Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Starta eget
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-01-27, 16:19   #1
Mamasamueli Mamasamueli är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 6
Starta mini-företag

Jag får ibland förfrågningar om jag kan sticka och sälja sånt som jag gör själv och jag har nu börjat fundera på att starta en liten verksamhet. Men den blir ju i så fall VÄLDIGT liten, åtminstone till att börja med.

Men: Även om det blir litet så vill jag att försäljningen ska gå "lagligt" till och jag hoppas på att det ska växa såklart så jag kände att det nog är lika bra att starta ett "riktigt" företag på en gång.

Ni som har eget företag: Vilken typ av företag har ni? Alltså i princip så blir ju detta en typ av konstnärsverksamhet, där jag gör enskilda grejer som jag säljer allteftersom, eller att jag stickar på beställning. Vad fins det för olika varianter av företag? Jag känner till handelsbolag och aktiebolag... Vad tror ni skulle passa bäst för mig?
Mamasamueli är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-27, 16:25   #2
Alice Alice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 593
Tänker nog att enskild firma skulle passa dig bäst. Men om du i börjar inte kommer upp i särskilt stora summor så kan du ju deklarera din verksamhet som hobbyverksamhet. Skillnaden är den att du inte kan dra av momsen på dina inköp, du deklarerar på din vanliga deklarationsblankett under hobbyverksamhet. Vilken summa du får komma upp i har jag inte i huvet men jag vet att tråden har varit uppe förr med bra länkar till sidor där du kan läsa mer om vad som gäller. Sök på skattemyndighetens hemsida annars, där finns nog information. Lycka till!
Alice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-27, 18:33   #3
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Att göra handarbeten sy och sticka och brodera räknas inte som konstnärsverksamhet.
utan det handlar om skulpturer ,målningar sådant som är typiskt att bara titta på.

Det är skillnad på momssatserna på konst och kläder mm.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons