Ofta kan ju små detaljer vara ovanpå redan broderat område.
Vilket blir en extra nötning.
Jag sänker hastigheten vid sådana tillfällen.
Tidsmässigt går det nog jämt upp.
Man slipper ju många trådbrott.

Tycker inte jag har så många trådbrott bara jag låter bli
billig tråd från indien och Dubai typ.
Broderar mest med gutermanns stora 5000m ateljérullar.

Lycka till /Bibbi

ps glöm inte att sänka trådspänningen lite när du broderar.
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons