Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Historiskt inspirerad sömnad
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-01-25, 13:28   #76
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Det är ju typiskt, eller hur? Hoppas att korsettmönstret kommer ikapp fort!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-25, 14:59   #77
Zarine Zarine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 13
kanske kan du börja med kjolarna ändå? beror lite på ditt midjemått och hur hårt du tänkt snöra korsetten. Jag började med kjolarna när jag sydde min klänning, gjorde dem enligt mitt normala midjemått, eftersom jag är ganska slank och inte tänkte snöra mig så hårt med korsetten. Om de blir lite för stora i midjan så är det ju lätt att flytta knappen lite.

Min midja mäter 28" normalt, med korsett kan jag gå ner till 25" men bekvämast är 26-27". Enligt mönstret och vad jag har läst så är det vanligaste att man minskar sitt midjemått med 2-4 tum med korsetten.
Zarine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-25, 19:35   #78
JaneAustenAddict JaneAustenAddict är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 11
Så extremt irriterande! Hoppas du får det mönstret också snart!

Hur var det, är det fredagen eller lördagen vi planerar att träffas föresten? Den 19e eller 20e? Var inte helt säker...
JaneAustenAddict är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-25, 19:54   #79
Fastlove Fastlove är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 103
Mig kvittar det vilken dag vi ses på mässan, bara jag får veta några dagar i förväg. Fredagen är väl lugnast.

Jag hade en fundering på att börja sy kjolarna men vänta med midjebandet och knapparna och ta dem när korsetten är klar. Jag har ju lite flabb på mitten som kommer plattas till med korsetten så jag vet inte hur många tum mindre jag blir. Jag har bara 1500-talskorsetter sedan förut men de ger ju en helt annan midjeform, så jag törs inte mäta efter dem och chansa... Men syr jag kjolarna klara utan själva midjebandet och knäppningen så är jag ju en bit på väg i alla fall.

Följdfråga på det; hur högt upp i midjan sitter era kjolar? Sitter de ända upp där midjan blir som smalast eller sitter de längre ner mot höfterna?
Fastlove är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-25, 20:08   #80
Stinas Stinas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 147
Fredag hade jag och min dotter tänkt gå....jag har fått ledigt....jag måste börja med klänningen så fort som möjligt .....
Stinas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-25, 20:11   #81
Zarine Zarine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 13
De ska ju sitta vid den "naturliga midjan" dvs där midjan är som smalast. Snör jag korsetten väldigt hårt så blir ju midjan smalare och då halkar kjolarna ner litegrann, men det blir ingen större skillnad. Känns lite dumt eftersom man är van vid att ha kjolar och byxor mera nere på höften, men man vänjer sig väl. Sen så kan man ju ha överdelen (bodice - vad heter det på svenska?) i sån cuirassmodell som var populär lite senare, typ 1880 om jag minns rätt, som går ner en bit nedanför midjan och ger siluetten av en längre överkropp.

Har du sytt färdigt underkläderna? Chemise, mamelucker, turnyr om du ska ha det?
Zarine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-26, 10:18   #82
Fastlove Fastlove är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 103
Chemise och mamelucker hoppar jag över tills vidare, för jag har inget material och ingen tid. Turnyren är klar och en underkjol är nästan klar. (Samma problem där, kan inte mäta hur långt midjebandet ska vara förrän korsetten är klar.) Min tanke var att sy alla underkläder först, men nu är det ju som det är. Hoppas bara att korsettmönstret dyker upp den här veckan, annars blir det jäkligt tight...
Fastlove är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-31, 09:52   #83
Fastlove Fastlove är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 103
Korsettmönstret har kommit! Och jag syr som en tokig... Passformen var ett väldigt skumt kapitel - mönstret hade ingen kategori för folk med mina mått och ingen kategori som var "mittemellan" heller. Antingen ska man ha stor byst och stora höfter eller liten byst och små höfter... Och alla kategorier är tydligen lika långa, så jag som har en ganska kort bål passade inte in där heller. Så det blev en del pillande med passformen, men nu tror jag att det funkar. (Svårt att prova på sig själv!)

Wish me luck! Mindre än 3 veckor kvar nu...
Fastlove är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-31, 12:12   #84
Stinas Stinas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 147
Jag önskar dig lycka till Fastlove...... jag började att ta fram mönstret till min klänning och ska nu göra det lite större. Det visade sig att midja och byst hade ökat!!!med 4 cm på 4 år......vart hän ska det sluta???....mitt i allt så kommer det in sy-jobb..och dom kan man ju inte bara lägga åt sidan.....det kommer att bli svettigt tempo på det här...men vansinnigt kul

Jag har inte fått något svar från mässan om vi får vara någonstans och byta om.....
Stinas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-31, 18:13   #85
Fastlove Fastlove är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 103
Bra att det inte bara är jag som har brådis, då!

Det är fortfarande fredagen som är aktuell för mässbesök? (Håller en tumme att mässfolket svarar på din fråga! Annars blir det lite kyligt att byta om mitt på parkeringen...)
Fastlove är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-31, 20:44   #86
Stinas Stinas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 147
Japp..det är fredagen som gäller. Jag har fått beviljat semester..
Stinas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-02, 19:38   #87
Stinas Stinas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 147
Dags att sy klänningen

Nu har jag påbörjat min klänning......börjat med kjolens delar först. Skulle behöva ge mig på korsetten, men jag har aldrig gjort någon förut.....men de ska väl lösa sig som allt annat....
Stinas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-03, 09:22   #88
Fastlove Fastlove är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 103
Jag kämpar på med min korsett, som borde varit klar för länge sen. Det är bara snörhålen kvar och se syr jag för hand, men har inte haft tid de senaste dagarna. Bara några stygn har det blivit... *skäms*

Men det här ska vi klara! Det är låååångt kvar!
Fastlove är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-03, 16:25   #89
Schannalle Schannalle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 63
Hur kan jag bara ha missat den här tråden??

Jag är också intresserad av att vara med, bor i Uppsala men tillbringar mycket tid i Norrtälje. Jag är främst intresserad av sent 1700-tal och viktorianskt mode, men har ännu ingen färdig dräkt.

Vore jätteroligt att träffa er i Stockholm, men kommer vara ute på praktik då, så jag vet inte hur mitt schema ser ut.
Schannalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-03, 19:26   #90
Stinas Stinas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 147
Hej!

Måste bara erkänna att jag kommer att "fuska" med ett plagg...korsetten....har beställt en från Hong Kong för det här ändamålet....men så småningom ska jag sy en helt själv. Tiden känns för knapp....ändå ingen som ska kolla på den
Stinas är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons