Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-08-12, 20:05   #1
askski askski är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 46
Stygnproblem

Jag skall försöka förkla så gott jag kan... När jag syr i grövre, vävda tyger hoppar stygnen mellan fårårna (jag vet inte vad det heter, det jag menar är mellan två trådar i det vävda tyget).

Jag undrar ifall det kan bero på en för tunn eller en för tjock nål? Jag har nämligen försökt att reglera pressarfotstryck och trådspänning, men det verkar inte hjälpa.

/Johanna
askski är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-12, 20:06   #2
askski askski är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 46
Det blir helt enkelt inte en helt rak söm, utan ojämn och "hackig".
askski är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-12, 21:15   #3
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Jag får något liknande, särskilt när jag syr i Åhléns tyger. Nålspetsen glider av den grova tråden och ner i en av fårorna, och jag tror att svaret skulle kunna vara spetsigare/tunnare nål, men jag har inte prövat själv ännu
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-12, 21:49   #4
askski askski är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 46
Jag tänker också lite så; att en tunnare nål borde gå igenom de grövre fibrerna lättare. Men grövre nål brukar ju rekommenderas till grövre tyger.

Får pallra mig till affären imorgon och köpa både grov och tunn. Om inte annat är det ju faktiskt bra att ha ändå.
askski är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-12, 21:56   #5
askski askski är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 46
Känns som om jag spammar...

En nunn nål borde ju vobbla mer, och är därför inte bra. Ävem om man kan TYCKA att den kanske skulle penetrera grova fibrer med sin slimmade elegans.

En grov nål gör sitt grova jobb. Den är bra. Den pulsar på. Den tar jag!

Det var f.ö. ett Åhlens-tyg som fick bägaren att rinna över. Trodde för en sekund att det var min nya maskin det var fel på. Peppar peppar.
askski är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-13, 11:17   #6
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Haha, jo Åhléns tyger har gett också mig utbrott ett par gånger över att de fina gardiner man håller på att sy blir alldeles hemska i sömmarna Lycka till och säg gärna till om du hittar den perfekta lösningen!
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-15, 09:29   #7
askski askski är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 46
Inatt testade jag att sy med grövre, mycket grövre samt tunnare nål. Och alla testades med olika stygnlängd och trådspänning.

Resultatet blev att den tunnare nålen, med hög trådspänning och superkorta stygn blev bäst. Det var ingen jordskredsseger, men den vann.


Hjälp återigen:

Jag vill veta vad jag kan göra för att få det snyggare. Dessa korta stygn känns nämligen inte så okej att sy kläder av.
askski är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-15, 16:56   #8
askski askski är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 46
Ytterligare ett inlägg av mig.. det jag tänkte säga är att jag nu har pratat med en snubbe i en tygaffär. Han gav mig detta svaret när jag frågade hur jag skall få sömmen snygg:

"Sy i fårorna, då."

Det går tydligen inte, enligt honom, att få det snyggt. Ingen trådspänning, ingen stygnlängd och ingen nål i världen kan få det att bli perfekt. Inte så upplyftande direkt, men jag får helt enkelt acceptera det.
askski är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons