Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-01-29, 08:14   #1
Lillsillen Lillsillen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 2
Janome Easy Jones eller Sewist 625E?

Hej alla här!

Jag är ny på forumet och har precis kommit igång med syendet igen. Det blir mest kläder till min treåring. Har en gammal Husqvarna 2000 nu men vill gärna byta.

Har hört mycket gott o Janome Easy Jeans men symaskinshandlaren ville sälja en Sewist 625E.
Är det någon som vet vad som skiljer maskinerna åt?
För det visste inte min symaskinshandlare.

Det skiljer 1500 kr i pris mellan dessa (3500 resp 5000kr).
Är det värt att lägga till för Easy jeansmaskinen?

/ Mvh Lillsillen
Lillsillen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-29, 12:08   #2
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Första reflxionen jag gör: Om inte handlaren som ska sälja den till dig kan svara på det är det inte mycket till handlare!
Men men, det är tyvärr ofta så...
Om man bara läser om maskinerna verkar Sewist 625 kunna lite mer än Easy Jeans, men det som ser så ut på papperet kanske inte stämmer med verkligheten, och kanske är den inte lika robust som Easy Jeans?
Jag tycker de verkar rätt likvärdiga, och då skulle en provsömnad få avgöra för mig. Testa. Vem gör snyggast raksöm? (Nej, det är inte som många tror "en raksöm är ju bara en raksöm, hur stor skillnad kan det vara". Det kan vara stor skillnad på hur en raksöm ser ut med olika maskiner! Den ska vara rak och det är den faktsikt inte alltid!) Sy på tyglappar av olika material, tunna tjocka, flera lager, med lugg, utan lugg...
Har du ett par gamla jeans som ligger och skrotar hemma? Ta med och provsy över en söm med många lager. (Inte samma sak som att bara lägga ihop många lager tyg som handlare gärna gör för att visa hur stark en maskin är. Att ta sig över en färdig söm på ett bra sätt är svårare!)
Jämför alltså maskinerna praktiskt, inte på papperet!
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-29, 20:50   #3
Lillsillen Lillsillen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 2
Tack för ditt utförliga svar! Du har en poäng i att provsy först.
Jag gjorde faktiskt en liten fuling, jag ringde en helt annan symaskinsaffär och frågade om Janome-maskinerna.
Fick ett utförligt svar om skillnaden och killen rekommenderade tveklöst Easy Jeans. Den var tydligen mer robust och hade ett mer avancerat matningsssystem.
Jag ska ta en funderare men det lutar åt den dyra!

/ lillsillen
Lillsillen är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons