Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-10-03, 18:42   #1
LillaHon LillaHon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 218
tips för hallinredning

Hej,
Jag blir galen på våran trånga hall. Idag fins där två väggfasta garderober som bara samlar skräp, och emellan dem en hatthylla - som oxå samlar skräp 8det ligger t ex halsduk kvar underst fr förra vintern...ojoj

Ytterligare en önskan är att få köket större. Så jag har tänkt att om man river garderoberna, flyttar väggen ca 60 cm och då utökar köket med samma mått. Därefter har spalje (om spalje nu inte ses som hopplöst omodernt? jag vet inte riktigt.) som skiljer av hall och kök. Det ger ljus och mer känsla för rymd. Men vill jag ha tag på bra förslag för förvaring i hall då lite krokar och korgar måste man ju ha! Detta får bli på motsatt vägg mot spaljen.

Borde haft en bild - men ngn som orkar kan ju kanske ge tips på bra länkar till annorlunda/hemmabygda förvaringsalternativ..
LillaHon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-03, 20:56   #2
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Har du koll på att det är en rivbar vägg? Så inte hela huset kollapsar menar jag...

Och är hallen trång kanske du inte behöver använda ALLA 60 cm till att göra köket större, de kan kanske få lite var?

Eller inte hela vägglängden på samma "nivå", en "krokig vägg", somligt flyttat, somligt inte.

En spegelvägg är kanske hopplöst föråldrat och ute, men trevligt att ha en helkroppsspgel är det, och barnen kan titta själva. Om du sätter den på motsatta sidan (den utan spaljé) så blir känslan Ännu Större!

Sen finns ju risken att det där skräpet som hamnar i garderober och på hatthylla har en förmåga att flocka sig iaf...
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-03, 23:30   #3
skymningsnymf skymningsnymf är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 65
nu vet jag ju inte om du bor i eget hus,
bostadsrätt eller t ex hyresrätt, därför blir min första tanke:
'har hon överhuvudtaget "lov" att riva väggen,
även om det inte gäller en bärande vägg?'

här på Sköna Hems hemsida kan du kanske få lite inspiration: http://www.skonahem.com/

när jag sökte på "hall" fann jag detta:
http://www.skonahem.com/search.xml?query=hall


hoppas att jag kunde hjälpa till lite grann iaf


/Alexandra Månälva
skymningsnymf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-04, 07:29   #4
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Hej !
Nu har du inte kommit så långt att du börjat inreda, men vill tipsa om en sak.
jag och min familj, 3 tonårsdöttar med 2 pojkvänner och så "vi".Bor i ett litet hus med pytteliten hopplös hall.
Har under åren försökt få till det.
Förra hösten rustade vi hallen trappen och övre hallen.
I hallen på ca 5m2 är det fyra dörrar en trapp och ett element och mängder med stora skor!!!
Jag blir galen på alla skor som står och dräller.
Lösningen blev:
Rödbrunlaserad panel (tåligare än tapet) nertill.
Mild varmgultapet med en diskret bård upptill.
Nu till tipset. jag måttbeställde efter den enda vägg som fanns. Från Nyköpingsanstaltens metallverkstad. hatthylla men massor av krokar och skohylla (3våningars!).i smide.
Det är så vackert och välgjort kostade en struntsumma.Jag är helnöjd. skohyllan rymmer 18 par stora skor!!
En hög smal byra med en låda till varje familje- medlem för vantar och annat som "dräller" fick precis plats mellan en dörr och elementet.
Sen fanns ingen plats kvar.
Men det blev jättebra! hallen fungerar!
Det finns säkert fler liknande metallverksstäder som tar emot beställningar.
/ Bibbi
:
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-04, 07:30   #5
ask ask är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 524
Jag undrar: hur bred blir hallen efter du flyttat väggen och hur sitter ytterdörren? Fortsätter hallen i en korridor efter köksdelen?
ask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-04, 07:37   #6
bgn bgn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 9
Hej Linda!

Ja det där med utrymme i hallen är ett ständigt bekymmer. Inventera din bostad och se om det finns något utrymme där du kan förvara alla säsongsgrejor. Det gäller för dig att bara ha aktuella grejor i hallen. Kanske kan du flytta garderoberna eller bygga förvaring under tex en trappa. Det är hela tiden snurr på grejor i en hall och jag har ändrat i min hela tiden i takt med att barnen blir större. Börja med att mäta och rita och kolla för allt i världen att du inte river en bärande vägg.
Lycka till!
bgn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-04, 11:30   #7
LillaHon LillaHon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 218
tack

Tusen tack för ala svar.
Det är ett bostadsrätt radhus vi bor i.
Nej, väggen är inte bärande. Bifogar en skiss på hur jag tror jag vill ha det... Av "suddet" ser man kanske hur det är idag.
Bordet som är placerat på ritningen får inte alls plats så där som det är nu. Idag har vi en kökssoffa utmed fönstret och sedan plats för 2 ytterligare stolar, varpå det eg bara går att nyttja en av dem då det känns trångt och instängt. Barnen sitter i var sin "Stokke-stol.

De två "nya" garderoberna som jag placerat ut funderar jag på att bygga själv Med en hög del upp i tak , en andra del ngt lägre för avlastning (hum, post och pappershögar) och en tredje del i sitthöjd med liten skoförvaring under. Allt som allt en sträcka på 60cm * 3 och ca 30 djup...

Fler tips???
Bifogade bilder
 
LillaHon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-04, 14:58   #8
ask ask är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 524
vilken bra, tydlig bild!
Känns verkligen som att köket blir mycket luftigare och rymligare såhär. Och mer integrerat med huset.
Tycker det låter som en jättebra ide med de byggda garderoberna.

Har en tanke med spaljen att du kommer att se alla jackor (om du tänker ha krokar närmast dörren) när du sitter vid köksbordet och att det kanske kommer att kännas rörigt. Har du tänkt nåt om det?

Ett tips är att bygga en garderobsdel där du har krokar bakom o ett drapperi framför, så det blir lätt att hänga in för barnen också
(kanske bygga hög, mellan, låg(80 cm), mellan, hög från dörren räknat)

Har inga förslag på länkar, tyvärr.
ask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-06, 15:02   #9
Ciczi Ciczi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 59
Bibbi! KAn man inte få se underverket till skohylla på bild. Det låter fantastiskt.

Jag har också en liten trång hall och med sambons 44:or som står överallt så är snubbelrisken uppenbar. En skohylla som sväljer 18 par dojjor låter perfekt!

Ciczi
Ciczi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-06, 19:22   #10
nillas nillas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 99
en halvvägg!?

om du istället för spalje satte dit en halvvägg så skulle du slippa se alla eventuella skor, slippa känna det som att du är bakom galler i hallen. för mig känns det mer välkomnande för eventuella gäster med halvvägg. du kan ju sätta en "fönsterbräda" emellan om du vill ha fler blommor i köket // nilla
nillas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-06, 21:13   #11
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Hej Cizi!
Jag skall göra ett försök med en bild.
Jag syr bättre än jag hanterar bilder
Vår skohylla rymmer ca 6par skor/hylla.
Men den är ju måttbeställd längre hylla rymmer fler skor.
Vi tyckte alla fall att vi utnyttjade vår enda vägg väl.
har försökt att komma ihåd vad vi fick betala,
660:- för både hatt och skohylla !!!!
Måttbeställda

mvh Bibbi
Bifogade bilder
 
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-06, 21:15   #12
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Titta jag klarade det!
Här kommer Hatthyllan också/Bibbi
Bifogade bilder
 
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-06, 21:19   #13
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
När jag ändå håller på har jag fotat vår smala höga byrå som precis fick plats mellan en dörr och elementet.
Alla har varsin låda för sitt "dräll"
Hittade den i en katalog på EM möbler.
Fick beställa den.
Är helnöjd med den också.
/Bibbi




ps Som sagt jag hanterar symaskinen bättre än kameran
Bifogade bilder
 
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-07, 12:57   #14
LillaHon LillaHon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 218
Re: en halvvägg!?

Citat:
nillas skrev:
om du istället för spalje satte dit en halvvägg så skulle du slippa se alla eventuella skor, slippa känna det som att du är bakom galler i hallen. för mig känns det mer välkomnande för eventuella gäster med halvvägg. du kan ju sätta en "fönsterbräda" emellan om du vill ha fler blommor i köket // nilla
Tål att tänkas på. Tack för tipset och växter gör sej alltid fint!
LillaHon är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons