Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Starta eget
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-10-25, 08:26   #1
clivia clivia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 61
starta eget på deltid

hejsan!

Först måste jag bara säga grattis till era nya företag. Jag tycker det är modigt av er att ta det steget. Själv är jag i planeringstadiet att starta en egen liten butik på deltid. Jag är sjukpensionär efter en trafikolycka men tänker inte bara vara hemma resten av mitt liv. En del tycker jag är orealistisk med tanke på att smärtorna däckar mig tidvis, nu senast låg jag i re dagar platt på rygg utan att kunn röra mig åt något håll. Jag har även två barn varav yngsta är 9 månader så att jag har det jag gör egentligen. Om inte svärmor hade funnits och ställt upp så hade jag inte kunnat vare sig skaffa barn eller haft starta eget drömmar. Min man är egen företagare så jag vet vad jag ger mig in på. Det som gör att jag tvekar är att jag kommer att bli utan skyddsnät: Kommer inte att kunna ta ut en så stor lön så att jag får sjukpenning eller pension den dagen jag behöver det. Och blir jag sämre och får ännu mer värk blir kassan skral. Vad tycker ni?
clivia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-25, 19:22   #2
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Glöm inte den mentala hälsan också! Det här kanske ger dig en kick och samtidigt "håller dig igång" både psykiskt och fysiskt. Allt hänger ju ihop, enligt mig.

Tycker det är jätteroligt att du trots din olycka har sådana här tankar som ju tyder på mycket framåtanda och positivt tänkande.

Testa! Det hade jag gjort. Försök att anpassa det så mycket som möjligt till din situation och försök kanske att ha någon back-up (svärmor?) de gånger som det kör ihop sig ordentligt. Och framförallt, kolla vad din gubbe anser. Det underlättar betydligt om han också tycker att det är en bra idé.

Hoppas verkligen att min inlägg låter som pep-talk och uppmuntran så att du inte uppfattar det på fel sätt.

"Hellre ångra något man gjort än att ångra något man inte gjort"

TUSEN LYCKA TILL!!!
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-25, 19:38   #3
zannta zannta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 43
Varför inte kolla vad försäkringskassan kan hjälpa till med? Kanske kan dom hjälpa till med utbildning, starta eget-bidrag eller något liknande. Jag inser ju att man kanske är ute lite på hal is - men oftast vill dom hjälpa till och om du kommer i arbete så är det en mindre dom behöver betala till. Dvs dom tjänar ganska stora pengar på att du kommer i arbete. Sedan är det ju som sagt en mental fråga också - vem har inte varit liten och sag "kan själv". Att Du trots allt ser ljust på tillvaron är en tillgång. Jag tror på den positiva mentala kraften, den positiva spiralen som för med sig mer.....
Lycka till!
zannta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-25, 20:38   #4
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Lite information

För att kunna ansöka om "Stöd av start av näringsverksamhet", sk starta egetbidrag, är första steget att skriva in sig på Arbetsförmedlingen.

En ansökan ska innehålla personligt brev som motiverar varför du vill starta eget, meritförteckning, affärsplan, marknadsplan, resultat- och likviditetsbudget och ska lämnas in till den arbetsförmedlingen man är inskriven på. Externa konsulter inom affärsområdet bedömmer sedan om det finns en framtid för affärsidén. Stöd betalas ut under 6 månader och motsvarar den summa man har erhållit i a-kassa.

Lycka till!
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-25, 20:53   #5
clivia clivia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 61
tack för era svar!

Ni är jättebra bollplank, jag behöver få fundera på detta ett tag till så kom gärna med fler reflektioner. Försäkringskassan kan inte hjälpa till, de har förklarat att jag kan starta på deltid och isåfall söka starta eget bidrag för den delen. Jag bör även prata med min läkare. Men självförtroendet skulle bli bra mycket starkare om jag skulle kunna "göra rätt" för mig. Min man tycker som jag just nu; vad händer om jag inte orkar? Jag kommer att prova en sysselsättning först. Det innebär att man får göra något utanför hemmet max 10 timmar/vecka. Alt. kan jag även ha en hobbyverksamhet ex. göra något pyssel och sälja på en marknad. inkomsten anmäls till försäkringskassan.

"ingenting är omöjligt, det tar bara lite längre tid"
clivia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-25, 21:53   #6
nettan2 nettan2 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 87
Var ditt yngsta barn bara 9 mån? Njut av dina barn, använd din energi till dem ett tag till....vips är de stora. Menar inte att du inte ska starta eget, men kanske inte ännu, det kräver mycket tid, (som du vet), och barnen är små bara en gång. Jag har själv 4 st. och har ett litet företag....
Bara en liten tanke....
Vänligen Anette
nettan2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-25, 23:22   #7
altikh altikh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 199
Jag tycker faktiskt inte att det är någon bra ide
Det är snåriga regler för sjukskrivning och eget företag så kolla upp det mycket noggrant - dels vad som sker om du tjänar pengar på företaget och dels vad som sker om du inte gör det. Risken är stor att du förlorar dina sjukpengar oavsett.
Det är ett lite trist ståndpunkt men du kanske kan hitta något annat sätt att arbeta? Vara med i ett hantverkskollektiv kanske? Eller hobbyverksamhet med marknader i något år tills du ser vad du klarar av?
Lycka till!
/Alice
altikh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-26, 07:14   #8
Maina Maina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 42
Ge inte upp!

Vad roligt att du vill starta något eget. När man väl gör det ångrar man bara en sak - att man inte gjorde det tidigare. MEN passa dig för försäkringskassan. Om du är sjukpensionär anses du friskförklarad om du startar eget. Däremot kan du kanske vara sjukpensionär på halvtid eller så?
Nu vet jag inte hur du bor men du kanske kan börja din verksamhet från hemmet? Och kanske ha en webshop? Men se till att ha fk med dig. Säg att du vill göra ett försök med att komma tillbaka till arbetslivet igen lite smått, men behöver skyddsnät ifall du inte orkar. Lycka till!
Maina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-26, 17:02   #9
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Jag undrar om du inte kan få en provperiod och se hur du orkar och då behålla din sjukskrivning eller pension. prata med försäkringskassan.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-26, 20:06   #10
solkatten solkatten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 148
Din man har ju företag, låt din lilla verksamhet ingå där så anställer han dig istället. Då kan du ju arbetspröva (eller vad det heter) som anställd istället för företagare... Eller inte säga något alls... (fast det har du inte hört av mig )
solkatten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-26, 21:26   #11
avslut080512 avslut080512 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 175
Red face

Vad är det för branch Du tänkt starta eget inom?

Jag startade eget -99. Nu gör jag allt för att hitta ett jobb och återgå till att vara anställd.
Har en butik, öppen sex dagar i veckan.
Kan aldrig vara sjuk, inte ta semester, minimal lön.
Skulle aldrig göra om detta med facit i hand.
Längtar istället efter att kunna sy och producera sådant jag tycker är kul, sälja detta på olika marknader och mässor eller en egen hemsida. Men bara som hobby.
Visst är det skönt att få rå sig själv, men jag har insett att skall jag kunna leva som pensionär senare måste jag se om mitt hus och tjäna mer pengar nu.

Mitt råd är; Tänk efter både en och två gånger innan Du fattar beslut att starta eget. Räkna noga igenom vad som krävs för att få ut en skälig lön. ALMI kan hjälpa till med rådgivning.
avslut080512 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-31, 18:44   #12
SadTryer SadTryer är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 62
vad innebär det att ha ex en hemsida med hobbyverksamhet, behövs f-skattesedel då? hur redovisas inokomsten (om den redovisas)?
SadTryer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-31, 19:58   #13
avsl080923 avsl080923 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 228
Håller med de som innan sagt att du ska vara försiktig, sitter själv i en liknande situation. Jag är sjukskriven för hjärtfel och skulle gärna starta något eget eller kanske utbilda mig men har blivit bränd efter problem med försäkringskassan. Just nu håller jag på att arbetspröva för att kolla min arbetsförmåga, efter allt tjafsande skulle jag bara vilja ha ett jobb att gå till.

Att en handläggare på försäkringskassan säger att det är en jättebra ide att du startar företag betyder kanske inte att det är förenligt med deras regelsystem och att du har någon sjukpennig att leva på om du skulle bli sjuk efter du startat. De är inte alltid så bra på sina egna regler och ser kanske heller inte de problem som kan uppstå. Kontrollera reglerna nogrant eller be nån du känner (inte försäkringskassans handläggare) att hjälpa dig med det.

Varför inte arbetspröva på något företag med liknande arbetsuppgifter ett tag för att kolla att din arbetsförmåga håller (om försäkringskassan går med på det förståss), eller ha det du vill syssla med som hobbyverksamhet ett tag.

Hoppas det löser sig för dig.
avsl080923 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-03, 17:26   #14
clivia clivia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 61
hobbyverksamhet

du kan läsa om reglerna på denna länk:http://www.skatteverket.se/download/...0833/34406.pdf
clivia är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons