Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Starta eget
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-01-05, 15:13   #1
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Fördelar med att vara enskild näringsidkare?

Jag fick en liten snilleblixt igår efter en diskussion med en kompis, och funderar nu på att starta företag. Jag räknar inte med några stora vinster, och undrar vilka fördelar det innebär att vara enskild näringsidkare, jämfört med att bara ha försäljningen som hobbyverksamhet. Det jag tänker främst på är då inköp av material och verktyg för verksamheten (symaskiner t ex). Som företag kan man ju beställa från företag som man inte skulle kunna som hobbyist. Och är det svårt att deklarera/redovisa ekonomin?
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-05, 16:20   #2
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
fördelen är att du kan beställa från grossister till andra priser.Däremot brukar det vara hela rullar med tyg om priset är lågt. Och på vissa marknader krävs f-skatt sedel för att få ställa ut.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-05, 17:28   #3
spotty spotty är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 337
http://www.skatteverket.se/
har en bra broschyr om hobbyverksamhet (klicka på broschyrer). Där står allt man behöver veta om hobbyverksamhet och vad som skiljer hobbyverksamhet från näringsverksamhet. Ett tips innan ni bestämmer er för för företag eller hobbyverksamhet är att göra en budget. Vad behöver ni köpa in? Vad kostar det? Beräknade försäljningsintäkter osv?
spotty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-05, 18:13   #4
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
En stor nackdel med att ha enskild firma
är att du och företaget är den samma.
Går tex företaget dåligt så du får besök
av kronofogden, Har de rätt att ta dina
personliga saker.
Annars finns mest fördelar.
/ Bibbi (med enskild firma sendan 14år)
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-05, 18:23   #5
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
En annan nackdel är väl om man skulle bli arbetslös från sitt vanliga arbete. Då har du inte rätt till A-kassa om du har eget företag även om du bara tjänar 1000:- i månaden på ditt företag.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-05, 20:56   #6
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
I så fall verkar det ju som om det får bli hobbyverksamhet, tills jag har en tillräckligt stabil ekonomi, och ifall min idé ger ngn avkastning.

Några följdfrågor, efter att ha läst broschyren:

Avdrag för underskott. Om jag får överskott något år och därmed gör avdrag för underskott, innebär det då att jag inte behöver skatta för överskottet?

Innebär slutskattebesked ett slutgiltigt besked om hur mycket skatt jag ska betala?

Vad är ett schablonavdrag?



Ett avdrag överhuvudtaget, är alltså något som jag får göra för att slippa betala så mycket skatt?

Frågorna blir bara dummare och dummare, men någonstans måste man börja Men finns det inte någon gräns för hur mycket man får tjäna? Känns ju dumt att ha ett överskott på totalt 1000:-, innan man ens börjar tänka på avdrag och sådant, och ändå behöva redovisa alltihop. Är det inte smartare att inte fylla i några papper och skicka till skatteverket?
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-05, 21:37   #7
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Det här med skillnaden mellan hobbyverksamhet och företag är enligt skatteverket en definitionsfråga. Hobbyverksamhet= liten verksamhet utan vinstintresse. Företag= all typ av verksamhet med vinstintresse.

Inga frågor är för dumma i företagarsammanhang. Det är en djungel med ord, bestämmelser, avgifter och paragrafer och vissa saker lär man sig aldrig.... Men kul är det!

Om du vill se något långsiktigt med din nya idé så bör du absolut registrera en enskild firma, då blir det mer "på riktigt". Men vill du bara prova på lite lätt så kanske hobbyverksamhet är bra i början.

Kämpa på och hoppas att din idé är bärkraftig!
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-11, 11:27   #8
Celos Celos är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 398
Citat:
En annan nackdel är väl om man skulle bli arbetslös från sitt vanliga arbete. Då har du inte rätt till A-kassa om du har eget företag även om du bara tjänar 1000:- i månaden på ditt företag.
Blev lite nyfiken på detta och vad jag får ut av det så kan man få A-kassa från heltisanställningen om du har FA-skattsedel. Nedan länk till skatteverket.

FA-skattsedel

Hittade även lite info hos NUTEK´s företagsguide.
http://foretagarguiden.nutek.se/sb/d/342/a/1284/

Kanske kan vara till hjälp.
Celos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-11, 13:10   #9
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Man kan vara med i företagarnas arbetslöshetskassa
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons