Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Swap
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-08-24, 09:57   #1
Rae Rae är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 866
Jul Swap

Hej!

Jag funderar på att starta en "Jul Swap". Jag har tänkt lägga upp det så att man byter "sets av blocks" med Jul som tema, t.ex. 6 st per set och man kan bytta/"swappa" upp till 4 sets. Jag har tänkt 4 eller 6 inch blocks.

Det blir i såfall en centraliserad swap. Det betyder att man anmäler sig till mig förre en viss datum om man vill vara med och talar om hur mangla "sets" man vill bytta/"swappa". Man syr sina block efter de riktlinjer vi har kommit överens om. Sedan skickar man de (innan ett slut datum) till mig och inkluderar ett själv adresserat kuvert med porto för de block man ska få i retur. Jag sorterar om blocken och skickar iväg de. På detta sätt ska alla få tillbaka samma antal blocks som de skickat in.

Mitt förslag till datum:
* sista anmälningsdatum: 15 september
* blocken ska vara hos mig senaste den 15 november
* blocken iväg skickat ifrån mig senaste den 30 november

Någon som är intresserad?

Rae
Rae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-25, 12:07   #2
Birgitta-L Birgitta-L är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 500
Är väldigt gärna med på en julswap

Hade redan samlat på mej lite jul-mönster jag ville prova o det blir ju kul att kunna dela med sig ! o få !

PS - har du börjat sy hop hus-blocken än Rae ? jag har lagt ut dem (fast med en tom ruta där blocket saknas ) o ska sy en smal brun ram runt varje innan den egentliga kanten kommer. Blir troligen sängöverkast /filt
Birgitta-L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-25, 16:07   #3
iamia iamia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 722
Jag tycker också att det skulle vara kul. Efter husbytet så blev jag fast. Har redan en del olika julmönster att välja mellan. Mina hus ligger på matsalsbordet för beskådning än så länge.
Åsa
iamia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-25, 16:18   #4
Rae Rae är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 866
Jätte roligt att några är intresserade. Jag har inte börjat sy ihop hus blocken an....väntar också på den sista. Jag har tänkt göra en stor vägbonad...Jag har en skorstensmur i sovrummet som jag har tänkt dölja med den.

Jag har äntligen köpt en ny byrå och min dotter hjälpte mig att sortera upp mina tyger i helgen. Det känns så skönt att kunna få lite bättre överblick. Jag har också sorterat up mina quilt böcker o tidningar. På något sätt gör det lättar att jobba nu.

Tycker ni vi ska begränsa färg val i Jul blocken eller ha det fritt fram? Jag har också redan idéer på hur jag ska använda blocken!

Rae
Rae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-25, 18:46   #5
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Jag hänger gärna med den här gången också.
Husprojektet gav mig mycket nöje och inspiration.

ElisabethS
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-25, 19:17   #6
cmtandersson cmtandersson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 107
Att byta block var ju jättekul sist så jag är nog sugen på lite julsyeri också. Ska höra med mina syjuntevänner om de också är intresserade.

Låter trevligt att inte vara tvungen att sy ett visst antal utan bara så många man vill byta. Jag tycker nog inte att vi måste bestämma färger och sånt, bara storleken och att det ska vara julmotiv. Men det är ju vad jag tycker...
cmtandersson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-26, 22:34   #7
Oddny Oddny är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 94
Blir det ungefär som vänskapsquilten, eller?

Undrar Oddny
Oddny är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-27, 08:44   #8
joolzbenner joolzbenner är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 73
hej igen alla!
jag vill gärne vara med!! vad ska blocken bli?
jag skulle behöva så mycket tid som mögligt att hinna alla block spännande en gång till!!
kramer
joolz
joolzbenner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-27, 13:54   #9
Rae Rae är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 866
Riktlinjer - förslag

Hej!

Här är mitt förslag till riktlinjer. Säg gärna till om det är något ni vill ändra....detta är bara ett förslag. Tycker ni att block storleken är för små kan vi ändra den. Något som saknas?

Rae

_______________

Detta blir en centraliserade swap. Ni syr block efter de riktlinjer vi har kommit överens om. Jag sorterar om blocken och skickar iväg de. På detta sätt ska alla få tillbaka samma antal blocks som de skickat in.

Block storlek: 10 cm blocks . Färdig block med sömsmånen : 11cm Sy bara själva blocket (Obs! färdig block storleken inkluderar sömsmån). Den som får blocken kan sy ihop de till vad de vill med vadd och bakstycke och kvilta efter eget tycke.

Block antal: Man byter block i set. Varje set innehåller 6 blocks. Man kan byta upptill 4 sets.

Block motiv:Jul motiv - fritt val.

Block tyger: Använd bara tvättade bomullstyger.

Sömnads teknik: Vilken teknik som helst. (Paper piecing, applikation, fritt val.)

Signera: Markera varje block med en lapp med namn (t.ex. en adresslapp - men klistra bara på backsidan) så de som får blocken vet vem som har sytt de.

De som vill vara med ska anmäla sig via email till mig (Rae) senaste den 15 september. Jag bekräftar med en kopia av riktlinjerna och min adress.

Man anmäler med sitt namn, email adress och hur många sets man vill bytta.

De färdiga blocken ska skickas till mig. Man inkluderar ett själv adresserat kuvert med porto för de block man ska få i retur. Alla blocken ska vara hos mig senaste den 15 november. V.g. meddela när du har skickat dina block till mig. Block som kommer för sent blir returnerat utan byte. Skulle det vara att du har skickat flera block an kan bytas, få du åter några av dina egna tillsammans med de andra.

Jag sorterar om blocken och skickar iväg de senaste den 30 november.

Rae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-27, 16:20   #10
Odette Odette är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Har jag fattat detta riktigt? Man måste sy minst 6 block som ska vara 11 cm med sömsmån. Då får jag tillbaka 6 block. Då vill jag vara med igen.
Odette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-27, 17:13   #11
iamia iamia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 722
Jag tyckte först att det lät lite med 10cm (ca:4inch) men när jag nu titta runt lite så är det inte svårt att hitta mönster som är i den strl.
Man ska alltså sy 6,12 eller 18 osv? Jag förstår inte riktigt det här med att byta i set. Hur menar du med det
Men med ska jag va i vilket fall som helst så jag mailar dig på en gång.
Åsa

Senast redigerad av iamia den 2006-08-27 klockan 21:47.
iamia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-27, 20:37   #12
joolzbenner joolzbenner är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 73
jag är med!
kram
joolz
joolzbenner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-27, 21:15   #13
Rae Rae är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 866
Att byta i sett är bara ett sätt att begränsa hur många block man vill sy. En del tycker det räcker med 1 set (6 block) andra kanske tycker det är kul att sy 24 block (4 set)
För varje set du skickar (1 set = 6 stycken block)
får du 1 set av 6 stycken tillbaka.

Man kan sy 6 stycken lika för 1 set, eller 6 olika, eller 2 av ett mönster och 4 av ett annat...osv.

Skulle det vara så att, t.ex. någon vill byta 4 sets (24 st block) och vi inte får ihop så många olika block att byta med får de tillbaka en del av sina egna block. Men de får alltid tillbaka lika många som de skickat.

Vad tycker ni andra om block storleken? är 10cm (11 cm med sömsmån) OK eller vill ni att de ska vara större?

Rae
Rae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-27, 21:49   #14
iamia iamia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 722
OK! Nu har jag nog begripit det.
Tack!
Åsa
iamia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-28, 06:53   #15
cmtandersson cmtandersson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 107
Jag kan nog tänka mig att göra lite större block för jag tycker det blir så pilligt annars. Kanske 15 cm inklusive sömsmån?
cmtandersson är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons