Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-01-30, 14:06   #1
Isprincessan Isprincessan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 1
Janome DC 4030, DC 4100 eller MC 5200??

Hej!
Jag skall köpa symaskin för första gången. Har hittills lånat gamla maskiner av vänner och familj vid behov, men nu är det dags att "växa upp" och skaffa en egen.

Fick rekommendation att köpa en Janome DC 4030.
För att inte köpa grisen i säcken har jag läst en del gamla forum här på Sysidan. De flesta verkar rekommendera MC 4800 istället, men att dessa inte går att köpa i Sverige. Då jag har ett presentkort till en butik i Gbg är jag begränsad.

Hur står sig DC 4030 gentemot ex. MC 5200 eller DC 4100?

Jag har främst tänkt använda maskinen till att sy gardiner, kuddfordral och laga jeans. Men jag vill även kunna sy barnkläder, ev. med lite roliga dekorationssömmar.

I symaskinsbutiken lovade de att jag får lov att byta maskin inom ett par år om jag känner att jag vill byta upp mig. Det kanske är värt att köpa en liten mindre maskin till en början för att känna på hur mycket jag egentligen kommer att använda den.

Tacksam för råd och hjälp av er mer erfarna sömmerskor!
Isprincessan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-30, 15:06   #2
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Provsy är det bästa tipset egentligen. gå till butiken och provsy några av deras maskiner. Ta med dina egna tyger som du ska använda. Butikens tyger brukar varar mycket begränsat och oftast lakansväv och liknande tyger som alltid blir fint.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-31, 09:13   #3
silla silla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2008
Inlägg: 101
Det verkar som om det som skiljer maskinerna huvudsakligen är antalet knapphål och dekorationssömmar, alfabete mm.
Som "vanlig" symaskin kan du klara dig med vilken som helst av maskinerna. Om du vill dekorera barnkläder med roliga sömmar etc. så finns det ett antal roliga att välja mellan på MC5200.
Vad jag ser som det viktigaste är att maskinen fungerar med det som jag mest syr, dvs. att maskinen inte är för lätt och vandrar när jag arbetar med tyngre saker. Jag har själv en MC5200 och uppskattar den mest för de funktioner den har när jag huvudsakligen syr kläder, perfekta knapphål i olika varianter mm. Dekorsömmarna är en kul grej men inte helt nödvändiga men jag uppskattar att kunna sy bokstäver för märkning etc. och det tror jag inte går med DC4030.

Det viktigaste är att du utifrån dina behov testar maskinerna och känner vad du behöver, nu och en tid framöver. Även om du alltid kan byta maskin så kostar det.

Lycka till med din maskin vad du än väljer. Det är roligt att sy.
silla är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons