Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-03-08, 12:14   #1
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
reservhjul/däck till gammal emmaljunga dockvagn??

Testar här för här finns ju ofta någon som vet!

Har en gammal underbar dockvagn från emmaljunga från 1975. Härligt brandgul plast. Allt är i bra skick förutom däcken på hjulen. De har torkat!!

Emmaljunga själva kan man ju inte kontakta- uselt!!!!- och återförsäljare av emmaljunga barnvagnar vet inget.

Så, någon här som vet om man kan få tag i nya däck? Eller som råkar ha en emmaljunga dockvagn hemma med fina däck som inte behöver den längre??

Har sökt på tradera och blocket och jag vet inte vad. Tips emottages tacksamt!

P.S. Skulle någon veta vad man skulle kunna ersätta gummidäcken med så är det fritt fram med idéer. Tänkte själv ett tag på någon form av tjockare gummikabel som passar som man kan limma fast alternativt göra cirklar av, men?

Senast redigerad av Nefertari den 2009-03-08 klockan 12:16. Anledning: massa stavfel!
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-12, 01:48   #2
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Spontant så tänker jag gjut nya i latex. Gummi åldras ju och när dom nya orkat om ytterligare några år har du formarna kvar och kan göra fler.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-12, 07:42   #3
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
ok. Hur gör man då? Har aldrig gjutit med latex förut?! Det enda jag gjutit är gipsgrejer till barnen...

Tilläggas kan att jag nog bara har ett eller två däck kvar- i bitar. De har alltså gått av. Gummit är stenhårt men sprött om ni förstår vad jag menar.

Så hur gör jag formen? Hur gjuter man med latex och vart får man tag i det??

Idén låter för övrigt lysande!
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-12, 08:33   #4
Edvina Edvina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 385
Du kan väl kontakta leksaksaffärer. Det kan finnas hjul som ligger i deras gamla lager. Jag kan kolla i "min stad" om det finns.
Edvina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-12, 08:44   #5
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Kanske någon på den här länken kan hjälpa dig med reservdelar http://www.barnnet.se/k_a.php?aid=276&kid=5
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-12, 09:18   #6
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
Har redan frågat i alla leksaksaffärer jag sett. Kanske har de några reservhjul till moderna vagnar, men inte de här i Stockholm iaf kan jag ju meddela.Problemet är ju också att min vagn är ganska gammal. Jag fick den i treårspresent 1975....

I övrigt är vagnen i gott skick. Alltså- känns trist om jag skulle behöva slänga den och köpa en ny plastig, skruttig och dålig kvalitè, modern vagn. De moderna ser inte lika bra ut som min!
Min har dessutom som vaxduk (fast tjockare) så den tål en skur eller två utan att bli förstörd. Inga regnskydd behövs här inte!

Men behovet är akut! Lilltjejen är 2 ½ i sommar och är definitivt i dockvagnsåldern! (Kör redan med inomhusvagnar och allt som har hjul...)

Delfintua: har varit inne på den sidan- men tack ändå!
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-12, 09:25   #7
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Roligast är ju orginaldelar. Har du varit på loppisar och second hand. Har du tur står där en vagn och bara väntar på dig. Jag håller tummarna. Såg en dockvagn på tradera, dock inte Emmaljunga.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons