Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-01-06, 17:27   #1
Anna69 Anna69 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 48
Overlock- coverlock - tips o råd sökes!

Nu har jag läst på ytterligare gällande symaskiner.. Jag tänker mig börja komma igång och sy igen och i första hand handlar det om barnkläder i stretchiga tyger. Så; overlock känns nödvändigt, något jag alltså inte äger eller någonsin använt förut!

MEN; till frågan; vilken kombination förespråkar DU?
1. En ren overlockmaskin och skaffa tvillingnål till min vanliga Bernette-maskin och fålla på denna?
2. En kombimaskin som klarar både overlock och göra fåll med täcksöm?
3. En ren overlockmaskin OCH en coverlockmaskin?

Vad tycker du/ni? (jag har läst i en massa gamla trådar och har väl fått en viss uppfattning om olika plus och minus med de olika lösningar, men vill jättegärna få lite mer kött på benen!)
Anna69 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-06, 21:40   #2
Majw Majw är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 144
Jag har en Babylock Evolve som är en kombinerad overlock/coverlock-maskin.
Jag är mycket nöjd med den, eftersom den är väldigt lätt att trä och trådspänningen är automatisk.
Jag köpte en kombi-maskin, för jag hade inte plats för flera maskiner vid det tillfället.
Nu har jag mer plats och skulle önska att jag hade två maskiner.
Man får försöka planera sitt sömmande så att man inte måste bygga om den hela tiden.
Har man två maskiner slipper man detta men å andra sidan behöver man fler trådrullar.
Majw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-06, 22:48   #3
Anna69 Anna69 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 48
Tack för dina synpunkter Maj!
Ja, det där med utrymme är ju en sak att också ta med i beräkningen...
Anna69 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-07, 09:31   #4
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Jag har en ren overlock (Hq s15) och kör med tvillingnål till
D1:an när jag ska fålla så min dröm är att det även stod en coverlock här hemma. Jag har utrymmet men inte pengarna och sen ibland känner jag att man får kanske sy MYCKET om man ska ha en covermaskin så att det motiverar mer än bara latheten.
Men ju mer du slipper bygga om maskinerna till varje symoment desto roligare blir det och mer flyt och tid får du till syendet.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-07, 11:50   #5
Anna69 Anna69 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 48
Tack, Lottan för dina synpunkter.

Hmm, utifrån era tankar och annat jag läst så verkar det i alla fall börja luta åt att någon kombimaskin INTE är aktuell.... Jag vet ej heller hur mycket lusten att sy kommer att hålla i sig och utvecklas (eftersom jag bara sytt väldigt sporadiskt de sista 15 åren..). Jag har ingen lust att "bygga om" och gissar att latheten tar överhand och den i så fall bara nyttjas i overlockfunktionen ändå.

Just nu lutar det nog mest åt en overlock och fålla på vanliga maskinen med tvillingnål. Om jag då senare känner att det inte räcker så får jag väl skaffa någon form av coverlock då.
Anna69 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-07, 18:57   #6
Villsy Villsy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 63
Hej!
Jag har en coverlock och en vanlig symaskin. Skulle jag köpa en overlock idag så skulle det bli en enkel overlock och fålla på maskinen. Det är vad jag använder mest, med facit på hand.
Villsy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-07, 20:20   #7
bemz bemz är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 5
Jag har kikat på huskylock s21 som är kombinerad. Har dock inte provkört den själv eller sett den byggas om. Den verkar vara någorlunda smidig på den beskrivning som ges. Kanske ett alternativ? Någon med erfarenhet av den?
bemz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-10, 11:34   #8
Anna69 Anna69 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 48
Jag har varit i butik och pratat med en proffsig säljare. Jag fick prova en Husqvarna s15 och sedan en Bernina 1150MDA. Och jag kan ju bara konstatera att skillnaden kändes bara av att sy EN enda liten söm. Berninan "flöt på" mycket bättre, hade lägre ljudvolym och bara kändes drömlik jämfört med s15.
Det lutar till 90% åt att jag köper en sån Bernina i butiken när jag ska dit nästa gång. Jag ska bara ta med några av mina egna tunna trikåtyger och testa med dem också. Med andra ord blir det en ren overlock och sy fållar på vanliga maskinen med tvillingnål.

Det blir lite mer pengar än jag tänkte mig, men det får det vara värt!

Tack för era råd och tankar!
Anna69 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-10, 16:43   #9
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Har en Pfaff 4862 (en kombimaskin) som jag är jättenöjd med. Inte så specielt krånglig att bygga om. Tycker att det funkar bra, men sen så är männikan lat av naturen.

Om jag hade råd, och utrymme så skulle jag också ha två maskinner men det handlar enbart om extra lyx och inget som känns som nödvändigt när man syr på hobbynivå. En kombimaskin räker väldigt långt.

Jag personligen tycker att täcksömen (coversömen) blir så väldigt mycket snyggare än tvillingnål. Det blir aldrig bulor mellan sömmarna som det lätt blir med tvillingnål. (Går ju att minska den risken med olika knep men så bra som med täcksöm blir det inte enligt mig.)

Oavsätt om du väljer en med eller utan täcksöm så rekomenderar jag starkt att du test kör dem ordentligt. En del kan vara väldigt kännsliga och det blir hoppstygn. Ta med provlappar med tyger du tänkt sy i och prova även att sy över korsande sömmar då det kan vara extra problemantiskt för en del modeller.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-11, 19:49   #10
Linjam Linjam är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 9
Citat:
bemz skrev: Visa inlägg
Jag har kikat på huskylock s21 som är kombinerad. Har dock inte provkört den själv eller sett den byggas om. Den verkar vara någorlunda smidig på den beskrivning som ges. Kanske ett alternativ? Någon med erfarenhet av den?
Jag har bara erfarenhet av Huskylock s25, som förmodligen inte skiljer mycket alls från s21:an, och den är inte ett dugg svår att bygga om tycker jag. Men sen har jag inte så mycket att jämföra med precis... fick maskinen innan jul i födelsedagspresent som en liten surprise ...och gissa om det var en rolig surprise!!
Linjam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-12, 08:44   #11
EmmaThePemma EmmaThePemma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 206
Jag har en pfaff 4874 som är en coverlock. Precis som Alvan säger är den inte så svår att bygga om. Jag har även en enklare overlock, en Bernina 700, men jag föredrar faktiskt att bygga om pfaffen till overlock mellan varven, för stygnen blir så mycket finare på den, än att sy overlocksömmarna på Berninan och täcksömmarna på pfaffen. Fast hade jag haft pengarna till det, hade jag köpt en väldigt bra overlock också, och låtit pfaffen ha täcksömen trädd hela tiden. Men då pratar vi ganska dyra maskiner ju...

Innan jag köpte pfaffen använde jag tvillingnål på vanliga maskinen, men slutfinishen är helt annorlunda på en täcksömsmaskin. Man överlever att bygga om mellan täcksöm och overlock Ju oftare man gör det, desto enklare!
EmmaThePemma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-14, 08:40   #12
tillis tillis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 349
Jag har också en babylock evolve men tycker tvärt om att den inte alls är jobbig att ställa om mellan täcksöm och overlocksöm, snarare ganska enkel och jag drar mig inte alls för att byta fram och tillbaka mitt i ett projekt.

För att det ska vara riktigt smidigt att ha två separata maskiner (en coverlock och en overlock) behöver man väl ha tråd till båda också i passande färger? Blir inte det väldigt mycket tråd man måste ha då, eller har ni löst det på något bra sätt ni som har två separata maskiner? Om man ändå måste flytta trådrullarna, kan man ju lika väl ställa om maskinen...
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-25, 22:11   #13
Anna69 Anna69 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 48
NU är den köpt! En Bernina 1150 MDA. Och jag är överlycklig fastän jag ännu inte provsytt (mer än i butiken såklart).
Kom hem såpass sent och har nu ägnat en stund åt instruktionsboken och provat trä, men jag vill inte sy så sent på kvällen i vårt lyhörda flerfamiljshus.
Läääängtar tills imorgon kväll - då ska jag testa!!
Anna69 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-07, 10:03   #14
NinR NinR är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 51
Hej Anna!
Ville bara höra om du är nöjd med din nya maskin? Funderar på att köpa en ny overlock och valet står mellan en Bernina 1150 och en Babylock Imagine Wave. Kan inte riktigt bestämma mig så jag försöker leta lite för o nackdelar med maskinerna...
NinR är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-31, 12:03   #15
Majabajas Majabajas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2010
Inlägg: 3
Lightbulb Transparent tråd till overlock

Hej, för att slippa ha för många olika kulörer på trådrullarna kan man använda sig av transparent tråd. Då kan man använda sig av en begränsad färgskala eftersom tråden är halvt genomskinlig och därför smälter in i tyget. Exempel på sån tråd är Gutermann miniking Tera 180, men det finns säkert andra alternativ också / Mia

Citat:
tillis skrev: Visa inlägg
Jag har också en babylock evolve men tycker tvärt om att den inte alls är jobbig att ställa om mellan täcksöm och overlocksöm, snarare ganska enkel och jag drar mig inte alls för att byta fram och tillbaka mitt i ett projekt.

För att det ska vara riktigt smidigt att ha två separata maskiner (en coverlock och en overlock) behöver man väl ha tråd till båda också i passande färger? Blir inte det väldigt mycket tråd man måste ha då, eller har ni löst det på något bra sätt ni som har två separata maskiner? Om man ändå måste flytta trådrullarna, kan man ju lika väl ställa om maskinen...
Majabajas är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons