Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-02-02, 21:02   #1
bjonor bjonor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2008
Inlägg: 8
Question Sy ut en fodrad jacka?

Köpte en skitsnygg jacka på Röda Korset, men den är trång i ärmarna och över ryggen/skulderbladen. Och för att komplicera det hela lite till är jackan fodrad.
Hur ska jag gå tillväga för att få den att passa?
bjonor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-02, 21:22   #2
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Svårt fall doktorn grät
Skämt åsido. Det beror på hur mycket du behöver ta ut jackan. Har du sömsmån så det räcker att bara öka vidden? Det ultimata hde ju varit att den var för stor.

Om inte sömsmånen räcker så får du klura på nån form av kilar. Eller GI metoden som minskar omfånget på kroppen har jag hört.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-02, 21:27   #3
bjonor bjonor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2008
Inlägg: 8
Jo, det är något sånt jag tänker. Det är nog 4-5 cm som måste till över ryggen. Typ en droppformad kil som börjar vid nacken och slutar strax nedanför mitt på ryggen. Med droppet uppåt. Men vad ska jag använda för söm? Går ju inte vända utoin...
bjonor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-02, 21:31   #4
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
En sak som du får ta med i beräkning är kragen. Om du ökar vidden i ryggen så måste du ge dig på kragen också.

Jag skulle nog inte göra som du föreslår. Med droppet upp och sluta nånstans på ryggen. För att få det snyggt skulle jag lägga kilar i sidsöm och försöka ändra armsömmen så mycket det går. Med den sömsmån som finns, går inte det så in med en kil i armsömmen också.

Du får helt enkelt sprätta isär jackan och börja från början liksom. Inga genvägar vad jag kan se.

glömde...
För att öka vidden över skuldra rygg så kan du lägga ett rörelseveck. Typ bälgveck.

Senast redigerad av Delfintua den 2008-02-02 klockan 21:39.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-02, 21:42   #5
bjonor bjonor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2008
Inlägg: 8
Hu, vilket projekt det blev helt plötsligt...
Hur ska kilarna se ut då? Och hur förlänger jag kragen utan att det ser helt kaiko ut?
bjonor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-02, 21:54   #6
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Du skulle köpt en för stor kavaj
Att öka något man inte har material till är hart när omöjligt. Som att bre smör på en macka men saknar smör

Är det normalt tyg som går att få tag i så kan du ju försöka hitta likvärdigt. Eller totalt avvikande kan bli häftigt också. Kragen får du helt enkelt förlänga i nacken. Om det ser kaiko ut eller inte beror ju på.

En skinnbit som bryter av mot tyget? Beror ju på viket tyg du har i kavajen.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-02, 22:03   #7
bjonor bjonor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2008
Inlägg: 8
Storleksutbutet på Kupan är inte det bästa... Som att leta efter smör, när man inte har något i kylen.
Men jag tror det kan bli snyggt med någon avvikande färg. Men kragen blir svår. Det är syntetpälsfluff på den.
Jag går och tar lite bilder på jackan så du/ni får se hur den ser ut...
bjonor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-02, 22:15   #8
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Kan du inte göra en ny krage i nytt syntetfluff när du har de nya måtten.

Lägg gärna upp en bild så vi vet vad vi pratar om.

Synd att Kupan har eko i kylen
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-02, 22:33   #9
bjonor bjonor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2008
Inlägg: 8
Här är den underbara skapelsen...!
Bifogade bilder
 
bjonor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-02, 22:34   #10
bjonor bjonor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2008
Inlägg: 8
Bild 2...
Bifogade bilder
 
bjonor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-02, 22:35   #11
bjonor bjonor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2008
Inlägg: 8
Bild 3...
Bifogade bilder
 
bjonor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-03, 06:29   #12
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Du kanske kan undvika att ändra kragen beroende på var det spänner. Om det spänner en liten bit ner från axlarna så kan kilen vara spolformar. D v s både börja och sluta i ingenting och på mitten vara någon cm.

Föresten är du säker på att det är är ryggbredden som spökar och inte rygghöjden..? Kolla var sömmen för ärmen går, sitter den på rätt ställe så är det kanske höjden som spökar och inte bredden.

Eftersom det är princesskärning så kanske det kan funka att lägga in extra där också. Då skapar du dessutom extra vidd i ärmhålet och vidden i ärmen kan också ökas. Dessutom får du ju ökningarna på ett sådant sätt att det verkligen kan bli en kul effekt.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-03, 06:49   #13
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Åh, den H&M-jackan! Jag känner igen den, jag har samma men svart. Mycket sliten nu med hål lite här och där, tyvärr.

Jag blev också lite fundersam. Den jackan är damjacka, kanske det är skärningen som spökar, om du är av manligt kön som ditt namn påvisar. Men skam den som ger sig!

(tänkte att den kanske är bredare runt bysten, men är smal över ryggbredden o axelbredden längst upptill som kvinna är byggd)

Lycka till!

Senast redigerad av ichigo den 2008-02-03 klockan 06:53.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-03, 07:00   #14
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Hmm.

Om det är bredden som spökar inkl axelbredden, men kragen är ok, kanske man - om man tycker det är ok - kan sätta in kilar från axelsömmen neråt? Måste göra det på båda fram o baksidan. Eller på slutet av axeln, där ärmsömmen börjar. Det kan funka eftersom det brukar finnas sådan detalj på vissa jackor. Då kan man ha en remsa runt ärmhålen o ner över kroppen om det också behövs där. Se bara till att ärmhålen behåller dess form på din nya remsa.

Sprätta upp sömmen runt ärmhålet o sidsömmen, ta bort ärmarna.

Rita av sidorna på fram o bakstycket på mönsterpapper. Flytta ut någon cm (så mycket du vill) o rita av kanten igen. Där har du din remsa.

Om du inte vill attackera nederkanten (jobbigt med allt päls o så som ska passas till) kan du forma det till kil nertill.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-03, 13:53   #15
bjonor bjonor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2008
Inlägg: 8
Tack för att ni är så på att hjälpa mig!

Visst är det en underbar jacka! Vet att det är en dammodell, men jag hittar inga herrkläder med samma humor. Som kille har man ju allt mellan grått och svart att välja mellan... Rött syntetfluff kan man ju glömma...

Hur ser man om det är ryggbredden eller -höjden som spökar? Tycker det känns som det drar över skulderbladen mest. Ärmsömen ser ok ut. Vet iofs inte hur den ska se ut...

Funderar på om man kan sy i en remsa i sömen från armhålan till nederfållen och sen sy i en lika bred remsa i sömen som går längsmed ärmen. Då borde ju ärmmåttet fortfarande stämma med ärmhålet i jackan... Som på bilden...
Sen sy in den där spolformade kilen i mittsömen på ryggen och kanske förlänga med en ärmsömsremsa om det fortfarande behövs (rött).
Bifogade bilder
 
bjonor är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons