Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-01-06, 19:34   #1
ill ill är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 49
Bra sömnadstidningar

De två sömnadstidningar jag har läst är Ingelise (läst ca ett tjugotal nummer) och ett nummer Burda. Jag skulle vilja prenumerera på en sömnadstidning, för det är roligt och billigt (många mönster för lite pengar). Så nu har jag några frågor.

1.Vad tycker ni om Burda? Är det bara massa kjolar och röda kavajer? Jag har läst det senaste numret (12/2004 skulle jag tro) och där var det lite mycket "medelålders-kvinna"-kläder.


2.Vilka andra sömnadstidningar finns det?
Gärna en med lite fler kill-mönster än det finns i Burda eller Ingelise.

Tack på förhand!
ill är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-06, 19:47   #2
Anna-Karin Anna-Karin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 407
Mina favoriter...

Jag prenumererar på Ingelise och Ottobre. Dessa tycker jag är bra om man syr till barn.
Burda är jag inte så förtjust i. Inte min stil riktigt.
Vad är det för killkläder du vill sy - vuxen eller barn?

Anna-Karin
Anna-Karin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-06, 20:29   #3
Alissa Alissa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 153
Svarar som föregående

Jag prenumerar också på Ottobre och Ingelise.
Bra mönster som känns moderna tycker jag.
Dessutom mycket mönster för pengarna.

/Annelie
Alissa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-06, 20:48   #4
katta katta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 203
Jag gillar inte ingelise, varken mönstren eller hur de sitter. Däremot gillar jag bruda. Jag håller inte med om att det är "medelålders", senaste numret var däremot inte så bra, i vanliga fall brukar det vara en bättre blandning. Det som kan vara negativt med burda är att deras storlekar är väldigt konstiga, i alla fall på mig

Sedan kan det ju vara så att tyget i tidningen inte är det bästa... Jag tycker att tygerna ofta är i hemska färger eller med fula mönster men man får försöka se bortom det och koncentrera sig på modellen
katta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-06, 21:01   #5
ill ill är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 49
Vill kanske inte direkt sy kill-kläder, men lite mer byxor och så.Ska sy till mig själv, och jag är tjej. Lite löst sittande byxor, coola jackor och så. Kanske lite mer "militär" inspirerat än vad som finns i Ingelise...=)

Ottobre? Vad är det för sorts tidning? Ska som sagt sy till mig själv.
ill är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-06, 21:04   #6
ill ill är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 49
Okej, så det brukar vara lite bättre blandning.. Burda är väl det jag lutar mest åt nu faktiskt. Ingelise kan jag ´ändå få tag på.

Klart man ska bortse från tyget, och det försöker jag så mycket som möjligt. En annan sak jag tänkte på när jag såg detta nummer (12/2004 som sagt) var att man inte såg kläderna så bra. Ett par byxor där modellen satt ner, vilket gjorde det svårt att se hur de satt. Brukar det ofta vara så?
ill är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-07, 08:23   #7
katta katta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 203
Ofta så visar de samma modell på flera olika sidor, vilket gör att det oftast finns någon bra bild. Byxor brukar dock vara ganska svårt, bilderna är som du säger inte så bra. Löst sittande kläder tycker jag inte att de har så mycket i burda det mesta är tajt och "kvinnligt". Det jag tar mest från burda är tröjor och klänningar, jag har aldrig sytt några byxor efter deras mönster... Tyvärr är tidningsutbudet litet tycker jag, jag har bara hittat burda och ingelise. Om ni har någon tidningsaffär där du bor så kanske de kan ta in någon annan tidning åt dig, du vet väl att det finns flera olika burda...

Om du inte hittar något bra får du rita så som du vill ha det så kan du skicka in det till burda så kanske de syr upp det
katta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-07, 15:45   #8
hatte hatte är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 99
En annan bra tidning är den amerikanska "Threads". Massor av sömnadsteknik, och tips. intressant läsning men tyvärr också massor av reklam.. kommer var annan månad och går loss på 115 kr på pressbyrån. Kan vara svår att få tag på (tror jag) om man inte har större pressbyrå-butik att vända sig till. Som på centralstationer och liknande. Går att beställa annars om manvill prova ett nummer. Eller prenumerera om man gillar tidningen.

För resten: finns det över huvud taget någon särskild tidning för oss som intresserar oss för sömnad för herrar?

/jonne
hatte är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-07, 16:18   #9
MiaL MiaL är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 410
Får man mönster med i Threads?

/MiaG
MiaL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-07, 17:14   #10
hatte hatte är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 99
Citat:
Får man mönster med i Threads?
Nej, inte i de nummer jag har köpt i alla fall. Men man kan ju rita själv? Det är mycket roligare...

/jonne
hatte är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-07, 20:30   #11
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Ottebre?

Vad är Ottebre? Låter som norska. Kan någon ge lite referenser från den tidskriften snälla.
MVH Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-07, 20:39   #12
ill ill är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 49
Det låter jättebra. Inte priset dock, men 115 sidor är ju rätt bra. Jag ska nog pröva nåt nummer. Borde nog kunna hitta den här i Sthlm...

Jag vet inte riktigt. Själv vill jag sy både till mig själv och manliga vänner, men det enda man hittar är stickade tröjor (typ). Det är rätt trist faktiskt. Dessutom tycker jag själv om att sy "herr"kläder till mig själv, och sedan modifiera dem lite.
ill är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-07, 20:56   #13
hatte hatte är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 99
Citat:
Vad är Ottebre? Låter som norska. Kan någon ge lite referenser från den tidskriften snälla.
Ottobre är väl det italienska namnet på månaden oktober?

Tidningen är ges ut av en finsk design-grupp och behandlar mest barnkläder, och en del damplagg. Rätta mig om jag har fel!

Länk: www.ottobre.fi



Threads brukar ligga på knappt 100 sidor, du läste nog för snabbt Sanna

Här är länken till Threads hemsida:
http://www.taunton.com/threads/index.asp

simma lugnt/
jonne
hatte är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-07, 21:08   #14
katta katta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 203
Jag har inte hittat några mönster för killar i de mönstetidningar som jag stött på. Killar kanske inte ska ha hemmasydda kläder, det är bara dressman som gäller... Stackars killar. I och försig har jag en bok med mjukismösnter och där finns det mönster för killar, men det är mest 80-tals mjukisbyxor och tröjor...
katta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-07, 21:13   #15
ill ill är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 49
Tydligen får det bara tjejer sy och då ska det inte finnas killmönster eller något. Väldigt puckat måste jag säga.
ill är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons