Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Historiskt inspirerad sömnad
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-02-03, 19:28   #91
Stinas Stinas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 147
Hej Schannalle....välkommen till vår tråd. OM du ska till symässan så säg till.....så kan man träffas där....vi ska dit på fredagen.
Stinas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-04, 09:28   #92
Fastlove Fastlove är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 103
Jag stressar på med min dräkt och får samtidigt en sång i huvudet...

Vi ska sy och vi ska klippa,
vi ska göra, ska vi tippa
För den stora galakvällen
Så ska vi sy modellen


vi syr och släpper i den
och ett skärp av siden,
och Askungen på bal
bland gästerna i hundratal
den vackra flickan blir i slottets stora sal

Sätt igång nu, skynda, ila
vi har inte tid att vila,
klänningen den ska vi klara,
ja, vänta lite bara.


Och den vackraste hon blir på hela kvällen.
Ja, den vackraste hon blir på hela kvällen.


En dröm ger åt tanken vingar
Den blir verklig då
I drömmen du allt betvingar
Och allt du vill ha kan du få

Och om du på lyckan väntar
Så kan du finna den en gång
Fast om ditt hjärta kanske gråter


Så kommer drömmen åter
Och kärleken vaknar en gång


Fast om ditt hjärta kanske gråter
så kommer drömmen åter
Och kärleken vaknar en gång...
med en sång


En dröm ger åt tanken vingar
Den blir verklig då


Och kärleken vaknar en gång!



Schannalle, klart du ska komma med! Jag håller tummarna att ditt schema passar med våra fredagsplaner!
Fastlove är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-04, 15:49   #93
Stinas Stinas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 147
Talking

*asgarvar*......det stämmer verkligen på oss just.....
Stinas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-04, 18:31   #94
Schannalle Schannalle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 63
Ja, jag hoppas också att schemat funkar. Har ni sagt något ungefärlig tid, förmiddag eller eftermiddag? För jag har nog större möjligheter att komma på eftermiddagen.

Själv håller jag på att sy jacka/kavaj till min viktorianska utstyrsel, ev blir den klar till symässan.
Schannalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-04, 20:01   #95
Stinas Stinas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 147
Talking

Jag och min dotter kommer att åka på förmiddagen...men vi brukar ha en förmåga att vara där nästan till stängningsdags
Stinas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-04, 21:39   #96
Fastlove Fastlove är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 103
Ja, man strosar ju runt där mest hela dagen, traditionellt... När på eftermiddagen tror du att du kan dyka upp, Schannalle?
Fastlove är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-04, 23:00   #97
Stinas Stinas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 147
Hattmaterial

Fastlove....visst hade du gjort en hatt? Vart köper du material till det?.........
Stinas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-05, 18:46   #98
Fastlove Fastlove är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 103
Nu ska ni få höra... Jag hade tänkt sy en mörkblå klänning med svart spets så jag åkte iväg till omnejdens enda tygbutik i jakt på rätt sorts spets. Väl där upplyste butiksägaren mig om att de inriktar sig på hemtextil, så de har inte modetyger och modeaccessoarer - alltså ingen svart spets eller svart spetstyg. (Ehm, mode...?! ) Jag trodde att det var just hemtextilarna som behövde såna grejer, men jaja... Jag traskade ner till deras stuvlager med världens huvudbry, för utan svart spets så går det ju bara inte som jag har tänkt!

... och så snubblade jag över ett jättefint bomullstyg med lila och oblekta ränder, alltså lila och benvitt. 50:- per meter, som hittat! Så jag gjorde om alla mina planer på stört och köpte hela rullen (5½ m) och rotade fram ett lila tyg som låg hemma som får bli underkjol. Vit spets som passar har jag sen innan, så nu har jag faktiskt ALLA delarna till en hel klänning! (Jag hade tänkt färga den vita spetsen svart som sista utväg, men det visade sig att färgen bara funkar på bomull och spetsen har syntettrådar i sig, så det sket sig.)

Därför kan jag inte använda min påbörjade mörkblåa hatt, utan måste plita ihop en ny. (Som om jag inte har nog med jobb!)

Delarna till hatten är samma tyg som klänningen plus hattmakartråd från UK, fjädrar, spets, kantband och lite annat som jag har liggandes. Jag har egentligen ingen bra plan för hatten, jag bara experimenterar lite! Kolla på bilder i t.ex. Harpers Bazar - men man ser inte så mycket av hattarnas form eftersom de ofta var övertäckta med spets och annat. Men det kan funka som inspiration i alla fall.
Fastlove är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-05, 19:55   #99
Stinas Stinas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 147
hehe....det här är ju lite kul.....Den klänningen jag syr på är .....mörkblå.....Vilken tidsperiod kommer din att vara från?
Stinas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-05, 21:01   #100
Zarine Zarine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 13
Vilka håll åker alla ifrån? Jag funderar på om det finns möjlighet till samåkning... Eller hur tar man sig annars på bästa sätt från Västeråshållet? Är inte så sugen på att ta bilen själv och att åka tåg med alla kjolar och klänningar med sig känns lite riskabelt.
Zarine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-05, 21:44   #101
Stinas Stinas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 147
Jag och min dotter åker i från Tumba söder om stan. Vi har turen att bara behöva ta pendeln till Älvsjömässan. Jag har tidigare mailat mässan för att se om vi kunde få låna något utrymme för att byta om...men har inte fått något svar.
Stinas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-06, 09:16   #102
Fastlove Fastlove är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 103
Min klänning blir nog modell "cirka 1885" men det återstår att se hur jag gör innan allt är klart. Jag är lite fascinerad av 1870-talet också... *funderar*

Jag kommer åka till Älvsjö med bil från Mehedeby ungefär, alltså strax söder om Gävle. Kommer E4:an neråt, har plats om någon vill hoppa in och åka med.

En tanke, om vi inte kan få låna ett rum att byta om i, är att vi träffas vid någons bil och hjälper varandra att byta om och sen lämnar vi allt modernt i bilen så att vi slipper släpa det med oss på mässan. What say you?
Fastlove är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-06, 10:50   #103
Stinas Stinas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 147
Smile

Låter som en bra idé att träffas vid någons bil om det inte blir någon lokal att byta om i.
Min klänning har inspireras av 1870-talet.Jag har ju inget färdigt mönster, utan ritat den själv......Så jag tittar på bilder, tavlor och böcker....
Stinas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-06, 14:13   #104
Fastlove Fastlove är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 103
Jag har inte heller något färdigt mönster, så därför är jag inte helt säker på hur jag ska göra än - kommer på nya idéer varje dag! Det är nåt visst med 1870-talets mode, så jag kan inte bestämma mig för vilkt håll jag ska gå åt...
Fastlove är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-07, 19:32   #105
Schannalle Schannalle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 63
Tyvärr har jag ingen aning om när/om jag kan komma förens jag fått mitt praktikschema, och det verkar ta tid (en av nackdelarna med att läsa till sjuksköterska) Men förhoppningsvis ska jag kunna komma!

Överdelen jag håller på att sy liknar denna väldigt mkt:http://www.trulyvictorian.com/catalog/463.html
men den är sytt i samma tyg och är tänkt att dekoreras med spets. Just nu håller jag på att funderar på knäppning, knappar som är lämpliga är det någon som vet vart man kan få tag i det?
Schannalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons