Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-04-06, 10:08   #1
sabinasoder sabinasoder är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 2
Underkjol a la 50-tal, hjälp!

Hej hej!

Har under en lång tid funderat över hur man gör en underkjol a la 50-tal. Har läst trådar som rör ämnet och bland annat försökt mig på att sy en underkjol med diskställsunderlägg (skumgummi). Men det blev inte bra alls! Jag skulle så hemskt gärna vilja få tydliga tips om hur man syr en sådan eller tips om hur man gör en underkjol som man stärker med hjälp av t.ex sockerdricka eller potatismjöl. Alla råd är uppskattade!

/Sabina
sabinasoder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-06, 17:17   #2
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Jag hade en diskunderläggsunderkjol som det var tyll på båda sidor om och så en spets nertill. Den blev nog lite stelare av tyllen.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-07, 21:55   #3
sabinasoder sabinasoder är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 2
Skulle du kunna förklara lite hur du gjorde, hur många underlägg du använde och sydde du på dem med rynk på ett fodertyg? Isåfall, vart skall dem börja? Jag satte i midjehöjd men då blev det inge bra alls. Bör man skära till underlkäggen som en cirkelkjol eller kan man ha dem som dom är formade redan, alltså rektangulära och sidda på rad?

Extremt tacksam för svar!
sabinasoder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-07, 23:05   #4
gunillabc gunillabc är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 39
Hej!
Några modelltips som jag kommer ihåg från min ungdom.

Volangkjol, sydd i lakansväv som stärktes, både med köpt Gårdastärkelse och hemkokt ( mamma var expert på detta, men hur hon gjorde vet jag inte).

Volangkjol sydd i bubbligt nylontyg som stärktes i gelantin, det gick åt väldigt många blad,

Diskunderlägg,flera som delades på längden och syddes fast på nedersta volangen.

Vi prövade också med att lägga en gardinspiral i en fåll längst ned, lite pilligt för det måste vara både krok och ögla. Blev nästan lite krinolinvipp.

Det var mycket stärkning och strykning. Oftast hade man flera underkjolar samtidigt för att det skulle stå ut så.

gunillabc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-13, 14:15   #5
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Citat:
Ann-Marie skrev: Visa inlägg
Jag hade en diskunderläggsunderkjol som det var tyll på båda sidor om och så en spets nertill. Den blev nog lite stelare av tyllen.
Den var köpt så jag kan tyvärr inte bidra med några sytips, annat än att ha styv tyll.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-13, 15:13   #6
Isiswardrobe Isiswardrobe är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 2
Jag har en volangkjolunderkjol från 50.talet som är styvstärkt. Den håller ut kjolen fint, men måste strykas inför varje användning. Om du tittar på min bild Blåblommit så kan du inte se underkjolen, men väl hur den håller ut klänningen.
Isiswardrobe är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons